Hälsa iFokus

Hälsa

Läst 170 ggr
Tellberg35
1

Morgonrutiner

Om vi fokuserar på helgen? Gör ni samma varje morgon? Vaknar vid samma tid, kaffe, läsa tidningen, alltid samma morgonrock, promenad med hunden frukost med familjen?

Eller varierar det mycket beroende på vad man ska göra, hur man mår, årstid?

DesK
2

För min del varierar det en del, men jag har ändå några idealmorgnar. Älskar långfrukostar i sängen eller i badet. Lördagarna varierar mest, eftersom det kan vara olika vad jag ska/vill göra resten av dagen. Söndagarna är mer fasta, eftersom jag då vanligen går till kyrkan. Frukostens innehåll varierar också en del, men på min frukostbricka finns alltid diverse färska grönsaker, kimchi, surkål och te med lite honung i, sedan varierar tillbehören från mackor på surdegsbröd till omelett.

/Désirée

[Undertaker]
0

Jag har fasta rutiner.

Fridaaaa
0

Jag jobbar oregelbundna arbetstider och jobbar både dag, kväll och ink vissa helger.

Jag har inte fasta rutiner mer än 2 saker. Annars blir det olika beroende på om jag ska jobba eller inte.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Liz85
1

För min del varierar det jättemycket. När jag vaknar beror på när jag lade mig natten före samt om det är något jag verkligen måste upp till. Vid det sistnämnda brukar jag ha väckarklockan på för säkerhets skull.

Sen frukosten kan vara allt från ingenting till nån macka eller om det finns yoghurt hemma. Eller tusen andra möjliga frukostscenarion. Men vanligast är att det blir "brunch" snarare än frukost.

Det enda som är relativt samma sak är att morgnarna börjar framför tv:n.

Scorpio97
1

För mig varierar det väldigt mycket. Har jag ingenting planerat ställer jag inte väckarklockan och kan sova länge. Medan om jag tex ska till min mamma kliver upp ungefär samma tid som när jag jobbar, och har liknande rutin som en vardagsmorgon.
Frukost äter jag aldrig, men på helger blir det brunch eller lunch om jag är sugen på det.

Det enda som är en fast rutin är att katten får mat strax efter att jag vaknar. Efter det händer det att jag somnar om någon timme till.

//Jessie

Tellberg35
1

#5: har också svårt att äta på morgnar, sen blir man vansinnigt hungrig till lunch sen

MonicaLagerquist
1

Jag sover tills jag vaknar vid sjutiden.
Ligger kvar i sängen lyssnar på en bok sen kommer mannen med en kopp te och efter ytterligare en stund kommer han med en kopp kaffe efter det kliver jag upp.
Oftast så äter jag inget mer men senaste tiden har jag ätit en tallrik fil med bär.

Stolt ägare till tre La permer

Scorpio97
1

#6 Jag blir inte hungrig även om jag hoppar över frukosten. De allra flesta dagar äter jag faktiskt bara middag. Det trivs jag bäst med :) Men någon gång ibland blir det lunch på helgen, men då är det inte för att jag är hungrig egentligen

//Jessie

CasaRamon
1

Trots att jag som pensionär, kan sova länge, så vaknar jag ändå alltid halv 7. Är väldigt kvällstrött så kl 22 släcker jag lampan. Sedan är rutinerna alltid likadana . Frukost kl 7, äggröra med tonfisk i majonnäs, paprika och kaffe. Mellanmål kl 12 och middag kl 16. Sedan inget annat än kvällste vid 21-tiden. All dagar i veckan.

Maria
1

Mina morgonrutiner varierar.
Jag äter däremot sällan frukost. Det har jag aldrig gjort.
Enda rutinmässiga är att jag vaknar tidigt. Helger som vardagar.

/Maria

• Redigerat 2023-04-17 17:18 av Maria
Liz85
1

#9: Det där känner jag igen lite, när du nämnde mellanmål.

Jag äter när jag blir hungrig. Inget mer med det. :)

Däremot när vi kom hem till mormor när jag var yngre så då var det omöjligt att bli hungrig! Kom du fram runt 11.00 så stod redan en redig lunch med typ fläsk och potatis, grönsaker och hemmagjord sås till det… redo att serveras inom 30 min. Så säg då att ni slog er ner för att äta 11.30.

Sen tickade klockan på till 14-ish då kaffet kom fram och för de yngre något koffeinfritt alternativ. Samt kakor och nån bulle då.

Ytterligare två timmar senare var det dags för middag. Och stannade man länge så blev det en till fikastund typ 1,5 - 2 timmar efter det. Sov man över, ja då hann man med en kvällsmat och en till fika ovanpå det.

Inte en hans att man hann bli särskilt hungrig där! 😁

Men det var väl så förr, framför allt. Man lagade verkligen husmanskost och bakade egna bullar, så det fanns alltid nåt till kaffet. Och man hade den tiden.

CasaRamon
1

#11: Förstår inte kopplingen till min mathållning. Jag äter färre måltider än dom flesta. 2 lagade mål och ett mellanmål / dag. Sedan ingenting efter middagen. Det du "känner igen" verkar vara raka motsatsen.

Liz85
1

#12: jag sa faktiskt lite. :) Gamla härliga minnen. ❤