Hälsa iFokus

Hälsa

Etiketterhudallergier
Läst 142 ggr
Fridaaaa
0

Husdammskvalster

Någon med husdammskvalster allergi?

Haft flera år men inte märkt av den men nu kliar det på kroppen varje kväll när ska sova.

Testat allergitablett men blev så trött av den (märkte av den på morgonen)

Tips vad man kan göra?
Hopplöst 😣 när det kliar varje kväll

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tarotstollan
0

Jag har det och tar ½ ibland 1 Atarax tablett varje kväll.
Blir lite dåsig efter någon timma men det är ju bara bra när jag ändå skall sova. Känner inget av den dagen efter.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Karmatarerskanise
1

#0: idag finns det allergitabletter som inte orsakar dåsighet, så testa det.

I övrigt vädra mycket, vädra sängkläderna, städa varje dag med dammsugare. Det finns även dammsugare som är bra för kvalsterallergiker.

Fridaaaa
0

#1 atarax är inget jag vill ta och inget som finns receptfritt

#2 frågan är vilka för har den jag hade nu stod att man inte ska bli det men jag blir det ändå.

Vi har itne råd att köpa ny dyr dammsugare. Däremot har vi allergipåsar till dammsugaren som är för sånt.

Jobbiga är nu när det är kallt med vädring :/
Men fungerar det om man vädrar några timmar innan läggdags? Så det hinner bli varmare i sovrummet igen?

Karmatarerskanise
0

#3: mest effektivt är nog att hänga ut täcke och kuddar nån timme på dagen om det är väder och passa på att vädra samtidigt. Tvätta lakanen väldigt ofta.

Gällande mediciner så hade jag testat fler. Fråga apoteket vilka som inte ska ge den bieffekten.

Om inget hjälper och klådan fortsätter länge kanske det finns sån spruta som hjälper. Finns för andra allvarliga allergier.

Fridaaaa
0

#4 Var apoteket som rekommenderade dem.

Ja det kan jag testa, fryser så lätt, så kan inte sova med kallt i rummet eller kalla sängkläder :)

Karmatarerskanise
1

#5: Ja men förklara att du blev trött av dom och undrar om det kan fungera bättre men en annan sort. Eller om det är något övergående man kan känna första dagarna som sedan försvinner.

Nä att lägga dig i en iskall säng på vintern är nog inte trevligt för någon :)

Fridaaaa
0

#6 Jag var för trött för att köra, vilket inte fungerar när man ska köra och jobba. Är ledig max 2 dagar på raken så.

Sambon hade gillat det haha!

Karmatarerskanise
0

#7: hur vet du att det berodde på tabletten och inte något annat som råkade inträffa just då? Det var ju trots allt många timmar efter intaget.

Fridaaaa
0

#7 För att det hände enbart när jag tog den men inte annars.

Karmatarerskanise
1

#9: jasså du testade flera gånger. Trodde det var en gång eftersom du inte kunde köra.

Fridaaaa
0

#10 Nej, ville testa så det var det, och det var det, för var enbart då.
Gjorde det i helgen när sambon var hemma. bland annat