Små piller
Är det fler än jag som ogillar riktigt små piller.
De trillar iväg och är svåra att svälja eftersom att de är så yttepytte små-
Stolt ägare till tre La permer
Jag föredrar små piller då jag inte kan svälja kapslar eller stora piller
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Stora kapslar är vidriga och eftersom det alltid är bästa pris som gäller blir det ofta olika former och färger på pillren.
Svårt att hålla kollen.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Mina piller dagligen är från pyttesmå piller till kapslar men jag har tack och lov inga problem med någon av dem.
/Maria
Jag föredrar små piller, ju mindre desto bättre. Har svårt att svälja stora piller/kapslar
//Jessie
Storleken spelar mindre roll, men hatar de med äcklig smak som känns innan man hinner svälja dem.
Små är bra, stora är jobbiga att svälja.
/Désirée
Ett tips är att absolut inte böja huvudet bakåt för då smalnar strupen av utan man ska försöka svälja med huvudet så rakt som möjligt.
/Maria
Jobbigt också med kapslar som löser upp sig väldigt snabbt innan de hunnit landa i magen.
#8 Oj det visste jag inte att det fanns.
/Maria
Jag kan heller inte svälja piller särskilt bra. Brukar dela det i två delar om jag kan. Andra piller har jag behövt 7 försök och en halv vattenflaska till typ för att få ned.
Jag har inga problem att svälja stora eller små piller.
Däremot fick jag tipset som många glömmer, det är viktigt att fukta strupen innan man tar ett piller eftersom om man är torr i strupen fastnar ofta pillren eller halkar inte ner lika lätt, så drick några klunkar vatten innan ni tar pillren.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

För några år sedan kunde jag inte ens svälja en delad Alvedon utan körde alltid med brus.
Efter diverse diagnoser som kräver dagligt intag av både små och stora piller sväljer jag idag alla 8 på en gång, både stora och små.
Uppskattar dom stora mer då dom är lättare att hålla reda på än dom små som oftast också är halare än dom större.
MVH Erika :)
- Redigerat 2021-05-16 07:13 av DesK
För mig verkar det vara främst psykiskt. Om jag på ren rutin tar mina mediciner går det bra, men om jag tänker för mycket på att nu ska jag svälja den här tabletten så är det som att halsen bara stängs. Och då är det helt omöjligt för mig att lyckas. Det spelar ingen roll vad jag gör eller hur mycket vatten jag dricker. P-pillren är nog dom enda som är så små att det alltid går bra.
Men jag har blivit bättre på det. När jag var yngre och behövde ta någon form av tablett var det ett evigt problem att dom var för stora för mig att svälja. Numera går det oftast bra med en hel Alvedon (även om jag helst delar i två). Och om det finns ett alternativ till tablett väljer jag det, även när det innebär att dricka något mer eller mindre illasmakande.
//Jessie
Jag brukar ta alla piller samtidigt (5-7 stycken) och sköljer ner dem med en klunk havredryck eller vatten. De minsta är omkring en halv centimeter i diameter och de största omkring 2 centimeter långa.
Jag tycker ytan på tabletterna är det som avgör hur svåra de är att svälja. Melatonin är små tabletter men med en yta som gör dem mest svårsålda av dem jag tar just nu.
Jag tar 5 morgonpiller och sväljer alla samtidigt. Brukar aldrig vara några problem.
Middag och kväll tar jag två kapslar men märker att det är viktigt att dricka några klunkar innan för jag tycker kapslar lätt kan klibba fast i strupen känns det som😉
/Maria
#14: Jisses! Den där hade jag aldrig fått i mig hel. 😂
Kan berätta att jag gjorde mitt yppersta för att förtränga smärtan efter operation, eller rättare sagt försöka få den att minska med hjälp av tanken och avslappning. Det gick sådär men bra till en början. Gav upp efter en stund och bad om smärtstillande. Fick då tipset att svälja ner tabletten tillsammans med skumtomten. Det gick faktiskt väldigt bra! Trodde inte på det först.
- Redigerat 2021-05-17 17:47 av Liz85
#19: Svalde du en skumtomte? Hel?
#20: inte hel i ett nafs förstås. Hade jag kunnat det hade det inte varit så jäkla jobbigt att få ned tabletter. 😉 Man måste ju bita sönder den i normala fall. Så liten bit skumtomte.
Jag sväljer så många tabletter i olika storlek var morgon så dom hjälper varandra ner.
Men små är hemska att tappa och försöka hitta igen 😆