Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 379 ggr
Maria
5

Lämna blod!

Blodcentralen uppmanar människor att lämna blod nu inför kommande julhelgerna.

Glöm inte…

/Maria

Maleficum
3

Önskar jag kunde lämna blod men mina blodkärl är inte medgörliga för det (har testat men efter ett tag så fick jag ge upp för det rinner för långsamt så de har svårt att få minimimängden som behövs från mig).

(Sen en kanske lite udda sak att påpeka men som jag fick lära mig för många år sedan. Det är bättre att säga/skriva kom ihåg än glöm inte då hjärnan gärna fastnar på ordet glöm och då glömmer istället, bara som ett litet tips 😉)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

• Redigerat 2024-11-18 11:47 av Maleficum
Maria
0

Jag har försökt lämna blod flertalet gånger sedan jag var 18. Aldrig lyckats då blodvärdet var för lågt.

Sedan blev jag sjuk och numera är det kört.😉

/Maria

Sindri
0

När jag var ung hade jag såna problem med blodbrist så jag fick inte. Efter alla graviditeter blev det plötsligt jättebra, det var tyvärr inte sånt man tänkte på under alla småbarnsåren och allt man skulle hinna med. Och nu är jag för gammal.
Vår yngste son är däremot en flitig givare och det är jag stolt över.

MonicaLagerquist
0

Har varit blodgivare men nu får jag inte längre

Stolt ägare till tre La permer

Fridaaaa
0

Aldrig lämnat blod, klarar inte det rent mentalt.

Men superbra för de som kan göra det och viktigt!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

• Redigerat 2024-11-18 19:30 av Fridaaaa
[Undertaker]
0

Får inte pågrund av vikt och medicin.

CasaRamon
0

Jag har varit blodgivare i 32 år, men slutat pga att jag blev så yr, sista gången. På Akademiska är man aldrig för gammal, så länge man är frisk.

hemul
0

Då har de nog ändrat sig. 18-60 står det på sajten.
https://www.akademiska.se/for-patient-och-besokare/patient-pa-akademiska/ge-blod/

Sindri
0

Ja, jag har aldrig hört något annat än att 60 är åldersgräns. Kanske man borde ändra på det nu när "alla" säger att 70 är det nya 50.
Jag har aldrig känt mig så frisk som nu.

CasaRamon
1

Jag lämnade blod sista gången för 2 år sen, då var jag 73. Eftersom jag tyckte att jag påverkades negativt, så har jag avsagt mej. Trots det har det kommit kallelse efteråt. Så nån åldersgräns finns inte här, ifall man är fullt frisk. Beror nog också på att jag har 0rh- som man kan ge till alla.

Liz85
0

#10: var bor du då? Vet några här inte bor i Sverige. Om du bor i nåt annars land kan de ha andra regler. Eller så har din kommun bestämt sig för att de kan höja åldersgränsen.

Maria
1

Åldersgränsen uppåt varierar i hela landet. Tror t.om det fin nån kommun som inte har åldersgräns.

/Maria

Liz85
0

#12: toppen ju! Är man pigg och frisk och tillräckligt menfri efteråt. Även fast man är 73 eller nåt, så ser jag inget problem med att kunna ge blod.

Sindri
0

Nä, och jag tycker som sagt att jag är piggare nu än nånsin. Måste ha superblod. Pensionär och har tid. Konstigt med åldersgränser för de testar ju blodet innan man får ge.

CasaRamon
0

#11: Jag bor i Sverige, Uppsala och har lämnat blod på Akademiska. Så länge man är frisk så kan man lämna blod enl. blodcentralen där. Alla måste ju lämna ett svarsformulär på plats, om hur man mår, sjukdomar, operationer, utlandsresor m.m. och ev mediciner. Eftersom jag är fullt frisk och inte äter några mediciner alls och med den blodgrupp jag har, så vill man inte släppa mej. Men jag har nu slutat och tycker att jag gjort mitt under alla dessa år.

hemul
1

Märkligt. Med tanke på vad de skriver på sin sajt, menar jag.

• Redigerat 2024-11-21 22:24 av hemul
CasaRamon
0

Jag såg på TV en gång om en man som var fyllda 80 år och fortfarande lämnade blod. Han var nog kärnfrisk. Minns inte var han bodde, men det var någonstans i Sverige.

CasaRamon
0

#16: Att man på sajten skriver 18-60 år, beror nog på att man normalt efter den åldern oftast har någon sjukdom, högt blodtryck, diabetes eller annat.

hemul
1

Låter märkligt. Hade väl varit bättre att skriva helt friska personer över 18 då.

Scorpio97
2

Jag vet inte om det fortfarande gäller, men här har jag förstått det som att åldersgränsen gäller nya blodgivare, inte befintliga. Så om åldersgränsen är 60 år får man inte börja ge blod när man är 62 år, men man får fortsätta om man gjort det innan så länge man mår bra. Handlar väl om att de har mer koll på någon som gett blod under längre tid och bättre kan bedöma riskerna, antog jag när jag hörde om det.

‐---------
Jag har försökt gett blod flera gånger men haft för dåliga järnvärden, och nu avråds jag av läkare pga sjukdom. Annars hade jag gärna gjort det.

//Jessie

CasaRamon
1

#20: Tror att du har rätt. Så måste det vara.

hemul
0

Låter rimligt. Det står ju faktiskt BLI blodgivare på sajten. Jaha, då har man förklaringen till det också då! 😀

NeferNefer
0

#0: Tack för påminnelsen. Jag var blodgivare när jag var yngre, men sedan förhindrades jag på grund av medicinska skäl. Nu anmäler jag mig som blodgivare igen!

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon