Spasmer?
Det har blivit lite lättare med tiden men i början var det rentav omöjligt. Jag får typ såna okontrollbara ryck i händer, detta hade jag aldrig innan jag började med antidepressiv som jag tagit i många år nu. Men det otroligt jobbigt när det händer, oftast om kvällarna och oftast när jag har ångest/är stressad. I början kunde jag knappt äta med gaffel, så mycket ryckte jag till. Det är fortfarande jobbigt när jag försöker teckna eftersom rycken är helt oförutsägbara. Det har också börjat, i sociala sammanhang när jag är nervös, göra så med tungan. Jag får typ ryck i tungan så att den låser sig mot gomen. Ville bara höra om någon varit med om någon liknande?
Upplever du det som en biverkning till din medicin så tycker jag du ska kontakta läkaren.
/Maria
#1: Det har jag gjort, tror jag. Blev inget av det, utan det är bara en biverkning sa dem. Det med tungan kom på sistone 🤔
Är det en ny medicin? Om det är en du tagit länge låter det konstigt att det skulle vara den, så vida du inte höjt dosen nyligen.
Hade ryckningar i ögonlocken när jag åt antidepp.
"I'm too old for this shit."
#3: Det händer bara när jag är väldigt stressad i sociala sammanhang så kanske bara inte haft så många situationer där jag skulle märka av den.
Slutade det när du slutade med antidepp?
- Redigerat 2022-01-31 17:18 av [Tismon]
#4 Ja det försvann då. Men ta upp det med din läkare.
#5: Vad skönt. Det ska jag göra nästa gång vi ses! :)
Kroppen förändras när vi åldras också. Det kan vara något sånt om det inte är kopplat till medicin.
#7: hmm okej! Jag är 25 år men det är mycket möjligt 🤔
Min väninna hade liknande problem, men det är säkert kopplat till det faktum att hon är vegan, så det var en B-vitamin (tror det var B12? ) som hon hade brist på. Hon kunde inte ens hålla hennes händer stilla till slut utan de skakade konstant.
Inte råkar du vara vegan eller vegeterian?
#9: Hmm nej det är jag inte, men jag är inte särskilt bra på att äta så kan nog ha vitaminbrister
- Redigerat 2022-02-09 15:46 av [Tismon]
För högt eller för lågt med sköldkörtelhormon (kommer aldrig ihåg vilket) kan ge skakningar (darriga händer)
#11: Aha, bra att veta! Får kolla upp det med läkaren :)
#12 Om du vill får du gärna uppdatera oss :)
#13: Okej uppdatering:
I en annan tråd blev jag rekommenderad vitamintillskott. Efter att köpt hem tillskotten och gått på dem en vecka har jag faktiskt inte haft dessa problemen :) Men har heller inte varit jättestressad men det är ändå mycket bättre! Jag kan skaka smått men de riktiga spasmer som att handen rycker till händer inte längre (än så länge)
- Redigerat 2022-02-12 19:38 av [Tismon]
#14: Vilka vitamintillskott tar du?
#15: D-vitamin, magnesium, omega 3 och zink tror jag att det var
Okej. 👍🏻
#17: Ja! Mina naglar går fortfarande sönder litegrann men inte heller på den nivån som innan då det räckte med att jag råkade stöta till dem för att nageln skulle spricka upp så det verkar vara bättre där också :)
Såg den här som kanske kan vara intressant läsning. Det är egentligen en betalartikel men ni bör kunna läsa den så här.