Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 337 ggr
Herveaux
0

Ryggskott?

För runt en veckan sen lyckades jag hitta en av de få isfläckarna som fanns på orten. Höll mig kvar på fötter men vred till ryggen på något vänster. Sen dess har jag haft rejält ont i ryggen. Tänkte först att det bara var en sträckning efter nästan-vurpan men det ger sig ta mig tusan inte.
Efter att ha läst på 1177 låter ryggskott precis som min klagosång.

Dags att be om hjälp. Är det vårdcentralen som gäller?

// Harley

DesK
1

Naprapat eller fysioterapeut är nog bättre vid ryggskott

/Désirée

Sabah
2

Sjukgymnast eller någon typ av kroppsterapeut, naprapat eller liknande skulle jag kontakta! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

Herveaux
3

#1: #2: Tack för snabb respons. Skönt att höra, slipper gärna VC. 😋

// Harley

Herveaux
4

Så! Bokat tid hos kiropraktor som hade tid på tors. Tack o lov har han sin klinik knappt 10min från min ytterdörr.

// Harley

DesK
1

Hoppas det går över fort för dig 💚

/Désirée

Herveaux
1

#5: Tack, jag med! Jag är verkligen inte gjord av rätt virke för att ha värk, blir så jäkla ynklig. 😅

// Harley

[Moon AppleGrey]
2

#3: skulle också slippa VC så långt som det är möjligt.

Lycka till med kiropraktorn. 🙂

Herveaux
1

#7: Tack! Jag får uppdatera här sen hur det gick.

// Harley

mangemani
1

ett ryggskott går över utav sig själv efter några dagar vilandes i sängen följt utav att du sakta men säkert tar dig upp ur sängen och börjar röra på dig och ju mer du gör detta, tar dig upp ur sängen och ju mer du rör på dig, desto mer går det bort och tillslut så blir du helt återställd.

om du inte blir återställd, så är det inte ett ryggskott du har åkt på, utan något värre.

säger detta utav erfarenhet, har haft 2 ryggskott blev helt återställd och fick år senare en ryggskada. en ryggskada är något som håller i sig och går aldrig över utan gör sig mer eller mindre hörd i resten utav ditt liv.

Herveaux
0

#9: Tack för råd och info.

Jag har jobbat på som vanligt (fysiskt arbete) med hjälp av värktabletter och voltaren-gel. Innan och efter jobbet så gör det dock förbannat ont när tabletterna inte hunnit börja alt. slutat verka och jag kan knappt räta på ryggen.

Läste att ryggskott kan läka ut efter 2-3 veckor men gör gärna vad jag kan för att snabba på processen eller dubbelkolla att det inte är något annat som spökar.

// Harley

mangemani
1

naprapater och sjukgymnaster kommer inte att kunna göra något dock, finns ingen övning i världen de kan ge dig som skyndar på läkeprocessen och att manipulera bort ett ryggskott hos en naprapat är inte det klokaste.

det enda som gäller är att du låter ryggskottet få läka i lugn och ro utan ansträngning. att fortsätta att jobba och utsätta ryggen för mer ansträngning i detta stadiet, kommer nog tyvärr att sluta illa.

men hur som helst, när ryggskottet är över, ta då reda på vad det var som orsakade ryggskottet, om det bara var smällen ned i backen eller om det är något annat problem du har i ryggen som orsakade det. kom ihåg, den enda, den absolut enda varningsklockan som ryggen ger dig innan en ryggskada, det är ett ryggskott, så ta mitt råd att kolla upp vad orsaken var, för en ryggskada vill du inte ha, tro mig.

Herveaux
3

#11: Ta det inte fel men jag går hellre till en utbildad och hör från denne att det inte finns något att göra för att lindra eller snabba på läkningen och vad jag ska göra för att läka ut det, än att ta såna råd via forum. Som sagt, inget illa menat! 😄

// Harley

• Redigerat 2020-12-01 16:39 av Herveaux
mangemani
0

ptja, dina pengar och din rygg, försökte bara att hjälpa.

Herveaux
2

#13: Hos VC känns det mest som att man kommer få rådet "Ta en Ipren och vila, återkom om det inte går över" medans en kiropraktor förhoppningsvis är mer benägen att undersöka varför det gör ont och vad som kan göras redan vid första besöket.

// Harley

Condor
3

#12:

Du skriver att du jobbar med fysiskt arbeite och bedövar smärtorna med tabletter. Det kanske är anledningen till att ryggen inte blir bättre.

Man kan aldrig veta vad som ligger bakom ett ryggskott. Om du är en ung människa utan några skador i ryggraden går ryggskottet i vanliga fall över inom ett par veckor, under förutsättningen att du inte triggar det med fysiskt arbete på nytt.

Men man kan aldrig veta om det kanske är ett diskbråck som ligger bakom. I så fall är det ingenting som går över hur som helst. En kiropraktiker eller osteopat kan hjälpa om det bara är nån kota som blockerar eller han kan rätta till en minimal förskjutning. Men eftersom man inte vet vad som ligger bakom kan man inte ge några råd om vad som hjälper.

Jag skulle försöka att skona mig i 1-2 veckor och om det inte blir bättre då, att göra ett magnetröntgen. Fysioterapi kan man förstås göra för att lindra förspänningen och smärtorna.

Herveaux
2

#15: Det kan säkerligen vara en bidragande orsak.
En annan anledning att jag vill gå till någon som kan konstatera ryggskott så jag ev får sjukskriva mig i värsta fall.

"Att göra en magnetröntgen" om svensk sjukvård ändå vore så medgörlig. 😒

// Harley

Condor
3

#16:

Läkare prövar ofta ut allt möjligt innan de gör ett magnetröntgen. Därför är det bäst att börja att gå till en läkare so fort som möjligt. När jag hade diskbråck tog det ett halvt år innan jag fick ett magnetröntgen.

Herveaux
3

#17: Nu behöver man ju inte anta det värsta heller innan någon kunnig har klämt och känt.

Idag känns ryggen mycket, och jag menar verkligen mycket bättre. Knappt känt av den alls men ska gå till kiropraktorn imorrn och se om något behöver rättas till eller knytas upp.

// Harley

• Redigerat 2020-12-02 12:54 av Herveaux
Denna kommentar har tagits bort.
Condor
3

#18:
Fint att den bättrar sig. Men var försiktig med fysiskt arbete så du inte triggar igång det igen.

Herveaux
2

#20: Hur välmenade dina råd än är så känner jag mig måttligt klappad på huvudet. 🤨 För råd vad jag ska och inte ska göra vänder jag mig till utbildade.

// Harley

Condor
3

#21:

Varför frågar du i så fall om råd i ett forum? Men ok glöm vad jag skrev och gå och jobba fysiskt hårt, strunta i att be om ett magnetröntgen och ta dina smärttabletter.

FataMorgana
2

#21:

Condor skriver nog bara utifrån egna erfarenheter och trodde väl att det var råd du sökte.

Själv hade jag tänkt komma med rådet, att börja med sjukgymnastik för att bygga upp musklerna kring kotorna för att förebygga framtida problem med ryggen. Jag har själv två ryggoperationer bakom mig och först nu har jag insett hur det viktig det är att träna ryggen och att jag borde ha utövat det konsekvent ända sen mina första problem började. Men vet inte om du också ser det som en klapp på huvudet, så kanske bäst att inte säga så mycket mer.

FataMorgana
1

#23: Vill bara tillägga, att man förstås inte ska göra sjukgymnastik medan man har akuta smärtor, utan att man bör vänta tills den akuta fasen är över och sen börja bygga upp musklerna med sjukgymnastik.

Condor
2

Jag har själv insett att det bara finns en av 20 läkare som verkligen är bra och det gäller speciellt för ortopeder.

Jag hade diskbråck i Juli 1996. Det hände när jag tränade och det knacksade till i ryggen. Jag visste inte att det var diskbråck och smärtorna varade bara i 3 veckor, så jag tänkte inte på det mer. Men smärtorna kom tillbaka i början på 1997 igen. Eftersom de inte förbättrade sig på 2 månader gick jag till ortopeden. Jag var inne 10 minuter och ortopeden skrev bara ut sjukgymnastik.

Sjukgymnastiken gjorde saken bara värre. Ibland högg det till i ryggen. Fysioterapeuterna misstänkte diskbråck och först på sommarn 1997 fick jag göra ett Computer CT (Magnetröntgen fanns inte ännu till förfogande på den tiden). Det visade sig att jag hade diskbråck. Jag gick inte längre til ortopeden, utan till läkaren i fysioinstitutet. Han är läkare för fysikslisk medicin, sportmedicin, osteopatat och kiropraktiker. Han sa att det är för tidigt för sjukgymnastik. Han förklarade att det träder ut vätska ur en söndrig disk och att det kan lossna bitar och det retar nerven. Först när disken har krympt ihop så mycket att nerven inte retas ska man börja med sjukgymnastik. Under den tiden fick jag massage, ultraljud och ström. Smärttabletter och sprutor hjälpte ingenting, så jag tog ingenting mot smärtorna.

Först 1998 gick det så bra för mig att jag kunde börja med sjukgymnastik, men jag hade ändå regelbundet perjoder med smärtor. Idag, 24 år senare är disken totalt nersliten. Den finns så att säga inte till längre. Eftersom det leder till att neuroforamen förlorar höjd, blir det trångt för nerverna. Det problemet löser jag med träning och det krävs mycket mer än bara sjukgymnastik. Jag tränar hårt och har ryggen så bra stabiliserat att jag sällan har smärtor.

Till ortopeder gick jag aldrig mer och den enda läkaren som jag har förtroende till (gällande ryggen) i är läkaren i fysioinsttutet. En gång om året går jag till honom för att kolla och ta bort blockeringar i ryggraden.

Herveaux
2

#22: Men kära nån. Om du läser om #0 så skrev jag:
Dags att be om hjälp. Är det vårdcentralen som gäller? Det var min fråga.

Jag lutade redan själv åt att kontakta kiropraktorn på orten och när det i snabb takt kom in svar från #1 och #2 så bokade jag tid hos sagd kiropraktor.
Sen trodde jag det var underförstått utan att jag skulle behöva skriva ut det att om kiropraktorn inte kan hjälpa mig eller om hans ev behandling inte hjälper mig så är det väl självklart att jag vänder mig till vården för att få hjälp. Sen om det leder till magnetröntgen är då upp till vården.

Condor och FataMorgana Ni vet inte mer om min allmänna hälsa, sjukdomshistorik, min fysik eller mitt arbete än det lilla jag skrivit i tråden (eller om ni sett mig nämna något utav det i andra trådar på andra sajter).
Tex har jag inte nämnt att jag har (haft) bra mycket mer ont när jag sitter hemma/vilar och tagit värktablett än när jag jobbar och har tagit värktablett.
Tack för era råd och egna upplevelser, men det var inte det jag bad om här.

Jag uppdaterar hur det gick hos ryggknäckaren sen. Tack och adjö tills dess.

// Harley

• Redigerat 2020-12-02 16:53 av Herveaux
FataMorgana
1

#26: Ok. Ledsen att jag skrev. För mig är det helt naturligt att hjälpa varandra, komma med goda råd och att be varandra att vara försiktiga. När min mor blev opererad i ryggen ganska nyligen så ringde jag henne varje dag och påminde henne om att göra sina övningar och bad henne att vara försiktig. Det gjorde jag för jag bryr mig om henne och bara vill hennes bästa och eftersom jag själv blivit opererad och har haft problem med ryggen i över 20 års tid så bad hon mig ofta om mina tankar och erfarenheter. Det är alltså för mig helt naturligt att man delar med sig, hjälper och stöttar och detta endast i god välmening. Svårt att veta att andra tar illa upp.

Condor
3

#26:

Men det finns väl ingen som kan sia och tala om för dig om du har ett problem som en kiropraktiker kan fixa eller om du ska gå till vårdscentralen.

Inte ens läkare eller kiropraktiker kan veta vad som ligger bakom dina ryggsmärtor, hur bra de än undersöker dig. En läkare kommer först att skicka dig till ett magnetröntgen om fysioterapi, sjukgymnastik, smärtmedel inte hjälper. En kiropraktiker kan lösa blockeringar i kotorna, men det hjälper bara om dessa är orsaken till smärtorna. Om du har ett diskbråck hjälper det inte. Då kan det till och med vara kontraproduktivt.

Eftersom jag inte känner till din sjukdomshistoria gav jag dig rådet att skona dig och inte jobba fysiskt, för att det är bättre att vara försiktig om man inte vet vad som ligger bakom. Rådet att be om ett magnetröntgen gav jag av samma anledning. Skulle jag känna din sjukdomshistoria och veta vad som ligger bakom, skulle jag också kunna säga vad som hjälper och vad som inte hjälper. Inte för att jag är ortoped, utan pga erfarenheter med min egen rygg och min Sambos (Fata Morgana) och för att vi har erfarenheter med alla behandlingsmetoder.

Men om det inte önskas är det noterat.

Pyttelite
3

Lycka till imorgon!!

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Herveaux
2

#27: & #28: …

#29: Tack!

Idag har jag inte behövt ta värktabletter alls. 😄

Precis kommit hem från kiropraktorn.
För att fatta mig kort så hittade han ett par låsningar i ryggen som han knäckte till. En stelhet i höfterna som jag fick en enkel övning för att mjuka upp och ha i verktygslådan om problemet återkommer. Runt min smärtande punkt i ryggen var musklerna lite överansträngda och jag är lite rörlig just där så troligen därför den stackars punkten fick ta hela smällen när jag halkade. Han berättade och förklarade mer utförligt men iaf.
Inga banningar för att jag har jobbat och inga restriktioner för att jobba framåt heller. 😊

Nu med facit i hand så är jag glad att jag valde kiropraktorn före VC. Vill inte tänka på hur lång tid det hade tagit dem att upptäcka samma saker.

// Harley

DesK
2

Toppen att du fick så bra hjälp! 😊

/Désirée

Herveaux
2

#31: Oh ja, så tacksam att han kunde göra en insats!
Han var trevlig och lättsam också vilket inte gjorde saken sämre. Träffade en av hans andra patienter i väntrummet, en härlig krutgumma. 😍

// Harley

FataMorgana
1

#30:
Om man bara har ett par låsningar (som de allra flesta människor har) så skulle jag också gå till en kiropraktor eller osteopat, men har man däremot ett akut diskbråck så kan en kiropraktor göra saken värre. Men var och en måste själv besluta vilka risker han tar.

Har själv haft ryggont i så många år att jag själv känner när jag bör gå till osteopaten eller när jag bör gå till läkaren. Men det är svårt att våga råda andra när man inte vet exakt vad det är som felar.

Min osteopat som också är läkare och kiropraktor brukar säga att man bör undvika stora ansträngningar de första två dagarna efter inlänkningen och absolut inte träna. Musklerna måste först anpassa sig till rätt ställning igen. Annars kan det hända att musklerna drar tillbaka kotan till fel ställning igen. Bara som ett tips, ifall om din kiropraktor inte redan sa det och ifall om du välkomnar det. Annars kan du glömma vad jag skrev.

Herveaux
2

#33: Jag har ingen anledning att misstro min kiropraktors kunskaper eller kompetens och följer de råd han gav mig.
Han har sett min rygg, han har behandlat min rygg.
Svårt att tro att folk på forum skulle veta bättre än honom när det kommer till min rygg och dess "underhåll". Tack ändå.

// Harley

FataMorgana
1

#34: Det har ingenting med din rygg att göra, utan det är helt allmänt. En kiropraktor kan förresten bara känna låsningar och muskulära problem och såna hittar han hos dom allra flesta som går till honom, men han kan inte se ett diskbråck. Men glad att allt gick bra för dig iallafall, trots att du inte verkar uppskatta mina välmenande tips.

Herveaux
2

#35: Du och din sambo verkar smått besatta av diskbråck. 🤨
Jag har flera gånger avböjt att få diverse råd, hur välmenade de än må vara, men likt förbenat fortsätter de komma och så blir ni stötta när de inte tas emot med öppna armar.

// Harley

FataMorgana
1

#36: Nej men efter två operationer och 25 års problem med ryggen så har jag ju lärt mig en hel del. Men det är ok. Jag har fattat att du inte vill ha tips och det gör mig heller inte stött att du inte tar emot dem. Allt är helt i sin ordning.

Maria
3

Vill bara påminna om att vara vänliga mot varandra.

Tänk på att svar kan vara i all välmening även om det inte är de svar man har förväntat.

/Maria

Herveaux
0

#38: Tråden har uppfyllt sitt syfte för mig så vill folk tapetsera den med råd, kör på. 😉

// Harley