Vitamin/näringsbrist?
Jag har fått nog.
Mina naglar gör sönder av ingenting. Jag skojar inte. Alldeles precis råkade jag stöta i soffan och min ena nagel sprack.
Mina naglar går sönder av löjliga saker hela tiden, de är fulla av vita prickar.
Har jag brist på något? Finns det något jag kan göra? Det kan bli riktigt smärtsamt ibland när långt in i nageln spricker eller bryts av och det är för långt in för att klippa. Jag har börjat med nagellack men det hjälper inte det minsta.
- Redigerat 2021-12-22 02:44 av [Tismon]
Ja, du har nog brist på vissa vitaminer. Jag äter D-vitamin varje dag, och B-vitamin.
Även folsyra och C-vitamin är viktigt för naglarnas hälsa verkar det som, folsyra finns i B-vitamintabletter.
B-vitamin finns särskilt i spannmål och kött.
- Redigerat 2021-12-22 03:03 av [Roses2]
#1: Tack! Det jag tycker är konstigt att varje år tar de blodprov för att jag går på medicinering så de vill ha koll på värdena. Har fått höra att jag haft D vitaminbrist (och tagit D vitaminer) men inte fått höra om jag haft någon annan näringsbrist. Sen kanske det beror på vad de kollar efter, antar jag. Så tror du det löser sig om jag börjar med B vitamin-tabletter? :)
Silica är bra för hud, hår och naglar också.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Personligen tror jag att läkare i Sverige inte kollar upp alla brister man kan ha. De har några tester de kollar upp av rutin, men de struntar i att kolla upp vissa brister/värden.
Så B-vitamin. Googla det.
- Redigerat 2021-12-22 04:13 av [Roses2]
Gå till en bra hälsokostbutik och förklara läget, så får du bra tips på vad för tillskott du kan ta för att få ordning på problemet. Tänk på att du även bör se över vad du äter, det är från maten som vi ska få i oss det mesta som vi behöver.
/Désirée
#2: Läkare brukar bara kolla vissa specifika värden, inte alla. Det är också vanligt att dom inte säger något om man ligger lågt men fortfarande inom "normalt" värde.
Det skadar inte att testa B-vitaminer, dom är vattenlösliga och eventuellt överskott utsöndras i urinen så det är ingen risk att överdosera. D-vitamin bör du ta dagligen under vinterhalvåret, många tillskott har dock alldeles för låga nivåer för att hjälpa om du har brist. Leta efter något som har 2000-4000IE om du inte har det redan.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#0: Har du testar sånt där nagellack som du härdar med UV-ljus? Gel-lack kanske det heter. Tror det är starkare. Fast kolla efter eventuella brister först.
Förutom vad som nämnts här ovan, så är Zink och Magnesium bra för hår, hud och naglar. Men tänk också på att naglarna blir skörare på vintern. Man bör använda vantar, handskar när man är utomhus. Nagellack hjälper inte mot sköra naglar. Man måste först ta itu med ev. vitaminbrister.
#0 Har du alltid haft den typen av besvär med dina naglar eller har det kommit nu?
Många har ju sköra naglar hela livet och andra hur hårda som helst.
Är det en förändring som kommit nu så skulle jag försöka med något tillskott. Helst så naturligt som möjligt.
/Maria
Zinkbrist ger vita prickar och söndriga naglar
#10: Ja, det är precis som Tismon beskriver problemen.
Jag köper alla mina hälsoprodukter på TopFormula. Låga priser genom att dom inte använder reklam, och enkla burkar. Alla ser likadana ut. Dessutom snabba leveranser och fri frakt under 99:-
#11: Fri frakt över 99:-?
#12: Ja, dom ger fri frakt om du handlar för över 99:-
Många av produkterna kosta ca 50:-/burk, så då köper jag alltid 2 st. Dessutom så har dom nu en drive, så köper du 2 så får du en3:e på köpet. Jättebra.
Har använt deras produkter i flera år och är supernöjd.
#12: Ja, nu ser jag att jag skrev under istället för* över. *
#14: 🙂 👍🏻
Vad tråkigt att de inte kollar upp mer. Vitaminbristen kanske också förklarar varför jag kännt mig så orkeslös på sistome, skyllde det på depression och min blodsjukdom. Kanske en kombination.
Detta har kommit smygandes. Kom ihåg att mina naglar alltid varit lite svaga men aldrig på denna nivån när jag bokstavligen kan dra sönder hela naglar. Har aldrig gått sönder utav att jag stött i dem i något. När jag tänker efter så hade jag detta aldrig innan jag flyttade hemifrån tre år sedan så det måste ju vara min dåliga kost som bidrar en stor del till detta.
Nu är jag lite förvirrad är det zink, vitamin b eller magnesium som jag borde prova eller alla tre?
#7: har inte råd med en sådan lampa men prövat gel lack som ska torka utav sig själv. Misstänker däremot att den som man använder UV lampa till är bättre för den jag använder nu gör ingen jättestor skillnad
#16: Om du äter dåligt så har du säkert brist på flera ämnen, men de vita fläckarna är typiskt för zinkbrist.
#18: Borde jag kolla upp vad jag har brist på?
#19:
Vissa ämnen kan man bara testa med dyra fullblodstest, t.ex. magnesium och zink. Om man tar kosttillskott, ska man veta att det finns ämnen som konkurerar med varandra i upptagningen (t.ex. zink och järn), så att man inte överdoserar.
Dina besvär med naglar talar i alla fall för en brist på zink, men om du äter dåligt har du nog fler brister. Kosttillskott löser inte problemet, utan endast att du ändrar din kost. Jag skulle nog ta zink en viss tid, tills du har fyllt på bristen och även D-vitamin, om du inte solar eller äter fisk varje dag. Selen kan också vara meningsfullt, eftersom selenbristen i jord och mark leder till att växter (och djuren som äter växterna) inte innehåller mycket selen.
Men resten bör du få i dig med en bra kost.
#19: Så som Condor skriver 🙂
#20 & 21: Hmm okej!
Det jag däremot har svårt för, är att förstå hur man balanserar en kost så att man inte får brist utav något. Finns det något sätt att tänka när jag gör mat för att få i mig alla vitaminer?
Jag har två problem: har dålig ekonomi och är nöt- och baljväxtallergiker (jordnötter och korsallergi)
Har på sistone inte ätit så bra bara skräpmat för jag har så dåligt med energi och motivation. Måste verkligen ändra detta :/
Men ja jag kan ju börja med tillskotten som du säger :)
Apropå zink och järn:
Har en blodsjukdom så låga järnvärden kommer jag alltid ha. Hur gör jag här?
Om det var jag, så skulle jag köpa Zink, Magnesium och D-vitamin. Som jag skrivit tidigare, så har TopFormula låga priser, bra vid dålig ekonomi.
Vad det gäller mathållningen, så är grönsaker viktigt. Spenat och grönkål innehåller järn + annat. Jag gör alltid sallad på Baby-spenat och chips på grönkål t.ex. Kött = järn. Fisk är nyttigt och gott. Ägg innehåller allt kroppen behöver utom c-vitamin, så lägg då till en bit paprika så är det komplett. Jag äter flera ägg om dan. Gott och nyttigt. Kan varieras enkelt.
Kan förstå att du tycker det är jobbigt att laga mat, men försök ändå att lägga ner lite tid på det. Efter en tid så kanske du tycker det är roligt. Köp inte färdigmat =skräpmat utan näringsinnehåll.
Försök att ha frukt och grönsaker du kan använda som snacks hemma så att du kan äta ofta. Det gillar inte tandläkaren men ibland kan det vara viktigare att få i sig vitaminer och mineraler än att slippa borsta tänderna någon gång extra.
Se till att du köper bra kosttillskott så att kroppen kan tillgodogöra sig dem. Var också noga med att ta dem på rätt sätt. D-vitamin tas bäst till måltid eftersom det är fettlösligt, men ännu bättre är det om du också får tag på D-vitamin som redan från början är löst i fett. Jag brukar numera köpa Healthwells D-vitamin och magnesium. De är mycket billigare än det märke jag köpte tidigare. Det är inte säkert att det jag tar är bäst för dig så läs gärna på lite innan du väljer.
» Vitamin D3 5000 IE | Extra högdoserade D3 kapslar | Svensk Hälsokost
Jag tycker frysta grönsaker funkar bra på en begränsad budget. Broccoli och andra mörkgröna grönsaker är rena supermaten men försök att äta flera olika färger. Man behöver inte variera sin mat massor hela tiden, det går lika bra att variera över en längre tid för att hålla kostnaden nere.
Man kan ofta blanda ner grönsaker i den mat man lagar, tex riven morot i köttfärssås, så märks det inte ens att man äter grönsaker och maten blir både nyttigare och mer mättande. Vill jag göra det enkelt för mig så kan jag slänga ner några broccolibuketter (eller andra frysta grönsaker) i kastrullen när jag kokar pasta eller ris så krävs nästan ingen extra energi alls för att få grönsaker till maten.
En nackdel med skräpmat är att man blir tröttare av den, då får man ännu mindre energi till att ta tag i matlagningen och det blir en ond cirkel som i längden leder till näringsbrist och mer trötthet. Kanske du kan satsa på ett storkok så du kan äta rester några dagar efteråt för att komma igång.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Vad gäller c-vitamin och b-vitamin så finns det i potatis bland annat.
Ugnsbakad potatis är perfekt om man inte orkar med något komplicerat då det sköter sig självt.
#22:
Du kan ju skaffa dig lite kunskap om näringsämnen och kost genom att studera näringstabeller, t.ex. här:
https://fineli.fi/fineli/sv/elintarvikkeet
Och här finns en sida där du kan kolla om din matplan innehåller det viktigaste:
http://www.minmat.net/counter.php
Bäst är att du satsar på en kost som innehåller så många olika sorters livsmedel som möjligt.
Byt ut raffinerade kolhydrater (vitt bröd, vit pasta t.ex.) till fullkorn och satsa på dinkel och kamut i stället för vete.
Se till att ha med många olika sorters grönsaker och frukt. Ägg är också bra, för det är vitaminbomber.
Sen till järnet: Spenat, som det rekommenderades i ett inlägg, innehåller mycket järn, men inte så mycket som man trodde förr i tiden. Men spenat innehåller ämnen som blockerar järnupptagningen, så det är i slutändan ingen bra järnkälla.
För att förbättra järnupptagningen kan du äta livsmedel som är rika på folsyra. Folsyra är känslig för höga temperaturer, så du behöver okokta grönsaker och frukt.
Amaranth är otrolig rik på järn och är dessutom rik på magnesium och kalcium. Kakao och mörk choklad är också rika på järn. Vitamin C förbättrar järnupptagningen, så se till att du samtidigt äter saker som innehåller vitamin C när du äter livsmedel som är rika på järn.
Köp bara högvärdiga livsmedel, ingen färdigmat och konserver. I stället för raffinerade matoljor, välj kallpressade. Synd att du är allergisk på nötter, för nötter innehåller bra fetter, mycket protein och omega 3. Men det kan du även ta uppp med fiskl, som du borde föredra framför kött och chark.
Åh så mycket bra tips och råd, tack!
#24: Kan man göra chips på grönkål?
Får kolla in topformula!
Mitt största problem är väl ofta att matlagning är så tidskrävande sen så dippar jag ibland och då orkar jag absolut ingenting vilket leder till skräpmat och så hamnar jag i den cykeln som #26 skrev och det låter väldigt logiskt att man blir tröttare av skräpmat. Att äta mer ägg har jag inte tänkt på, det ska jag försöka med tack :)
När jag är i en svacka eller är helt orkeslös (som jag så ofta är nuförtiden) så tappar man också inspiration och idéer på bra måltider. Har fått en god gryta från Kost iFokus men om någon har andra bra maträtter son är relativt enkla och billiga (utan baljväxter och nötter) så är det jättesnällt! Alltid bra med varierat som alla säger :)
#25: Det är sant det! Sambon brukar däremot klaga lite när jag köper hem frukter som inte är banan eller äpple för jag har svårt att äta upp det i tid. Alltså älskar frukt! Men de går snabbt ut känner jag, även i kylskåp. Kanske bara får köpa mindre mängder och då mer varierat? Finns det några särskilda frukter som innehåller väldigt mycket vitaminer? Avokado är för dyrt tycker sambon :(
När det kommer till vitaminer i olika preparat, finns det något sätt att veta vad som är optimalt för en själv?
#26: sambon är inte särskilt glad i brocolli och många grönsaker men jag tror faktiskt att han får lära sig tycka om det för jag tror att det är på tiden att jag försöker äta nyttigare haha.
Väldigt bra tips där! Hade inte alls tänkt på att man kunde riva ned morötter i köttfärsen, riktigt smart! Jar heller inte tänkt på att man kunde slänga i grönsaker när man kokar saker. Har du fler smarta tips? :)
Det förklarar verkligen varför jag är så trött (i samband med årstid och andra faktorer). Om jag äter bättre och nyttigare, kommer jag få mer energi då? Kanske blir som du säger, att jag får mer energi till att laga bättre mat. Storkok låter inte alls fel! Tappar maten näring om man fryser ned den?
#27: jättebra idé! Har faktiskt börjat med det, fast sötpotatis eftersom jag gillar smaken men kansle ska variera med vanlig bakpotatis med jämna mellanrum för att de båda innehåller olika bra saker? Brukar ha i färdig skagenröra. Är den nyttig?
#28: Hmm tabellen ser jättekonstig ut på mobilen när man laddade ned den. Får kika och se om den blir bättre på datorn

Om det ska innehålla så många olika sorters livsmedel som möjligt, har du några tips på hur man kan få det att hålla i längden både ekonomiskt men även med utgångsdatum. Det är också en grej som kan bli kämpigt om man inte använder t ex grönsaker i tid och de hinner gå ut.
Ägg ska det definitivt ätas mer utav!
Men när det kommer till järn så kommer jag alltid ha låga värden, finns inget jag kan göra. Äter jag för mycket järn kan det bli farligt sa läkaren. Har nämligen Alfa thalessemi så järnvärdena får jag acceptera. Såklart måste jag givetvis äta järn också men jag får inte överkompensera det. Undrade mest hur zink skulle bli i samband med järnet? Du sa väl att de konkurrerade med varandra, hur gör man där? Ska man äta mindre av det ena?
Aldrig hört talas om amarath innan. Kan man köpa det i vanlig affär, googlade lite snabbt och det är ett frö?
Hmm så om jag äter järn så fungerar det bra med t ex citrusfrukter?
Synd att fisk är så himla dyrt! Men får ändå försöka äta mer utav det. Förlåt men vad är skillnaden på raffinerat och kallpressat? hört om det förut men aldrig riktigt fattat det
- Redigerat 2021-12-23 13:44 av [Tismon]
#30: är själv vegan så vet inte vad näringsvärdet av skagenröra är.
Eller var det sötpotatis du frågade om?
#31: jaha! Jo skagenröra undrade jag men förstår att du inte vet om du är vegan :)
#32: okej.
Och jo, kan vara bra att variera vilken sorts potatis du använder 🙂
#29: Maten tappar ingen näring när du fryser den så det är ett jättebra sätt att få den att hålla längre. Gör du flera storkok kan du frysa in och välja olika maträtter varje gång du plockar fram för att slippa äta samma sak flera dagar i rad. Jag kommer inte på några fler tips just nu men om det dyker upp något så återkommer jag. Men leta efter sätt att blanda in grönsaker i mat du redan äter, det brukar vara lättare än att försöka hitta helt nya recept.
Vid dålig ekonomi skulle jag fokusera mindre på att köpa mycket dyrare produkter bara för att det är bättre kvalitet och fokusera på att variera din mat och äta mycket grönsaker. Det spelar tex ingen roll om du har en superbra olja om du måste välja bort frukt och grönt för att ha råd med den. Fokusera på dom större grejerna först och ta dom mindre detaljerna när du fått till en mer balanserad kost om du har råd.
Jag vet inte vad du har för budget att röra dig med men har själv levt på existensminimum eller mindre i många år och man kan inte hänga upp sig på att köpa det bästa av allt om man vill få i sig den näring man behöver. Det blir ännu svårare för dig som inte kan äta baljväxter då det är något jag sparar in en hel del pengar på att äta.
#30:
Ursäkta att jag missade ditt svar till mig. På datorn ser du listan bättre och du kan även kolla på de olika ämnen, vilka livsmedel som innehåller mest av ämnet.
Om du handlar 2 ggr i veckan och bara köper så mycket grönsaker som du förbrukar inom några dagar brukar de hålla så länge. Grönsaker är ju inte så dyra, så det kostar nog mindre att köpa grönsaker än om du äter färdigmat eller kött.
För mycket fritt järn i blodet är skadligt. Järn från kött hamnar lättare och snabbare från tarmen i blodet, medan järn från vegetabilier hamnar långsammare från tarmen till blodet. Även om järn från vegetabilier inte tas upp lika bra i tarmen, har det fördelen att det inte hamnar lika mycket i blodet på en gång, dvs. det blir inte lika mycket fritt järn i blodet. Vitamin C hjälper till att ta upp järn från vegetabilier från tarmen till blodet. Citrusfrukter fungerar bra.
Ofta är problemet att få det fria järnet i blodet att hamna i cellerna. Folsyra hjälper till att bilda blodceller och eftersom järn ingår i blodceller, hjälper den till att få järnet från blodet till cellerna. Min sambo hade problem med låga järnvärden och fick inte ens upp dom genom att ta järntabletter. Sen kom vi på att hon hade låga folsyravärden och när hon började ta folsyra kapslar av den aktiva formen, alltså folat (L-metylfolat, metafolin) förbättrades hennes järnvärden.
Hon verkar att ha ett problem med upptagningen eller att omvandla folsyra till den aktiva formen, för vi äter samma kost och mina folsyra värden är ok. Kanske det också skulle hjälpa dig att ta folat.
Om du tar zink tillsammans eller strax före efter efter en måltid, kommer du att ta upp mindre järn från maten, så du får ta zink antingen ett par timmar före eller efter maten.
Amaranth är ett "spannmålsliknande" livsmedel, fast utan gluten. För mig är det världens bästa livsmedel. Man kan baka bröd med det, men eftersom det inte innehåller gluten måste man blanda det med annat mjöl. Det finns också poppade amaranths att köpa, som man kan använda för mysli och man kan göra vegetariska bullar med det. Du kan ju googla efter recept. Amaranth innehåller ett protein som är lika bra som fiskprotein, kolhydrater med lågt GI, ett nyttigt fett och en hel del antioxidanter och andra nyttiga ämnen.
Raffinerade matoljor vinner man genom kemisk extraktion. På så vis förstörs värdefulla omega fettsyror. Om man pressar ut oljan utan att hetta up den, förstörs de inte. Ekologiska oljor brukar att vara kallpressade.
- Redigerat 2021-12-24 15:02 av Condor
Så här gör jag. Nu fungerar detta för mig men jag garanterar inte att det fungerar för alla. På förmiddagen med maten tar jag Priorin tillsammans med maten, samt Grat Earth B-vitaminkomplex och Omega 3. Senare under dagen tar jag en kopp havregryn och blandar med vatten och äter ihop med en skål spenat. Mot kvällen till maten tar jag zink och magnesium. Sen dess har de blivit lite bättre.
Finns det nån rehabavdelning där du bor eller i närheten? Ofta brukar de ha nån dietist där som kan hjälpa dig med att kolla vad det är du bör äta och liknande, ofta behöver man ingen remiss och frikort gäller. Har du ont om pengar borde hen även kunna hjölpa dig med hur du ska hitta mat du tål och har råd med som ger dig den näring du behöver

Du kanske kan se om kollagen kan vara något?
#29: Grönkålschips, javisst:
Jag har samma problem och har alltjämt haft det problemet och det har aldrig spelat någon roll hur bra eller dåligt jag har ätit. Jag har testat med allt. Det enda som någorlunda fungerar är genomskinligt nagellack. De tycks inte gå lika snabbt sönder då jag använder det.
Jag tror helt enkelt att i mitt fall så har jag bara dåliga gener.
UPPDATERING:
Efter vitamintillskott och bättre kost har mina naglar blivit starkare! Tidigare kunde jag riva av dem som papper och visserligen har jag vita fläckar kvar men de bryts inte av längre. Jag kan faktiskt trycka på mina naglar utan att de går av så det är ganska fantastiskt!
Kör på färdiga matkassar för har svårt att få i mig allt jag behöver annars 👍
Skönt. Fortsätt så! 🙂
Också haft problem med sköra naglar och vita prickar. Men när jag började äta mer av grönsaker samt också började äta fisk och lite kött så försvann problemet med prickarna. Naglarna är fortfarande lite sköra, men det har de varit hela livet och jag använder händerna, fingrarna mycket i lite grovjobb.
Så alltid värt att blanda in grönsaker i sin kost som du inte är allergisk mot.