Värmeslag/solsting
Är det något ni drabbats av någon gång?
/Maria
Nope. Men jag är väldigt försiktig när det är varmt och framförallt när solen skiner. Dessutom bränner jag mig snabbt så i alla fall inga långa vistelser i direkt solljus. Även värme försöker jag alltid fly undan.
Nej men varit nära på värmeslag
Hemma kan jag förebygga, svårare på jobbet :/
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inte så jag besökt läkare. Men tror jag och min mamma hade solsting en gång i Thailand när vi kom vilse och vi fick gå väldigt långt i gassande sol utan vatten innan vi hittade tillbaka till civilisationen och en kiosk art köpa vatten i. Vi var helt hysteriska och skrattade åt absolut ingenting när vi gick i 38grader i solen utan att veta om vi skulle hitta människor eller dö av värmen.
Min man fick det när han jobbade utomhus i Korea på flygplatsen i Seoul. Mitt i solgasset på landningsbanan.
Han började t.om krampa.
Han blev körd till hotellet och fick inta dryck och massa salt men han repade sig snart.
Han har tidigare jobbat i Nigeria bla och då åt de salttabletter så han blev mest irriterad på sig själv att han inte varit uppmärksam.
/Maria
Har aldrig fått värmeslag. Men är bra på att dricka, smörja in mig eller när det blir för olidligt ta en tillfällig tillflykt till exempelvis köpa glass. Eller göra något annat påhittigt för att få nåt svalt i sig eller skugga.
- Redigerat 2023-06-27 23:00 av Liz85
Fick värmeslag för några år sedan. Kollapsade i kramper på jobbet (jobbade utomhus på larmgruppen just då).
Jag fick uppsöka sjukhus, men jag fick åka hem på kvällen med hårda resrtriktioner.
Har fått värmeslag en gång när vi var på cykelsemester på Öland en sommar med scouterna för 25 år sedan. Vi var mitt ute i ingenstans, säkert en 35 grader och ingen skugga. Blev körd i följebilen med cyklen på flak till jag återhämtat mig några timmar senare.