Hälsa iFokus

Hälsa

Läst 202 ggr
Liz85
1

Orkar inte...

Landade helt fel igår. Den högra armen sträckte jag ut i fallet. Provade omgående att se om armen gick att använda vilket den gjorde.

Gjorde sen lite kontroller/teströrelser och kan konstatera att det bara sitter i ovansidan på axeln. Underarmen är helt normal. Jag kan också sitta och föra armen fram och tillbaka som om man kavlar ut något. Men så fort axeln ska jobba uppåt blir det lite protester. Kan dock fortfarande lyfta tex en kamera så styrkan har inte försvunnit. Dock om man gör det sakta, inte snabbt.

Jag är säker på att det är en muskelsträckning, alltså en mjukhet som protesterar. Men på 1177 sa hon att jag skulle åka in inom 24 timmar för att låta nån se vad som har hänt.

Idag har jag inte tid och är inte ens hemmavid då jag har viktiga saker att göra där jag vägrar visa mig svag. Så får väl åka förbi närakuten hemma imorgon då.

Jag tror iaf fortfarande att det är en elak muskelsträckning men på 1177 vägrade hon ge annat svar än att man inte kan veta.

Det jag är mest orolig för är för vad råd jag kommer få vid besöket imorgon då. För min chef kommer sucka och stänga in mig i en plastboll om denne får veta eller se något som visar tecken på skada. Och jag kommer typ dö isf.. Så det får bara inte ske!!! Jag måste komma ut och se ut precis som när jag kom in! Nej, jag vidhåller att det är en muskelsträckning.

För jag har ingen svullnad eller annat synligt tecken heller. Och det brukar det ju också vara om det inte handlar om muskelsträckning eller? Plus att om jag ger armen lite hjälp uppåt med andra handen under överarmen så går det också bra, utan egentliga protester.

• Redigerat 2024-02-24 12:36 av Liz85
Maria
4

Jag vet inte riktigt vad för svar du väntar.

Antingen kollar du upp det, vilket jag tycker är klokast eller också chansar du.

Hoppas att det blir bättre.

/Maria

• Redigerat 2024-02-24 13:04 av Maria
Liz85
0

#1: jo jag får göra det, lyda henne. Men har ingen möjlighet här utan får väl komma till akuten med resväska hemma sen eller dyligt. Men just nu är jag livrädd för att det ska komma ett svar jag inte vill ha. Jag har gjort den resan en gång att jag kommit till jobbet en måndagsmorgon med inpaketerad hand. Har inga planer på att överraska de på måndag på något liknande sätt.

Maria
5

Din hälsa går först tycker jag.

/Maria

Liz85
0

#3: Hälsan går först i mycket men jag är schlagerskadad också. :p Är jag inte dödssjuk och klarar mig genom ett dygn, om än i saktare tempo, så tar jag akuten på hemmaplan imorgon när jag kommer hem. Det känns också skönast om det är möjligt, så slipper jag ta det på främmande mark.

Så just nu vilar jag axeln så mycket jag bara kan, och undviker för stora rörelser men försöker ändå hålla den igång litegrann så den inte blir stel.

Maria
0

#4 Hoppas det går bra.

/Maria

hemul
4

Vadå inte tid? Det är väl bara att åka.

Var inte så säker på att man kan avgöra själv. Få några år sen snubblade jag på en stenkant, blev luftburen, landade på armen och bröt armbågen. Benet var helt av. Men det fattade inte jag! Kom inte upp själv, men det kom en äldre dam och hjälpte mig. Kunde röra på fingrarna, och både damen och jag var då övertygade om att då kan inget vara brutet. Så jag fortsatte motionsrundan och sen satt jag och jobbade vid datorn hela kvällen, lagade mat och handdiskade. Armen kändes konstig, slö och bedövad liksom, men den funkade ju och inga större smärtor. Det var först när jag skulle sova som jag började fatta att nåt var rejält knas och tog en taxi till akuten.

Varför berättar jag det här? Jo, det blev visserligen komplikationer, men inte p.g.a. att jag väntade utan p.g.a. vårdens slarv. Hade jag däremot råkat göra fel rörelse, lyft nåt tungt kanske, eller stött i nåt med armen eller - fasa - stött på armen och tagit mig upp själv från marken trots att armen kändes svag kunde bendelarna ha gått isär och då hade det inte blivit roligt!

Man kan inte alltid avgöra och det behöver inte göra så ont, något kan ändå vara brutet.

• Redigerat 2024-02-24 19:05 av hemul
[Moon AppleGrey]
2

#6: håller med.
Har själv sprungit med bruten fot en gång, och visst kom smärtan successivt men trodde inte att den faktiskt var bruten förrän jag hade fått resultatet från röntgen.
Svårt att avgöra sådant själv, ibland.

Liz85
1

Har kollat upp det nu, på hemmaplan. 1 dygn senare. Som jag skrev att jag skulle.

Läkaren trodde inte heller på att något var brutet efter en kortare undersökning samt att vi provat ett antal övningar avseende rörelseförmåga och styrka. Så det är troligtvis muskelsträckning.

Dessutom känns det faktiskt lite bättre efter besöket, som att hans kontrollövningar mjukade upp något. Och blir det inte bättre inom de närmaste dagarna blir det husläkaren.

Maria
0

#8 Vad skönt att du fick det bekräftat.

/Maria