Hälsa iFokus

Hälsa

Läst 212 ggr
[wintermo87]
0

Brännskada.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 10
Förhandsgranskning av bild 2 av 10
Förhandsgranskning av bild 3 av 10
Förhandsgranskning av bild 4 av 10
Förhandsgranskning av bild 5 av 10
Förhandsgranskning av bild 6 av 10
Förhandsgranskning av bild 7 av 10
Förhandsgranskning av bild 8 av 10
Förhandsgranskning av bild 9 av 10
Förhandsgranskning av bild 10 av 10

Jag och min vän satt för ungefär tre veckor sedan och tog ett par öl och blev hungriga så jag tänkte steka tjock korv och göra lite pulvermos ihop med lite räksallad.
När jag skulle ta av vattnet från spisen till moset så stödde jag till stekpannan samtidigt som jag höll på att tappa kastrullen, räddade kastrullen men stekpannan full med fett och korv gick i golvet.
Istället för att hoppa undan så i ren reflex försökte jag stoppa stekpannan med foten och all fett och korv hamna på foten.

Kompisen tyckte mest att
-Det där ser inte bra ut.
Sen gick han hem.
Gjorde inte så ont, hade sköljt av med kall vatten (ska va ljummet) fick jag lära mig sen.
Sen ringde jag 1177 för då börja det göra ganska ont och jag fick en sjuktaxi till sjukhuset och då tog jag första bilden.
Två dagar senare gick jag till vårdcentralen för dom skulle lägga om såret och se hur det ser ut. Då drog dom bort stora bitar skinn efter blåsor som gått sönder, så det inte blir infektion under skinnet.
Sa till sköterskan att förstår inte att folk gnäller över lite brännskada,
sen ytterligare två dagar, På bild 4. Vakna på morgonen och skulle resa mig.
Kände hur blodet rusa ner i foten och det var de värsta jag känt, hade hellre brutit armen igen.

Låg i sängen hela dagen och om jag skulle flytta på mig rulla jag i skrivbords stolen. Så länge jag hade foten i midjehöjd så funka det.
Dagen efter ringde jag 1177 igen för jag klara inte att leva med smärtan.
Kom in igen till akuten. Dom börjar skrubba i såret för det hade hamnat smuts där, gör ont som helvete.
Sen får jag på ett förband och några alvedon o ipren för tydligen ska de hjälpa mot allt. Tjata lite och fråga va som krävs för att få få lite starkare smärtstillande.
Som tur va, eftersom sjukvården inte skriver ut sånt så fick jag tre Oxynorm som jag skulle ta vid behov.
Mumsa i mig dom dagen därpå sen hade kompisen ett gäng likadana så jag mådde dunder två dagar till, gick ner till affären och grejer.

Tabletterna tog slut och jag vakna på morgonen igen och kunde inte sätta ner foten under midjehöjd. Hade läkartid för kontroll men kunde inte gå dit, hade också fått recept på anti inflammatoriskt men ingen möjlighet att gå till apoteket.
På midsommar börja det kännas bra igen, halta runt i lägenheten men dagen därpå fick jag tillbaka allt, tror jag sprang runt för mycket.

I fredags så har jag kunnat börja gå igen och såret minskar i snabb takt. Kan gå i skor igen.
Detta är nog det värsta jag varit med om, och då har jag brutit armen, skurit av senorna i högerarmen med fönster ruta och blivit opererat två gånger efter det.

Sabah
0

Har tänkt på dig, undrat hur det har gått! Brännskador är inte att leka med, inget jag avundas dig! Även om jag aldrig bränt mig i den omfattningen förstår jag att det har varit fruktansvärt ont!! 🤪 Man tycker att man borde få mer smärtstillande från sjukvården!
Skönt att det är bättre nu i alla fall 🙂

💖🧡💛💚💙💜

Herveaux
0

Vilken pärs! Har som #1 tänkt och undrat hur det har gått för dig och din stackars tass. Skönt att du snart är återställd!

// Harley

MonicaLagerquist
0

Brännskador gör ont och tar tid innan det läker.
Skönt att du är på bättringsvägen nu.

Stolt ägare till tre La permer