Känsligt blodsocker
Jag har haft en hel del problem med att blodsockret lätt svajar, nu har jag börjat komma tillrätta med det men upplever nu att det har blivit problem efter frukost, förmodligen också pga stress.
På sistone mår jag inte bra efter frukosten, blir låg/nedstämd.
Skulle vilja ha tips på vad som kan vara en bra frukost.
Nu äter jag:
Havregrynsgröt m laktosfri mellanmjölk
1 st Fröknäcke m laktosfri bregott, sista dagarna har jag lagt på Leverpastej
1 kokt Ägg m kaviar
1/2 Avokado
Idag åt jag också en bit banan och en kaffekopp med Verum Hälsoyoghurt, laktosfri. Igår provade jag med lite Keso och en bit banan.
Är det havregrynsgröten som är boven? Tänkte att det kanske är bra att äta andra saker till men just nu tycker jag inte att det heller funkar. Tycker att havregrynsgröt är mättande och att man lever länge på det men det kanske finns andra alternativ!
💖🧡💛💚💙💜
På vilket sätt svajar blodsockret. Svårt att tänka att gröten skulle göra det sämre.
Har du ngt på gröten? Sylt socker …
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#0 Mäter du ditt blodsocker?
/Maria
#0 Hoppas bara att du inte äter kaffekoppen också utan bara intar innehållet. Det blir lite hårdsmält annars. 😉
Havregrynsgröt är det inte alla som kan äta pga att det påverkar blodsockret, nu är jag nog inne i en sämre period då jag tidigare har kunnat äta det, beroende också på vad jag äter till. När jag började äta avokado blev det genast bättre och kände mig nöjd med det men nu svajar det alltså igen! Törs inte ha sylt på gröten, sådant reagerade jag starkt på förut när jag hade större problem med bl.sockret.
Jag har kollat blodsockret på vårdcentral och även pratat med en diabetessköterska. Har dock inte diabetes.
Haha, det blev lite syftningsfel där, Liz85. Kaffekoppen står i diskhon nu så du kan va lugn!
💖🧡💛💚💙💜
Generellt är havregrynsgröt bra för diabetiker. Det dämpar blodsockret
Hur vet du att blodsockernivån är för hög eller snarare svajar?
Det kan ju vara andra kroppsligs problem..
#5: Jag har läst om folk som upplever att det inte funkar med havregrynsgröt.
Jag har har provat mig fram med olika tips och märkt vad som har varit bra och mindre bra. Har fått tips av de med egna erfarenheter, har även prarat med en diabetessköterska i samband med provtagning.
💖🧡💛💚💙💜
Jag har svårt att tro att ngn diabetessköterska sagt att havregrynsgröt påverka blodsockernivån uppåt snarare att det sänker det.
Här finns frukostförslag från diabetesförbundet.
Sen kan det vara att du av ngn anledning inte mår bra av havregrynsgröt av andra orsaker.
https://www.diabetes.se/diabetes/leva/mat-recept/matlagningsfilm/frukostgrot/