Hälsa iFokus

Hälsa

Läst 164 ggr
Fridaaaa
1

Hosta & halsont

Vad är bra mot hosta och halsont som INTE är via apoteket? Eller affär

Sambon har hosta och jag ont i halsen.
(nej det är inte corona)

Blir tokig på allt hostande här hemma 😉

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

• Redigerat 2021-09-01 12:06 av Fridaaaa
Niklas
0

Hosta tycker jag är svårt. Jag har inte hittat något annat än en hostmedicinsort som fungerar. Mycket vatten brukar rekommenderas.

Halsont använder jag Strepsils mot. Det tycker jag lindrar och bedövar på ett skönt sätt. Finns i många livsmedelsbutiker till exempel.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Fridaaaa
0

#1 Skrivit till affär. Vi är sjuka båda och affär/apotek är inte aktuellt för våran del eftersom vi är sjuka (ingen kan hämta idag till oss)

Finns inga receptfria hostmediciner som är bra ändå

Maria
1

Varmt te med honung kanske kan lindra.

Varm dryck överhuvudtaget brukar göra gott för halsen.

/Maria

Fridaaaa
0

#3 Kaffe har jag druckit, då jag är svårt för te.
Dricker bara kaffe, varm choklad och honungsmjölk som varm dryck. Har däremot inte till varm choklad.

Sambon dricker däremot te med honung :) Men inte lindrat hostan för honom :P

Maria
1

Har svårt att tänka mig att det finns något jättebra hemmatips som lindrar hosta med tanke på hur starka hostmediciner det finns på recept. Hosta är svårt att få bukt med.

/Maria

Fridaaaa
0

#5 Jan får inte ut på recept då de anser att det är för "lindrigt" vilket inte vi tycker och de tycker han ska testa receptfria först vilket är slöseri med pengar då de är skit (säger även flera utbildade) och ska inte åka till apoteket med tanke på att han är förkyld. Och ingen kan hämta ut idag ändå. Så är enda alternativet som finns

Denna kommentar har tagits bort.
Maria
0

#6 Aj då. Ja receptfria hostmediciner är att slänga pengarna i sjön.
Det enda är väl att dricka något varmt ofta i små klunkar och ha något att dricka bredvid sängen så att man inte blir torr i halsen och får ännu mer hosta.

/Maria

Denna kommentar har tagits bort.
Fridaaaa
1

#8 Ja flaska med vatten har han bredvid sig :)
Men får be han försöka dricka mer varmt

Caeli
0

Fyll handfatet med kokande vatten. Sätt huvudet täckt med en handduk över och andas in den varma luften.

Har du lite timjan hemma, torkad eller färsk, kan du lägga i det också. (Timjan sägs vara slemlösande.)

• Redigerat 2021-09-01 13:30 av Caeli
Sindri
0

Timjan och honung är slemlösande, oregano hostdämpande. Timjan är även avsvällande vilket gör att man inte känner sig så täppt. Salvia bra för något annat men kommer inte ihåg vad. Men ett te på timjan, oregano och salvia med lite honung i är jätteskönt för halsen.
Torkade örter är sånt som är lätt att förvara så det är jättebra att ha hemma.
Pepparmyntste lindrar också skönt vid förkylning. Allt det där är sånt som är dyrt i butikens små kryddburkar, men som ni kan beställa hem från nätet. Kommer kanske inte imorgon, men som sagt alltid bra att ha hemma och nu börjar ju förkylningsårstiden.

• Redigerat 2021-09-01 16:23 av Sindri
Fridaaaa
0

#12 Honung har vi men inte det andra.