Dosett
De läkemedel jag tar dagligen är p-piller och en tablett Metformin. Båda tas samtidigt, på kvällen. Så bara för de behöver jag inte dosett.
Däremot äter jag vitaminer under vissa perioder, och vissa tar jag inte varje dag. Det tycker jag är krångligt att hålla koll på då då kör jag dosett för allt, både läkemedel och vitaminer. Men det räcker med en som har ett fack för varje dag för mig :)
//Jessie
Jag använder dosett. Förutom medicin lägger jag i 1 d-vitamin /dag.
Det är suveränt med dosett för ibland kunde jag tänka tog jag 1 tablett i morse.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
#2 Jag glömmer ofta om jag har tagit eller inte. Då är det bara att kolla I dosetten 😉
/Maria
Jag vet om jag har tagit eller inte även utan dosett, men det är enbart för att p-piller-kartan har veckodagar så jag kan kolla på den. Eftersom jag tar Metformin samtidigt vet jag för båda
Men annars hade jag varit tvungen att ha dosett för att hålla koll och inte råka ta dubbelt
//Jessie
Jag har precis som du Maria både dosett och alarm på mobilen
/Fia ☁️
Hade sådan under den tiden jag medicinerade för min PTSD, men glömde bort ibland att ta medicinen. 😅
Dosetter är riktigt bra. 👍
- Redigerat 2023-12-12 13:26 av [Moon AppleGrey]
Hade inte klarat mig utan.
Det tog en tag innan mannen började med det. Men nu har han oxå.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Något jag tycker är toppen som många av våra gamla har är dospåse, där alla mediciner är doserade i påsar med datum, tid, vilka tabletter det är osv :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

B
Nej jag tar medicin bara på morgonen och det fixar jag utan dosett
Stolt ägare till tre La permer
Använder dosett, annars skulle jag glömma bort att ta mina mediciner 😊
Dosett till morgonmedicinen. Åker ofta mellan mig och pojkvännen flera gånger i veckan så dosetten fylls varje söndagskväll och åker sedan med i necessären som jag alltid tar upp direkt och ställer bredvid datorn, oavsett här hemma eller hos pojkvännen.
Har också en uppsättning av alla medicinerna i förpackning hos killen om jag nån gång skulle missa att få med dosetten.
Dosett är bra.
Man får tänka till en gång per vecka (när den laddas), och därefter krävs inga djupare funderingar på vad man skall ta eller har tagit…
Dosetten är en "algoritm", som tjänstgör helt befriad från elektronik, uppkoppling och batterier…🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-01-12 17:09 av Bo§e
#12 Haha ja😄
/Maria
Har inga mediciner längre sen jag fått veta att jag ätit Levaxin i 20 år helt i onödan. Tack för den! Riskera benskörhet för ingenting.
Men jag tar en del tillskott. Har doslåda för dem. Skulle aldrig komma ihåg om jag tagit eller inte annars. Vissa tar jag också bara varannan dag och det skulle jag absolut inte klara att hålla reda på utan. Har en sån där veckolåda med ett fack för varje dag.
Vet inte varför just piller är så svårt att hålla reda på. Ibland tänker jag att jag ska ta en värktablett. En timme senare får jag fundera på om jag tog en eller bara tänkte att jag skulle…
Tack och lov funkar skallen rätt bra annars. 😀
Jag kan inte använda dosett. För tänker jag efter på jobbet så minns jag inte om jag enligt minnet tog igår eller idag. Det ser ju lika dant ut. Kör jag utan så kommer jag ihåg det lättare. Kan tillexempel vara att jag tog en ny karta, en trillade på golvet, fick svårt att få in lådfacket de ligger i… Osv.
Så jag säger nej till dosett. Har testat och det fungerade inte.
Mvh
Mig
Det är ju därför de där med ett fack för varje dag är så bra. Eller menar du att du har en på jobbet och en hemma?
Har alarm, samt loggar på mobilen och har en klisterremsa med dagar som hamnar på aluminiumförpackningen. (Är förpackade enstaka så inte i en burk.)
Har alltså två ställen för att dubbelkolla att den är tagen samt då alarm med påminnelse och min partner har också satt en på sin mobil och frågar några minuter efter att jag borde ha tagit medicinen. :’)
Tidigare tog jag medicinen "när jag gick upp" och "när jag gick och lade mig" vilket kunde diffa på flera timmar beroende på dag.
Fick mer eller mindre en utskällning från min apotekare tillika bästa kompis som undrade om jag var en total idiot.🙈
Nu har jag alltså larm på telefonen och tar med så gott som prick 12 timmars mellanrum.
Delar större delen av medicinerna i dosetten en gång i veckan, har dessutom en nödomgång av de viktigaste med mig.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com