Värmevallningar?
Klimakteriet gick mig spårlöst förbi men jag har sista tiden haft jobbigt med värmevallningar.Är 62 år.
Jag är sååå varm på nätterna och jag har alltid varit frusen så det här är nytt.
Det känns som det rinner av mig men jag är alldeles torr.
Jag har funderat på om det är något vajsing med sköldkörteln.
Jag tänkte faktiskt boka tid på VC för det börjar bli jobbigt.
Vad tror ni? Egna erfarenheter?
/Maria
#0: När jag var i 60-årsåldern började jag ha svettningar på sena kvällen. Hade aldrig haft det förut. Det vara under ca 1 år till och från. Blev aldrig så där jobbigt som det kan bli.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
#1 Gick det över spontant?
/Maria
Det låter bra Maria att kolla upp sköldkörteln jag är själv en Sköldis som vi kallas och har giftstruman den är behandlad för många år sedan med radioaktiv jod fick göra det två gånger för det tog inte och det är ovanligt men jag hade en enorm giftstruma och usla värden.
Klimakteriet kom sen och jag är den som svettas hemskt mestadels nätter nu för tiden så jag måste duscha och byta rent i sängen det är riktigt otrevligt mycket. Nu har det lugnat sig dagtid men nog är det då med men om jag jämför hur det var så har det lugnat ner sig.
För min egen del tror jag Sklödis är boven i dramat med svettningar men alla prover visar bra och det här är ett problem vi med sjukdomen möter värden är bra sen gör vården inte så mycket mer dom är rejält blinda för det av någon underlig anledning när så många har jobbigt med att komma tillrätta med den där körteln som kan ställa till det rejält i kroppen.
Något nytt jag fick efter behandlingen det är snart 9 år sedan och med den fick jag underproduktion tidigare var det över så körteln producerade för mycket hormon sen blev det för lågt där fick jag kylvallningar dom har jag än idag så det växlar mellan värme och kyla men i övrigt mår jag bra kan ha lite darrhänthet kvar som jag hade stora problem med innan behandlingen men nä jag klagar inte men visst svettningarna är otrevliga och i skrivande stund en sån där värmevallning är på gång känner jag och pratar man om trollen så kommer dom 😂
Sköldkörteln kan ställa till så enormt mycket och påverkar hela kroppen så att ta ett prov gör du rätt i för den där rackaren det är en riktig bov en lurig liten ful skit som inte ens är stor där den sitter vid halsen men oj så mycket den där lilla kan ställa till med eftersom den påverkar hela kroppen.
#2: Ja det gjorde det
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Det luriga med dessa prover är att det kan finnas "rätt" hormoner i blodet, men det säger inget om att kroppen kan ta upp dem. Det är så många som går med obehandlad sköldkörtel. Får man något så är det oftast Levaxin som gör det bättre för en del, men för många är det inte rätt hjälp. Läkare kan skriva ut äkta sköldkörtelhormon, men gör det inte gärna eftersom de måste skriva och be om tillåtelse. De vill inte "vara besvärliga".
#5 Jag tänkte snarare på hypertyreos.
/Maria
#6: Ja, det har du rätt i. Men det behandlas väl också med syntetiskt hormon? Grejen är att de syntetiska hormonerna ofta inte ger tillräcklig effekt. Det ser bra ut på blodproverna, men funkar inte på samma sätt i kroppen.
Jag avvaktar och tar inte ut så mycket i förskott. Jag har inte ens varit och tagit prover.😉
/Maria