Hälsa iFokus

Hälsa

Läst 449 ggr
Fridaaaa
1

Sova bättre

Era bästa tips för att få bättre sömn?

Kan INTE lägga mig och vakna samma tider pga mitt jobb och sonen vaknar olika.

Vi har nedrullat.
Inte varmt i rummet

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
4

Jag minns när jag levde ungefär som du med oregelbundna arbetstider och barn så försökte jag släppa stressen över att just sova och koncentrera mig på att kroppen fick vila istället. Jag låg och funderade på trevliga saker och minnen och bara försökte slappna av.

På morgonen så tänkte jag att nu har jag "vilat" hela natten istället 😊
Det hjälpte mig.

/Maria

sp0ngeb0b
2

För mig hjälper det mycket att varva ner ordentligt innan läggdags. Jag gillar att dricka en kopp kvällste (jag gillar Kvällsro från Friggs), det gör mig tröttare. Sedan att läsa en bok, lösa korsord eller liknande. Inga skärmar. Men förstår att den typen av nedvarvning kan vara svårt om man har barn.

Fridaaaa
1

#2 Jag an inte dricka något minst 2 timmar innan läggdags, annars springer jag och kissar på natten

Försöker varva ner, går oftast (dock sällan efter kvällsjobb) men vaknar ofta på natten eller tidigt på morgonen.

Han somnar vid 19-20 tiden så inga problem innan läggdags för min del (om jag då inte jobbar kväll)
Däremot är jag ingen persons om läser, löser korsord och sånt. Brukar däremot lyssna på musik tex

Niklas
1

Undviker du skärmar före läggdags? Motionerar du tillräckligt? Äter du bra?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Fridaaaa
0

#4 Ja jag motionerar tillräckligt och äter utefter det jag kan äta

Jag lägger undan mobil en timme innan.
Tv varierar men det påverkar inte mig negativt (nej det påverkar inte alla, och jaaaa jag har testat att stänga av ännu tidigare och så under längre tid men ingen påverkan)

Niklas
3

#5: Vad har du för kudde, täcke och madrass? En del får bättre sömn av att ändra något av det.

Jag sover med bovetekudde sen många år och det gjorde stor skillnad. Före dess hade jag Tempur-kuddar och det fungerade bättre än dun som jag hade haft större delen av mitt liv.

Samma med täcke. Hade dun i massor av år. Sen bytesjakt till olika tyngdtäcken och det blev bättre, men tyvärr var de för varma så jag fick byta till ett tunnare täcke.

Madrassen är också viktig och personlig. Det gäller att hitta vad som fungerar bäst för en själv. Jag har använt många olika. Nu är det en Emma-madrass. Den var förhållandevis billig men funkar faktiskt bra för mig.

Fridaaaa
1

#6 Tyngdtäcke är för dyrt (vill enbart ha kedje och kostar en hel del)

Kudde vet jag inte innehåll på eller täcke, båda är från jysk, dock absolut inte med dun. Tror det är fiber
Madrass är bra, har kontinentalsäng och både jag coh sambon trivs bra med den :)

Karmatarerskanise
1

Här funkar endast sömntabletter tyvärr. Ska nog få testa tyngdtäcke genom habiliteringen, får se om det kan vara något.

Caeli
2

Mitt absolut bästa tips är en egen säng! Två enkelsängar som står bredvid varandra men med några centimeter emellan. Då slipper man bli störd/störa sin partner!

Niklas
2

#7: Varför just kedjetäcke? Jag har inte provat dem, men föreställer att de låter när man rör sig. Jag har använt fiber-täcke och ett med glas- eller plastkrukor i och tyckte de fungerade rätt bra.

Om du inte vet vad du har för kudde är det inte bovete. De är tunga och känns lite som en säck med sand. Det låter jättekonstigt att det skulle fungera att sova på men för många fungerar det väldigt bra. Man kan puffa den till en form och höjd man gillar, de håller sig svala på ett annat sätt än vanliga kuddar, de samlar inte på sig kvalster, de är ekologiska (om man väljer ekologiska boveteskal), man kan fylla dem så mycket eller lite man vill, de är billigare än många andra kuddar och man kan enkelt tillverka dem själv om man vill.

#9: Det håller jag med om. Särskilt om det är samma hårdhet i hela kontinentalsängen. Var och en behöver i regel sin hårdhet.

CasaRamon
2

Jag sover dåligt pga restless legs. Men för mej så funkar det ofta med: svalt rum, inget kaffe efter kl 17, Kamomillte vid 21-tiden och vid sänggåendet 1 kapsel L-Theanin ( extrakt av grönt te) Kan också kombineras med Magnolia, som har en lugnande inverkan. Bägge dessa köper jag på Topformula, som har låga priser.

Fridaaaa
1

#8 Redan kollat med dem och får inte det. Kollat med dem flera gånger.
Sömntabletter inte aktuellt. Många blir beroende av det, och många är trötta på morgonen. Jag vill vakna om det är något med sonen också. Så känns inte bra att ta.

#9 Jag sover bäst i gemensam säng :) Jag vill inte ha mellanrum mellan oss. Jag blir inte störd av min partner (Y) tvärtom, sover bättre när jag inte sover själv.

#11 Jag kan inte dricka tätt inpå när jag ska sova, då är jag uppe och kissar stup i ett. Dricker inte kaffe efter 16 :)
Kan man öppna sån kapsel? För kan inte svälja kapslar

#10 För att jag inte bolltäcke eller med såna kulor i är sköna. Har fått testa hos folk som har det och riktigt oskönt.
Vart finns sån kudde att köpa?

Fridaaaa
1

Byte av säng är inte aktuellt. Vår säng är skön att sova i :) Och jag vill inte ha separat säng från sambon. Byte av säng är dyrt också. Men vi trivs bra med den sängen vi har :)

sp0ngeb0b
4

Har du själv någon teori om vad som kan vara problemet med att du sover dåligt? Det verkar ju som att du redan gör allt "det vanliga" och du tycker inte det är något fel på säng, kudde eller täcke. Det är nog lättare för dig att gissa än oss :) Tänker om det kan finnas några störmoment, ljusförorening, stress eller något annat

Fridaaaa
1

#14 Ljuset ute trots mörkläggningsgardiner
Svårt att slappna av, speciellt om jag jobbar kväll och sedan börjar på morgonen dagen efter. Annars vet jag inte. Vaknar oftare än tidigare. känner mig inte lika utvilad. Stressar inte mer än tidigare men stress blir det på jobbet och ja det är ju så med familjeliv och så med i regel.

Fast handlar inte om att jag "inte tycker", det är inget fel på sängen :) Och inget som ska bytas ut (kommer inte sova separat när jag har partner och byta är dyrt plus att vi ligger bra i denna)

Inte sagt något ang kudde eller täcke, bara inte märkt skillnad och vet inte riktigt vad man skulle kunna testa för byte (mer än tyngdtäcke men är dyrt)

[Devya]
2

Stressar du över att du inte får tillräckligt med sömn?

Själv har jag bara accepterat att jag får högst 5-6h (avbruten) sömn per natt. Jag måste vakna ett antal ggr om nätterna pga min 2,5 åriga dotter och min 8 månader gamla son. Jag har inte sovt ordentligt på lite över 3 år nu. Första året var det jobbigaste och jag stressade mycket över att jag inte fick sova ordentligt men nu har jag bara accepterat att jag inte lär få sova ordentligt på ett par år. Det har tagit bort massor med stress!

Jag måste stiga upp 5 på morgonen och med två barn som inte sover nätterna igenom så blir det givetvis väldigt lite sömn.

Karmatarerskanise
2

#12 Ingår du i LSS eftersom du kollat med habiliteringen?

Sömntablterrerna jag tar är insomningstabletter. Vaknar om något händer och dom går ur kroppen under natten så man blir inte trött dagen efter. Beroende kan man dock bli ja.

Niklas
2

#12: Bovetekuddar finns lite överallt. Jag har köpt i olika storlekar på Amazon.uk. Sen kom jag på att jag ville ha en annan storlek och sydde egna i storlek 60 x 30 cm.

» Bovetekudde, ekologisk med bomullsöverdrag. På ekotextil.se

» Kuddar av bomull fyllda med ekologiska boveteskal

» Bovetekudde 60 x 40, natur, dragkedja - Huvudkuddar - Sovrum - Hemmet - Nyttadesign.se

» Bovetekudde huvudkudde böjd 55x33 cm - Huvudkuddar - Sovrum - Hemmet - Nyttadesign.se

» Ekologisk Japansk bovetekudde | Bäddsoffexperten

» Amazon.se : bovetekudde

Har du provat fibertäcke? Det är ett tyngdtäcke men utan löst innehåll.

Förutom sovmedicin finns melatonin på recept. Det är inte beroendeframkallande och gör dig inte svårväckt. Det är samma hormon som kroppen själv producerar innan vi ska sova.

Bovetekudde med ekologiskt boveteskal och bomullsöverdrag. Formar sig skönt efter huvudet och ger bra stöd. Finns hos Näva - ekotextil.se
Maria
1

#18 Melatonin finns även receptfritt om man vill testa. 😉

/Maria

Fridaaaa
1

#17 Nej det gör jag inte och det måste man inte göra heller för att kolla med dem. (vet flera som kollat där plus fått trots att de inte tillhör LSS)
Ja jag vill inte bli beroende
Insomnings och sömntabletter inte öör inte100% samma därav skrev så.

#16 Sonen påverkar inte om nätterna. Nej stressar inte över det, bara allmänt trött på att inte få kunna sova ut från mars till september/oktober som det oftast varar. Lika varje år. Varit så många år.

#18 Får kolla de andra ställerna som inte är amazon (går inte in på varför jag inte beställer där).
Kollade mitt täcke, står polsterfiberdun som innehåll, är köpt på jysk. Kanske inte samma sak?
https://jysk.se/sovrum/tacken/fiberfyllning/gold/tacke-700g-bruri-sval-150x210 har denna

• Redigerat 2021-03-20 07:38 av Fridaaaa
Niklas
2

#20: Nej, fibertäcke som är tyngdtäcke är hel annorlunda. De väger tio gånger så mycket som ditt och är inte mjuka på det sättet. De kostar tio gånger så mycket också. I alla fall när jag fick det.

Möjligen var det ett sånt här:

» Fibertäcket Futura

Fibertäcket Futura 150x200 cm finns tillgänglig i sex olika vikter, 4, 6, 8, 10, 12 och 14 kg.
Fridaaaa
1

#21 tack för länken, så dyrt kan jag inte betala.
Ligger på 3000 kr.

• Redigerat 2021-03-20 10:32 av Fridaaaa
Niklas
0

#22: Det förstår jag. Jag ville bara visa vilket det är.

Fridaaaa
0

#23 Absolut - är synd att de tar så skyhöga priser

Karmatarerskanise
2

#20: njä habiliteringen är för personer innefattas av LSS. För att få hjälp av dom ska man alltså ha någon eller flera av de diagnoser som gäller.

Dagnykatt
1

Ja tror du ska strunta i hur mycket du sover ett tag. Är kroppen trött så vill den sova, annars klarar man sig. Fundera inte så mycket på hur mycket du sovit och räkna inte timmar, det blir bara en stress och då kan du absolut inte somna.
Då du tycker det är läggdags, så lägger du dig ner och blundar. Tänk att det gör inget fastän du inte somnar, bara kroppen får fysisk vila och hjärnan får varvat ner. Jag brukade göra så förut och ungefär en gång i timmen gick jag ut på trappan och andades en stund. Sen gick jag och lade mig i sängen igen.
Jag har själv barn och djur, så då sover man sämre och är beredd på allt möjlugt och stressar över att man snart "måste vakna". Har nuförtiden insomningstabl som funkar bra. För min del blir jag hellre beroende av dem, än att flippa ur över att jag tror mig få för lite sömn.

Dagnykatt
1

Kan tilläggas att efter kl 00.00, så undviker jag att titta på klockan. Den får vara hur mycket den vill. Jag vill inte veta hur länge jag varit vaken, för då går jag upp i varv och blir uppjagad över hur mycket klockan är. Så ignorera klockan och låtsas på morgonen att du har sovit bra.

Fridaaaa
0

#20 Det är inte enbart för de med LSS nej. Och nej man måste inte ha diagnos. Dit vc hänvisar och vet många utan diagnoser och som inte är via LSS som fått via det. Så nej det stämmer inte.

#26 Räknar inte antal timmar. Dock måste jag ha minst 5 timmar, annars fungerar jag inte dagen efter. Men är såhär denna årstiden för mig, tyvärr

kara_murray
0

Finns ett bra svar på sajten hjärnan här på iFokus om att sova bättre.