Stuka leder
Jag är nog expert på att stuka mig. Men då aldrig rejäla stukningar utan oftast lätta stukningar där läkaren skickar hem en efter att man fått ett underbart bandage.
Och nu har det då hänt igen. eller snarare igår kväll men jag trodde inte det var extremt nog för att ha blivit en stukning eller något som inte skulle gå över under natten. Jag gissar att stukning är rätt ord. Men inget är blått eller svullet så det lär verkligen inte vara något allt för kraftigt. Frågan är mest om fingrarna bör få stöd?
Jag är också en sån som stukar leder rätt ofta. Söker dock aldrig vård för det längre, men vet att man numera säger att det är bäst att låta leden jobba på som vanligt, inom smärtgränsen. Så jag föreslår att du, bara är försiktig och använder fingrarna så mycket du kan.
En av mina killar är en riktig träningsnörd och kan därför en hel del om både stukningar och leder som hoppar ur led. När jag stukade ena foten, så sa han till mig att gå som vanligt, men med så platta skor som möjligt. Faktum är att det onda går över fortare om man inte lindar in det, utan låter kroppen själv ta hand om det.
/Désirée
Oj, okej. Ja, jag söker inte heller vård längre om det inte är blått och svullet (framförallt då när det gäller händerna) eller inte blivit bättre med tiden. Men jag brukar för det mesta stabilisera leden/lederna (just då det är det läkaren rådde mig att göra när jag frågade kring lätta stukningar av rent intresse).
Visste inte att det är bättre att använda leden som vanligt. Stukade jag ett finger spelade jag till exempel inte gitarr då det går hårt åt fingret, även skriva med handen har jag i sådana fall behövt avstå från. Men då testar vi att låta kroppen sköta sitt. Tack!
- Redigerat 2024-07-10 10:54 av [Undertaker]
#1: är lite benägen att hålla med. Körde med den taktiken när jag klivit fel en gång. Sedan jag tagit med mig ett bra råd från en som jobbar med kroppen och leder, att om behöver du använda kryckor som stöd för att kunna gå så gör det, det viktiga är att försöka gå normalt och ta ut rörelserna. Då fattar kroppen snabbare att leden faktiskt fungerar.
Ska säga jag hade tid till honom en vecka senare i ett annat ärende. Han märkte inte ens att jag hade stukat foten nyligen.