Ryggproblem
Hej alla!
Jag har haft ryggproblem i lite mer än 2 månader nu och min hälsovårdare tror att det är ischias, alltså nån nerv som är i kläm. Hur länge kan det ta innan det går över? Hon bokade tid till en läkare, så vi ska se vad han säger… Ibland kan jag knappt gå upp ur sängen, och min sambo hjälper mig att sätta på mig skorna. Nån annan som har haft liknande besvär?
Jag känner folk som har haft ischias och de har haft stor hjälp av massör samt kiropraktiker. Kanske kan vara något att kolla upp?
mvh Martin
Kiropraktor säger jag!! när det gäller ryggar verkar inte alltid den vanliga läkarvården veta vad de gör. Jag skulle gå till sjukgymnast enligt den läkaren jag gick till, det enda de gjorde var att stretcha musklerna och inte vart jag bättre överhuvudtaget, i ett år led jag innan jag tog mod till mig och vågade gå till en kiropraktor som sade hela höften är ju jättesned inte konstigt att du har ont i nedre delen av ryggen och knappt kan gå detta fixar jag, 10min senare var värken borta.
Ok, jag ska höra nu vad läkaren säger till att börja med. Ska fråga honom om massage och dylikt. Det är lite märkligt, ibland är det jätteont med massa värk och jag kan knappt böja mig, men nu tillexempel så känner jag ingen värk, det gör bara lite ont när jag ska böja mig och anstränga ryggen lite. Konstigt dethär… :/
#1, hur länge har det tagit för dom att bli "friska"? Säkert varierar det från person till person, men ungefär?
En del har blivit friska nästan direkt, då "felet" har varit ungefär som #2 säger - något har varit snett/låst sig och därefter dragit musklerna sneda osv, och är ställena där musklerna fäster sneda så kvittar det ju hur mycket massage man får - besvären försvinner inte. Beror säkert också på hur lång tid man gått med "felet", lång tid kan säkert behöva ett par behandlingar för att det skall bli bra - och finns säkert tyvärr också saker som inte kommer att bli bra bara på ett par enstaka behandlingar.
mvh Martin
Instämmer- kiropraktor! Det har varit (och är) min räddning många gånger.
Det märkliga är, att nu är besvären plötsligt borta!..? Visst känner jag att det "spänner" när jag böjer mig ner, lyftar nånting eller dylikt, men det gör inte ont. Jag har dock en feeling att det kan komma tillbaka när som helst, så det är väl ändå en god ide att åka till farbror doktorn. Man blir inte klok.

prova att simma , min rygg är lite sne och jag simmar 1 timme i veckan alltså 1 timme på raken och jag har alldrig ont i ryggen

Jag har haft ganska mycket problem med min rygg. Hade ofta ryggskott förut och däremellan så hade jag värk i ryggslutet som jag trodde var ischias. Det kunde också bli bättre för att sedan komma tillbaka igen. Jag har varit hos kiropraktor, men det enda som hände var att plånboken blev tom! Det hjälpte inte mig ett dugg, men jag vet även andra som har positiva erfarenheter. Istället gick jag till sjukgymnasten på min vårdcentral, det kostar som ett vanligt läkarbesök. Han tittade på min rygg och konstaterade att jag behövde träna upp den. Jag har ganska djup svank och då är det lätt att man glömmer att spänna magen ordentligt, så musklerna blev svaga. Jag fick en rulle (Physiorullen heter den) som är ca en meter lång och är av nån slags frigolit. Den skulle jag ligga på, på längden och rulla fram och tillbaka och göra olika övningar. Jag skrattade faktiskt lite i början, för det lät inte alls som att det skulle kunna hjälpa, men det blev faktiskt bättre! Detta är 1½ år sedan och nu har jag inga problem längre. Kanske det kan komma tillbaka nån gång om året, men då tar jag fram rullen och tränar ett par dagar, sen försvinner det.
Det mest viktiga om man har problem med ryggen är att man är ute och går mycket och på det sättet bygger upp ryggmukulaturen och att man tänker på att lyfta rätt det vill säga man lyfter med benen och inte med ryggen.Ett bra sätt att vila ryggen på är att man ligger plant med rygggen och lägger benen i 90 grader på en stol eller pall med en kudde under benen så att man verkligen kopplar av det finns även speciella kuddar för detta kallas( Psoakudde möjligtvis felstavat) Nu under vintern gäller det att hålla ryggen varm