Högklackat
Hej!
Går ofta i skor eller stövlar med hög klack, även till vardags. Men finns det risk att man på sikt kan få problem med leder, ben, höfter etc ?
Är det inte tvärtom? Att det är bra för hållning och benmuskler? Så länge man inte trillar och ramlar :)
#0: Det gör jag med. Inga jättehöga klackar, 5 cm och det är vad jag har läst bra snarare än skadligt. (precis som #1 skriver). Jag läste en artikel om det nyligen, minns inte var, men det handlade just om detta att det är en seg myt att klackar är skadliga.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
… sen är det förstås viktigt hur du går och att det inte är jättehöga klackar som är obekväma och som gör att du har svårt att gå ordentligt.
Jag väljer mina skor med omsorg och de flesta är från Rieker eller Tamaris. De är bekväma och jag kan gå i dem hela dagen utan att få ont i fötterna.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
- Redigerat 2024-09-29 09:20 av Loris M
Jag har enbart låga skor.
Har i hela mitt liv bara haft höga klackar vid ett fåtal tillfällen.
/Maria
Det beror till en del på gener och vilka sorts skor man har. I moderna skor så ligger oftast hela kroppsvikten på framfoten och tårna. Då utvecklar man en stor risk för att få Hallux valgus, hammartå mm. Jag har opererat mina fötter ett flertal gånger och har nu fått ge upp att använda alla mina vackra klackskor. 😪
Jag äger dock ett flertal skor från 30-, 40-, och 50-talet och de är uppbyggda på ett helt annat sätt och man känner att kroppstyngden fördelas mer över hela foten.
Nu kan jag inte ha dem ändå på grund av att mina framfötter blivit så pass breda.
Jag känner dock de som gått i klackskor mycket och inte fått problem med fötterna. Så kolla in dina förmödrars fötter. Har du anlag för fotproblem så lär du få det.
Och nej, det är inte bra för hållningen att alltid gå i högklackat, man får bl a förkortade hälsenor, och risk att bäckenet blir för bakåttippat. Problem med knän och höfter.
https://www.prevent.se/arbetsliv/forskning/2017/halsorisker-med-hogklackat/
- Redigerat 2024-09-29 10:51 av Sindri
Den som skrev att det skulle vara bra ville nog sälja skor. 😛
Om det vore bäst för oss medhöga klackar, då hade vi nogs fötts med långa utstickande sylhälar. Klackar, även sådana på lågskor alltså, är ett väldigt modernt påfund.
- Redigerat 2024-09-29 20:05 av hemul