Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1978 ggr
Foooer
0

kan inte äta

Hej, jag är en 17 årig tjej som aldrig direkt har gillat att äta egentligen, jag har ända sen jag var lite ätit väldigt lite och varit väldigt kräsen. Jag tycker inte någon mat alls är särskilt supergott egentligen och ser det mer som ett jobbigt måste att äta.. 

Nu på senaste tid har jag knappt ätit något alls, jag kan ibland känna mig superhungrig(blir dock inte hungrig särskilt ofta) men när jag väl äter, oftast efter flera flera  timmar, äter jag jättelite innan jag blir mätt. Som igår åt jag en halv chicken nugget och några få pommes och kunde sen inte äta mer för jag inte var hungrig. Idag skulle jag äta på subway med några kompisar men åt ungefär en halv halva av mackan innan jag mådde superilla och det kändes som jag skulle spy typ. Även när jag fikat senaste har jag ätit typ en halv chokladbiskvi tillexempel och sedan känt att det tar emot att äta.

Jag är inte alls en nyttig person och äter mycket mycket hellre att käka godis framför någon mat, så det är inte så att jag får någon ångest över vad jag äter, jag vill ju dock inte bli större än vad jag är(är rätt smal) men bryr mig ändå inget om kosten egentligen. När jag väl känner att jag är mätt, som jag då som sagt känner mig nästan direkt, kan jag verkligen inte tvinga i mig mer, det känns som en omöjlighet. Detsamma är det med illamåendet, jag vill egentligen äta mer för jag vet att jag brhvöer men det känns bara som jag ska spy vilken sekund som helst(dock går det bort när jag lämnar restaurangen/bordet typ). 

Genomsnittligt äter jag kanske tre/fyra mackor per skoldag för jag äter inte frukost, gillar inte maten i skolan och är ofta hemma själv på kvällarna. Går lite i perioder hur jag kan äta men just nu är det som jag skrev över, men för några månader sedan blev jag jäätte illamående när jag var hungrig men mådde samtidigt jätteilla när jag väl åt vilket ledde till att jag inte gjorde det. 

Men som sagt, VILL och VET att jag behöver äta mer och nyttigare men kan inte speciellt inte just nu när jag blir mätt direkt och mår illa. Skulle vilja veta om någon känner igen sig eller om ni vet vad detta beror på och vad jag ska göra åt det… :)

Maria
2

Jag tycker du ska ta upp dina problem med skolsköterskan.

/Maria

OlgaMaria
1

Det man äter formar ju tarmfloran. Eftersom du äter så dåligt är din tarmflora inte i skick för att ta hand om bra mat eller skapa aptit osv. Tycker du ska försöka sluta äta socker och börja ta probiotika. Gör ditt bästa för att äta på regelbundna tider och riktig mat - även om det bara blir lite i början. Men magen vänjer sig efter de vanor man har - alltså måste man vänja den med bra vanor.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Record
0

Du får äta och fasta därefter 5:2 principen, så växer man inte på bredden. 🤔

ApanAnn
2

Det kan bli en ond cirkel med att inte äta och det kan i värsta fall trigga ätstörningar. Börja absolut inte med någon diet typ 5:2 eftersom det kan göra allt ännu värre. Se om du kan få hjälp av skolhälsovården!

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!