Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettmotion-och-rörelse
Läst 1461 ggr
marika-J
0

komma igång..

Hej!

jag har spelat fotboll i över 7 år och tränat väldigt regelbundet.

men för ett år sedan slutade jag på fotbollen, pga att jag har två hästar som jag tävlar med i ponnytrav och sen två hundar som jag tränar o tävlar med i agility.

så nu tränar jag inte överhuvudtaget. :S jo iofs jag e ju ute o går med hundarna, men det va kanske ett halvår sen som jag var ute o joggade.. ( vill tillägga att vi bor på en bondgård, så vi har fullt upp med arbete hela dagarna, hade jag bott i lägenhet hade det varit skillnad, då hade man inte behövt tänkt på nåt annat..)

så min fråga e hur ska jag få tillbaka motivationen och börja springa igen? som det e nu känner jag bara "usch" orka ut i dag.. nu e det mörkt, nu regnar det.. m.m -med andra or har jag blivit för LAT.

mvh marika

[Quellii]
0

Egentligen så är det ju rätt så mycket fysiskt arbete med hästarna och hundarna ;) Och Bondgården över huvudtaget :)

Det du kan göra är väl att jogga med hundarna en stud då och då, det gjorde jag med Nalle (våran hund) och tyckte att det var så härligt att jag gör det fortfarande när ryggen pallar :)

Martin
0

Ett tips. Börja en dag när du verkligen känner att du är upplagd för det. Du skall ge kroppen en positiv känsla av "comebacken", annars blir det svårare nästa gång. Alexandras tips om att ta en joggingtur med hundarna är kanon tycker jag (förutsatt att de inte är för valpiga och hoppar ivägen för dig hela tiden då) Skrattande.

Spring inte för långt! Ett vanligt fel man gör (och som jag gjorde när jag återupptog springandet dryga halvåret efter ett maraton som gjorde att jag blev trött på allt löpande) är att man börjar på samma sträcka. Utan att ha sprungit på ca 7 månader drog jag på mig träningskläderna och stack iväg 9 km. Och sedan tog det ännu ett par månader innan jag gav mig ut gången efter.

Jag har haft uppehåll i löpträningen igen, men skall börja på lördag.

Tänkte börja med 2 km. Och sedan fortsätta en "powerwalk" ytterligare ett par km efter det. Att man är trött efter träningen gör inget, men man får inte känna att "fy fasen, det här gör jag inte om" - för då blir det nog inte bra.

mvh Martin

marika-J
0

#1o 2, faktiskt var jag ut o joggade med den ena hunden igår :) vi sprang i 5 km ca o faktiskt blev hunden tröttare än jag! haha det kändes jättebra! tänkte ut i dag igen, me samma hund. Irma behöver oxå bli av med lite eftersom hon ska på utställning i slutet på januari o för att vinna den behöver några kilon tas bort ;)

Jag vet inte, men efter att jag hade skrivit detta inlägg fick jag nån slags motivation..

[Quellii]
0

#3 Men det låter ju jättekul! :) Kanske var det som behövdes, du behövde kanske skriva av dig lite innan ;D