Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 3960 ggr
Tina-A
2007-10-17 17:47
0

Tarmproblem

En närstående till mig har haft problem med sina tarmar länge.

Nu på senare tid har denna också fått extrema magsmärtor samt blodiga och slemmiga diaréer. Läkare besöks gång på gång.

Jag blir såklart väldigt orolig och nu snurrar jag kanske iväg men jag har kopplat ihop blodiga diaréer med.. död.

Fast så måste inte vara fallet väl? Är det någon som har den minsta aning som kan ge mig några lugnande ord?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

anki1
2007-10-17 23:18
1

Det kan kanske röra sig om tarminflammationer. Dels Crohns syndrom och dels ulcerös clorit. båda är kroniska, men med behandling kan man leva ett bra liv.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

magma
2007-10-19 01:44
0

Instämmer med Anki1. Min systers pojkvän hade en liknande sits, vet dock ej om han hade blodiga diarreér men dock diarré, kraftiga magsmärtor osv. Han är dock "frisk" (=smärt/symtomfri) sedan i våras. Det han gjorde var att sluta äta fibrer i första hand, alltså aldrig fullkorn, grönsaker utöver tex gurka, bär, frukt, nötter, frön. Vitt vetemjöl kan han äta ibland, men i stort så äter han animalisk högfettskost (LCHF) och mår toppen, hela livet har förändrats för honom. Det var en stor omställning förstås, men det är värt allt att slippa ha ont säger han.

anki1
2007-10-19 17:28
0

bäst att först gå till läkaren och få svar på vad som är fel. Det är väldigt viktigt.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

magma
2007-10-19 23:19
0

Fast läkare hade ju personen redan varit till, gång på gång…

Tina-A
2007-10-20 01:20
0

Läkarna har inte direkt kunnat hitta något fel bortsett från att "det är något fel".

Känns dåligt gjort av dom tycker jag.

Men nu har läkarna i alla fall bestämt sig för att ta reda på vad det är med henne så dom letar för att hitta svaret.. Letar och letar.

Jag har ingen aning om vad det är utan sitter mest och oroar mig!

magma
2007-10-20 02:54
0

Du kan ju tipsa henne om att gå in på kolhydrater.ifokus och läsa där i gruppen "Vi som har mag/tarmbesvär"

Tina-A
2007-10-23 01:44
0

#6: Det ska jag absolut göra! Tack!

Linda72
2007-10-30 21:25
0

Kan vara magsår! Bäst att få tid  till magröntgen.

nighttrain
2007-11-09 19:22
0

Jag kan bara råda att sluta med mjölkprdukter och bröd, pasta,mjöl under en längre tid.

Ät bara grönsaker o kött, fisk, fågel

Ta lite grädde…tjock ibland till det som behövs.

Havreknäcke å gluten fritt kan du ju prova med lite senare om du ser att tarmen blir bättre.

Vikt kommer du att tappa, men det kanske kan va ok!

……………………mvh N-train

lightseeker
2007-11-12 15:45
0

mm, hade samma problem för ett år sedan. Nu har jag fått diagnosen IBS.

Man skall aldrig nonchalera sådana saker. Det är bra att läkarna utreder henne för det nu.

Jag fick en stark kortisonbehandling, för att få stopp på blödningen, för ett år sedan.

Inget mer har  hänt efter det.

Mervi
2007-11-13 20:18
0

Jag tycker att man bör prova att ändra kosten i första hand. Kortison är säkert bra men kan man leva utan mediciner är det ju bättre.

IBS är en diagnos läkarna ger på massa diffusa magproblem. Och ofta så hjälper inte deras råd utan folk går har besvär i åravis.

Jag vet att många blivit bättre med kost som liknar det nighttrain beskriver. Alltid värt att prova. 

Här kommer en länk som verkar intressant

vanessan
2007-11-15 22:52
0

låter som min bror. han hade cancer i hela tarmsystemet. har opererat bort rubbet. får gå med stomipåse för resten av livet.

den börjar med överväxt av candida. sen är det kört Fundersam

i hans fall hade inte läkarna sett värre.

varning varning!

vanessan
2007-11-15 22:53
0

och jah! lägg ner ALLT som heter kolhydrater och socker. ingen jäst. dvs inte ens ost, ingen alkohol. ingenting som har jäst. candida lever av allt sånt.

[Quellii]
2007-11-16 22:05
0

Hur har det gått? Fått reda på något?

Mervi
2007-11-17 10:57
0
Betty
2007-11-22 18:45
0

#3 Håller med, ingen anledning att vi sitter här och spekulerar vad som är fel. Ingen idé att ge kostråd heller eftersom läkarna har sett att ngt är fel och ska nu utreda det…utifrån diagnosen så kan man senare ge råd isf.

Inte speciellt uppmuntrande att vi sitter här och säger att det kan vara cancer eller div olika sjukdomar…