Midjemått
Var är rätta stället att mäta midjemåttet på? Om man kollar runt på nätet är det lite olika bud som gäller. Antingen vid smalaste delen, eller tjockaste delen, eller så ska man mäta vid navelhöjd… Jag har min smalaste del en bit ovanför naveln, Tjockaste strax under naveln. På smalaste delen mäter jag 71 cm. På tjockaste 83 cm. Skiljer ganska mycket. Om det är min tjockaste del som gäller så borde jag bli av med några centimeter, för som kvinna ska midjemåttet helst inte överstiga 80 cm.
Någon som har koll på var man mäter midjemåttet? 🙂
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
Det du kallar för tjockaste delen är inte midja utan höfter. Ditt midjemått är 71 och det som är 83 cm är ditt höftmått.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Jag har inte upplevt att det är olika bud på nätet. Midjemåttet är alltid det som är strax under nedersta revbenen och de flesta är smalast där.
Jo, jag tror nog att det kan stå lite olika. Jag ska googla lite senare när jag har mer tid så jag kan länka. 🙂
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
Ok, gör det. Men jag är ganska säker på vad midjemåttet är för något. 🙂
Midjemåttet där man oftast är som smalast. Stick in handen mellan nedersta revbenet och höftbenet. Där är midjan. Naveln är inget bra märke då den kan sitta olika.
Vad knasigt. Nu när jag googlar så står det att man ska mäta på det smalaste stället när man ska mäta midjemått. Jag är ändå rätt säker på att jag har sett lite olika bud tidigare jag letat. Nåja, nu vet jag i alla fall. Jag behöver inte ta bort några centimeter på midjan som det är nu i alla fall.
Tack för era svar! 🙂
#6 En nyfiken fråga som du inte behöver svara på så klart om du inte vill. 🙂
Utifrån dina mått så gissar jag på att du har storlek 34/36. Du borde vara ganska smal. Varför trodde du att du skulle behöva ta bort några centimeter runt midjan när du redan är så smal?
Just för att jag inte visste var midjan mättes. 😊
Jag vet att jag inte är överviktig. Men jag hade ju fått för mig att man kanske mätte midjan där man är som tjockast och då skulle jag ju ligga över dom där 80 cm. Man kan ju vara smal, men ändå samla på sig fett på fel ställen sägs det ju.
#8 Det är sant! 🙂