Borrelia eller ej?
För ca 1,5 - 2 veckor sedan plockade jag bort en fästing från mig själv och i lördags upptäckte jag ett rött märke där den suttit som då var kanske 1,5 cm i diameter och har vuxit tills att den igår (tisdag) var 4 cm och den växte även under dagen tills den på kvällen var 5 cm i diameter. Har igår och i förrgår haft värk vänster knä och det har känts styvt samtidigt som fläcken kliat och ömmat.
Mamma drog med mig till en läkare idag. Besöket tog knappa 5 minuter och läkaren bara sneglade på märket och sa att jag skulle få äta antibiotika, något jag absolut inte vill! Liksom ingen närmare undersökning, inga prover tagna utan det var nästan som att få det kastat i ansiktet att du SKA äta antibiotika. Varför ska jag äta det om det kanske inte ens är borrelia, utan bara för att vara på den säkra sidan? Kan väl lika gärna vara en allergisk reaktion (kanske lite märkligt att den skulle komma såpas långt efter åt i och för sig) eller att det blivit infekterat. Mamma har i alla fall hämtat ut antibiotikan så frågan är ju om jag ska vänta och se om det går över av sig själv efter några dagar och sen ta antibiotikan om det behövs..
Jag är lite emot mediciner och äter inget om jag inte anser att det verkligen behövs. Är nog delvis för att jag är lite ärrad efter att jag fick äta methotrexate för min JIA och mådde piss utav den, fysiskt och psykiskt och slutade med den efter ett halvår, efter det fick inte läkarna i mig medicin igen.
Du bör absolut ta medicinen. Läkaren behöver inte ta några speciella prov. Har du blivit biten för så länge sedan och det fortsätter att växa är det antibiotika som gäller. Blev själv biten för flera år sedan och det slutade med att hela underbenet var rött och infekterat. Jag förstod inte att jag blivit biten av en fästing. Läkare är mycket restriktiva med antibiotika nu för tiden så får du det utskrivet behöver du verkligen ta det så att du inte får någon följdsjukdom. För att följa hur den förändras kan du rita runt rodnaden med en penna med en färg som du inte kan tvätta bort så lätt.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Ring som växer sådär ÄR Borrelia, så det är bäst att du tar antibiotikan.
Vill du ha borrelia i CNS (centrala nerv systemet)?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Är du orolig för biverkningar av antibiotikan så komplettera med någon bra probiotika för att återställa bakteriefloran i tarmen. Ät probiotikan under tiden som antibiotikabehandlingen pågår, men ta dem inte samtidigt på dagen. Leta efter en probiotikasort med många stammar, gärna ca 10 stycken. Det är möjligt att du får gå till hälsokosten eller skicka efter från t ex Apotea om du inte hittar på apoteket på stan. Ät gärna opastöriserad surkål också, eftersom den innehåller nyttiga bakterier. Såpass som ryms på en gaffel lär vara en tillräcklig dagsdos. Opastöriserad surkål i påse brukar finnas i grönsakskylen i större mataffärer och det kan även finnas sorter på burk från t ex Tistelvind. Om du vill kan du komplettera probiotikan med prebiotika som blir mat åt tarmbakterierna. Prebiotika finns i fiberrik mat, men du kan också ta potatismjöl, 1 tsk eller mer utrört i kallt vatten eller t ex yoghurt eller fil. Potatismjölet ska inte värmas.
Jag har haft neuroborrelios . Det är borrelia som satt sig på nervsystemet. Jag blev fruktansvärt sjuk och fick till slut hjärnhinneinflammation och var inlagd ett tag.
Ibland får man inse att man inte kan neka mediciner även om man är "emot",😉
/Maria
Tack för svar allihopa! Självklart vill jag inte ha några följdsjukdomar så kommer ta antibiotikan även om det verkligen tar emot…
Bra val! Krya på dig- det vänder snabbt så fort du får i dig antibiotikan.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Bra. 🙂 Läkaren menade nog inget med det. Folk brukar inte ha något emot att ta penicillin när det verkligen behövs.. När det är så uppenbart tar man inga prover och sätter in medicin med en gång.
När du ätit klart kuren kan du äta A-fil ett tag för att få bra bakterieflora i magen för det är väl den enda märkbara biverkningen.
Fast det såg jag nu att # 3 parsley har skrivit mer utförligt om. 😎
Är vegan så fil osv blir det inget med, men tack ändå! :)

# 11 Jag vet inte om probiotikakapslar och surkål är godkända för veganer, eftersom de innehåller en levande bakteriekultur. Det får du ta reda på. Du får även kolla om probiotikakapselns hölje är godkänt för veganer. Willys Garant har en kokosyoghurt som jag tror innehåller någon form av levande bakteriekultur. Den är ganska dyr, ca 16 kr för 2,5 dl om jag inte har fel. Den kanske kan fungera som probiotikatillskott om den är vegansk? Även om man äter levande bakteriekulturer så överlever ju bakterierna och fortplantar sig i magen på den som ätit dem. Man dödar inget levande genom att äta dem, som jag ser det.

# 12 Kan tillägga att mjölksyrebakterier inte nödvändigtvis behöver komma från djurmjölk. Blandar man jodfritt salt och vatten + tillsätter lite kryddor och häller det över t ex strimlad vitkål så startar en fermenteringsprocess som resulterar i surkål. Du kan googla på recept på mjölksyrejäst, syrat eller fermenterat + den grönsak du vill använda om du är nyfiken. Vill du äta mat som är bra för tarmfloran så titta på t ex Food Pharmacys blogg. Den är så gott som vegansk. Jag vet inte om den lever upp till alla kriterier, men en vegan bör kunna hitta en hel del användbart där.
Bra att du bestämt dig för att ta medicinkuren. 🙂 Det där märket ser ut som ett ganska typiskt erythema migrans, som borrelia-utslag heter.
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
Kan bara instämma med de andra men vill även säga att avbryt absolut inte antibiotikakuren innan den är klar (som läkaren rekommenderar).
Bra att du bestämt dig för att ta medicinen! Det du beskriver är klassiska symptom på borrelia hos kvinnor så läkaren gjorde helt rätt (utom bemötandet eftersom du kände dig så överkörd, minuspoäng för det!) Det röda kommer efter ett par veckor och växer. På män kan det bli ett vitt område inuti så att det ser ut som en ring, men på kvinnor är helrött vanligare. Se till att slutföra hela kuren även om det ser bättre ut!
Tant är ingen ålder, det är en livsstil!