Isipidus
Hej, skrev för ett tag sedan om min 1 åring som hinkar vatten och då hadde diarre, hon blev inlagd och va då så uttorkad att hon hade surt blod.
Läkaren pratade då om att ev kolla isipidus(?) om hon fortsätter dricka mycket.
Hur mycket är mycket för en 1åring? Hon pekar på glas och flaskor ocj dricker många djupa klunkar varje gång, vaknar plötsligt på nätterna och kan inte somna om om hon inte får en hel flaska välling (kan vara törst) pekar på kranen, dricker badvatten om man inte stoppar henne.
Kissar därmed mycket, det här har pågått i ca 4 v nu ändå så det började ju innan uttorkningen.
Vad är det för sjukdom någon som har den och kan berätta?
Ringde vc som bara sa att hon inte har diabetes men inget mer dom skulle kanske ringa på fredag o se om hon fortsätter dricka.
Diabets insipidus gissar jag att du tänker på. Det har - namnet till trots - inget med diabets att göra. Då brukar barnet dricka och kissa mycket.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Bra att de håller koll på henne.
Om de inte hör av sig tycker jag du ska stå på dig och kräva utredning.
/Maria
Viktigt att de håller koll på det här ifall det nu skulle vara insipidus. Fortsätt att tjata på dem och försök få tala med någon som vet mer om det här.
Min tjej har jämt tyckt om att dricka vatten men jag har inte sett något fel i det utan tyckt att det har varit jättebra. Hon kan dricka helt massor under dagen och sen kan hon även dricka badvattnet… Men hon har alltid varit så här och därför har jag inte funderat desto mer över det.
Kommer det helt plötsligt så låter det ju inte normalt.