Tyngdtäcke
Det görs ju mycket reklam för tyngdtäcke.
Vad är din erfarenhet av det?
Hiss eller diss?
Stolt ägare till tre La permer
Jag hade velat testa men för dyrt för mig
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Jag fick mitt som hjälpmedel via arbetsterapeut på VC, helt gratis. Då kan man testa ut vad som passar en, kedjor, bollar eller andra typer av vikttäcken samt vilken vikt man trivs med. Hur länge man får låna det beror på kommun tror jag, men då kan man ju testa om det är värt att köpa ett eget.
#1 Har försökt genom dem men de nekar mig det.
Ja det är det jag vill göra, och vilken tyngd som passar
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jag skulle vilja testa. Sover ofta dåligt och kunde det få mig att sova bättre vore det bra.
Detta må låta väldigt konstigt men det fanns en period för några år sedan då jag hade svårt att somna, men om min pojkvän la sig så att hans arm och typ halva hans överkropp var på mig så somnade jag direkt. Sedan dess har jag velat ha ett tyngdtäcke och speciellt nu när man ser reklamerna på TVn. Jag sover dåligt i perioder och tror att ett tyngdtäcke hade varit fantastiskt alltså. Men de är ju dyra och hur fasiken ska man veta i förväg vilket som passar en?
Jag förstår grejen, då jag märkt att jag själv "gör" tyngre täcken ibland när jag behöver. Jag tar helt enkelt massa filtar och så ett tjockare/tyngre täcke och tynger ner. Behöver alltså inte köpa något nytt…
Sen har jag dagar/nätter då jag vill ha fjäderlätt och då tar jag en tunn tunn filt i påslakanet…
- Redigerat 2020-12-16 10:50 av Grodan
#6 Det där har jag tänkt på men nackdelen är ju att det blir jäkla varmt där under om man har flera filtar. Jag vill ha det svalt när jag sover. Och jag förmodar att tyngdtäcken är svala men tunga.
#7 Ibland ja, men jag har ganska svalt/kallt inne - utom sommartid.
#7 Det beror nog på vilket täcke, för mitt är inte speciellt svalt. Jag brukar få stoppa ut fötterna, och om sommaren är det nästintill omöjligt för mig att använda pga värme. Jag har 8 kilo kedjetäcke.
Jag fick mitt via psykiatrin fast jag fick inte prova eller välja så jag har ett kedjetäcke på 8 kg.
Det funkar hyfsat, inte så bra att jag skulle köpa ett till fullpris men jag använder det i perioder.
En bra sak med det är att det är delbart med en dragkedja så det går att tvätta i vanlig tvättmaskin. 👍
Jag har dessutom lagt det över min skotträdda hund när det åskar och märker skillnad.
Min mamma köpte ett kultäcke på 9 kg som hon älskar. Hon sover som en stock, det är nästan så man får begränsa användningen. 😁
Det är rätt knepigt med vem som får täcke av vården och det skiftar mellan varje kommun.
Jag kan förstå att de inte bara kan ge vem som än vill ha, men när de erbjuder sig att skriva ut dyr, beroendeframkallande medicin istället så är det inte särskilt vettigt.
Tips till er som vill testa, kolla om någon i er närhet har ett som ni kan få låna och prova.
Det går att hitta dem till lite rimligare pris emellanåt om man har lite is i magen.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#10 Jag fick det som första prov-täcke, sen efter en tid utvärderade vi om jag vill byta/prova annat men då var jag så nöjd att jag inte ville det. Jag har hört att man ska ha en viss procent av sin egen kroppsvikt för att det ska vara så bra som möjligt, men har själv ett "lättare" än jag skulle ha om man skulle gå på den formeln.
Min kompis har ett 11 kg kultäcke, och det är helt fantastiskt så jag förstår din mamma. Vikten blir ju lite annat fördelat än med kedjor så det är nog mycket vad man föredrar där som styr vilket som är bäst.
Det funkar bra för mig. Tyvärr är det för varmt så jag kan inte använda det i alla fall.
Har aldrig provat. Å andra sidan kan jag somna under en filt i soffan medan en film rullar. 😊
I övrigt så skulle jag ju hellre låna eller få prova ut ett tyngdtäcke om just tyngdtäcke av nån anledning skulle komma på tal. Skulle i alla fall inte gå och köpa ett tyngdtäcke bara sådär. På vinst och förlust.
- Redigerat 2020-12-16 18:13 av Liz85
#13 Den absolut bästa sömnmedicinen är att sätta på en film man länge velat se har jag märkt.

#14 Fungerar dåligt eftersom att jag måste sitta 50 cm från rutan för att kunna se.
Jag har haft ett 12kg kedjetäcke i ungefär 6 år nu och jag gillar det förutom när man ska byta lakan :P Kan dock inte använda det på sommaren för att det blir för varmt (fick dock veta på en av asperger kurserna jag gick att man ska ta paus från det ibland för bästa effekt).
Jag fick mitt utskrivet och fick då testa om jag ville ha bolltäcke eller kedjor men bolltäcket var så sjukt varmt att jag inte ens klara en minut under det innan jag höll på att få värmeslag! Fick även prova ut vikten på det.
Funkar oftast bättre med det än utan men sover ändå inte helt perfekt men så sov jag ju ännu sämre med sömntabletter så det funkar bättre än dem iaf.
Även min brorsdotter har ett och det funkar väldigt bra för henne.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Jag har ett tyngdtäcke. Passade på när det var lite billigare. Har haft det ett bra tag nu. Har rejäla sömnproblem. Det fungerar bra för det mesta men inte alltid. Ibland hjälper ingenting.
Håller med Maleficum. Det är väldigt tungt när man skall byta påslakanet.
En nackdel för mig är att det ofta kan bli för tungt på fötterna/tårna som jag har mycket värk i. Ligger ofta med fötterna utanför.
🤗 Elisabeth och Amira 🐈
Tips: Just nu är det 50% rabatt på Curas täcken hos ICA Maxi, åtminstone i en del butiker.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Vill tipsa om att Jula har "billigt" nu, https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/personvard-och-halsa/halsa-och-massage/massage-och-varme/tyngdtacke-012506/
Jag har aldrig testat själv då behovet aldrig funnits men stött på det i jobbet och hos människor som bara ger stora lovord om sina täcken.😊
/Maria