1177 journal
Brukar du läsa din journal på 1177?
Stolt ägare till tre La permer
Ja det brukar jag. De brukar inte alltid stämma har jag märkt
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jodå , det brukar jag göra.
Har även tagit kopior som arbetsförmedlingen vill ha . 🥰❤️
HH 🙂
Ja, det gör jag
//Jessie
Har gjort det en gång nyligen, och häpnade över hur illa den var skriven. Massor av fel, och läkaren drog märkliga slutsatser (som sedan visat sig vara felaktiga). Allra värst verkar det bli när läkare som inte kan språket något vidare ändå ska skriva journalanteckningar, men nästan lika illa verkar det bli när unga läkare ska skriva…
Mängder av syftningsfel, på något ställe skrev t.ex. läkaren att JAG skulle ha sagt något - trots att det var hon själv som hade varit helt fel ute…. (vilket jag hade hört av mig och påpekat för verksamheten, och då vinklade läkaren liksom om allt "mot mig").
Drog slutsatsen att jag nog får vara mer aktiv med att läsa journalanteckningar och höra av mig direkt och "rätta" anteckningarna när något inte stämmer….
Men då blir de väl less på mig per omgående………… Antar att det inte är populärt med patienter som rättar doktorns journalanteckningar…. 🤣
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag har hittills bara bra erfarenheter av journalsanteckningarna. Bra att vi får möjlighet att se om läkarna har missförstått något.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Jag tycker det är viktigt att vara delaktig och kunna läsa i journalen även om man ibland blir nojig när provresultaten granskas.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Läste den så sent som idag. Var föga intressant läsning. Så loggade snabbt ut för att inte somna typ… Men skulle jag nån gång glömma något av tipsen som getts så är det ju lätt att komma åt.
Sen har jag fortfarande ett fel i journalen, en äkta journalgroda som är några år gammal. Har inte brytt mig om att påpeka det. Om någon läkare ser det i framtiden så kan den ju få sig ett gott skratt.

#1: vad är det som inte varit rätt?

#0: jo jag läser den regelbundet…alla läkaranteckningar och alla provsvar + ev annat som kommit in.

#4: jag har också behövt rätta någon gång.
#8 Anteckningar i journalen.
Och bland annat skrev de att de hade försökt ringa mig x antal gånger men att jag inte hade svarat, vilket är skitsnack. men även annat som inte stämt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag brukar kolla efter läkarbesök.
Jag är så snurrig så jag förlitar mig på vad som står.
/Maria
Roar mig ofta med att googla typ läkartermer från min journal och typ "dubbelkolla" så att saker stämmer med vad jag minns från besöket (pga guldfiskminne). Stör mig dock för min psykiatri är inte anslutna till samma journalsystem. Jag kan se provsvar, boka tider osv från 1177 till min psykiatri-avdelning men journalen får man begära ut på kopia vilket stör mig.
Har en kompis som jobbar som medicinsk sekreterare (tror jag det heter) och hon kan ibland beklaga sig över hur knäppt det kan bli ibland när hon ska journalföra tex läkares digitala inläsningar. Hon brukar jämföra det med när de skrev fysiska recept på papper och den enda som kunde tyda vilken medicin det var det stod namnet på var läkaren själv eller apotekaren. Så hon förstår att man som vanlig patient ibland blir mer än perplex över hur illa journalanteckningarna stämmer med vad man själv uppfattat eller att man typ lusläser för att det ska stämma.