Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 251 ggr
MonicaLagerquist
0

Lågt blodsocker

Vad äter du när du får lågt blodsocker och snabbt måste få i digt något-

Stolt ägare till tre La permer

Sindri
1

Jag led av detta i många år, det sämsta man kan äta då är det som läkare rekommenderar; druvsocker, äpple etc. Det är saker som snabbt får ut socker i blodet, men det gör bara att kroppen skickar ut ännu mer insulin och efter en halvtimme är blodsockret lågt igen. En bit morot var det som kändes bäst för mig då.

Jag äter inte så mycket kolhydrater nuförtiden, så lågt blodsocker har jag inte haft på många år.

Scorpio97
0

Jag får aldrig lågt blodsocker. Men min syster brukar ha med sig Dextrosol eller torkad frukt/bär för att ta "akut", sen ser hon till att äta något ordentligare efteråt

//Jessie

sp0ngeb0b
0

Om det är akut lågt äter jag vad som helst. Får ju ta det som finns i min väg, typ. Gärna dextro om jag har det tillhands, men det brukar jag bara ha om jag har perioder när det händer ofta. Annars är banan en favorit eftersom jag gärna skippar rent socker, godis och dylikt.

MonicaLagerquist
1

Jag brukar ta ett glas mjölk och den försöka få i mig lite mat.

Stolt ägare till tre La permer

Fridaaaa
0

Beror på vad som finns tillgängligt
Men, försöker få i mig mat. Eller dricker jag något sött, så brukar det stiga

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tant Grön
0

Precis som "Scorpio97" får jag aldrig lågt blodsocker. Skulle göra ett prov för att kolla blodsockret och skulle vara fastande efter 22.00. Hade tid nästa dag halv två, men det var något problem så klockan hann bli nästan 15.00 innan jag fick träffa läkaren och klockan hann bli nästan 16.00 innan jag äntligen fick äta. Var inte det minsta trött, bara väldigt hungrig.
Undrar vad det beror på att vissa lätt får lågt blodsocker och andra inte.

Maria
0

#6 Jag är likadan.

/Maria

Scorpio97
0

Jag brukar faktiskt nästan aldrig bli hungrig ens. Jag trivs bäst med att äta en gång per dag, på kvällen. Jag kan absolut vara sugen på mat, tänka att det vore gott med X eller notera att magen är tom, men jag får inte någon jobbig hungerkänsla. Kan jag inte äta på några timmar till är det helt okej. Och så har det varit så länge jag kan minnas oavsett vilken kosthållning jag följt. Det händer oftare att jag blir trött av att äta (numera beror det såklart delvis på att jag äter stora måltider). Har inte ändrats något sen jag fick diabetes heller.
Däremot får jag lätt blodtrycksfall.

På min mamma och (halv-)syster märks det tydligt när det gått för lång tid sedan senaste måltiden. I tonåren kunde min syster bli riktigt otrevlig då, men numera är det inte så illa och hon är bättre på att planera in eller ta med något ätbart.
Men det är väl ungefär som att vissa har högre ämnesomsättning, vissa tar upp vissa vitaminer eller mineraler bättre/sämre, är mer frusen eller varm av sig osv. Men jag tycker också det är intressant :)

Någon som inte är diabetiker men som har testat blodsockret när dom känner av lågt blodsocker/blodsockerfall? För som jag har förstått det är det oftast inte lågt blodsocker man känner av egentligen, utan att blodsockret sjunker snabbt. Man "ska" inte heller kunna få farligt lågt blodsocker om man inte har mediciner eller sjukdom som påverkar enligt vad jag har läst. Men jag förstår att det är obehagligt och att man vill äta något ändå. Och uppenbarligen är det ju olika hur man upplever det.

//Jessie

sp0ngeb0b
0

#6: Jag har många gånger gått till kl 15-16 innan jag äter något, för att jag varken varit sugen eller hungrig (eller haft lågt blodsocker). Andra gånger har mitt blodsocker rasat några få timmar efter jag ätit. Det går lite i perioder och beror säkert på väldigt många saker, bl.a. hur kost, motion, sömn m.m. ser ut de perioderna. Sen upplever jag också att blodsockret hålls jämnt om jag inte ätit alls på dagen, medan om jag äter frukost så dalar det efter ett tag (olika hur länge beroende på vad jag ätit). Äter jag inget håller det sig stabilt typ hur länge som helst, förutsatt att jag inte åt bara skräp dagen innan. Vet inte om sömnen hjälper till att stabilisera det, men så funkar det för mig i alla fall.

[EM_L]
0

Sent svar men om det är akut så äter jag vadsomhelst. Men annars får jag i mig mat så snart som möjligt.

Sindri
0

#9: Kanske din kropp reagerar som min. Den är extra känslig för kolhydrater och "råkar" tillverka lite för mycket insulin och då dippar blodsockret. Jag kan också klara mig länge utan mat. Äter frukost för det mesta någon gång mellan 11 - 14. Kan också göra det tidigare om jag inte kan äta så sent, och håller jag mig ifrån kolhydrater helt så klarar jag mig många timmar.