Kolsyrat vatten
Ibland läser jag att man inte ska dricka kolsyrat vatten utan man ska dricka stilla. Men ibland om jag är konstig i magen eller har sura uppstötningar och dricker lite kolsyrat vatten så brukar jag kunna rapa och besvären försvinner. Så varför så mycket negativt om det?
Kolsyran kan orsaka s.k. reflux, d.v.s. att man retar den övre magmunnen så att den inte stängs ordentligt och då kan man få sura uppstötningar (halsbränna).
Du har kanske något annat problem som du löser med det, men det är skillnad att hela tiden dricka kolsyrade drycker. Jag mår inte så bra av det, får väldiga sug och hungerkänslor av det och äter för mycket.
Kolsyrade drycker överhuvudtaget är väl inte bra, kolsyra är ju surt. Men förr drack man vichyvatten mot "sur mage" och det hjälpte. Vet inte om det finns kvar, eller om t.ex. Ramlösa är lika bra. Har för mig att vichyvatten fungerar liknande som bikarbonat, alltså basiskt.
Här är lite om dryckers surhetsgrad:
https://svenska.yle.fi/artikel/2012/01/06/tanderosion-och-fratande-drycker
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Det är jättestor skillnad på olika kolsyrade vattensorter vad de har för PH. Vichy-Vatten och Loka hör till de mer basiska pga högre innehåll av bikarbonat, medan många andra är mer sura. Bubblar man eget hemma blir det också surt, men man kan tillsätta lite mineralsalt eller lite bikarbonat.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus