Klåda efter insektsbett
Jag har känslig hud och i princip alla insektsbett ger mig kraftig klåda. I måndags plockade jag en fästing på ryggen och bettet kliar något vansinnigt mycket. Skulle jag klia mig skulle området blossa upp rejält och jag skulle inte kunna se om det blir något "borrelia-utslag". Så jag måste verkligen låta bli att klia mig.
Så jag undrar om ni har några tips för att lindra klådan? Har provat Aloe vera gel, men det hjälper inte ett smack.
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
Tee tree oil brukar jag ta på. Fuktar en bomullstuss i vatten och droppar på tee tree oil, så håller jag den mot bettet någon minut. Det brukar jag göra direkt, så vet inte om det hjälper når det gått några dagar.
Kolla så att inte huvudet sitter kvar när det kliar så mycket.
#1 Tee tree oil ska jag testa. Att jag inte tänkt på det eftersom jag har ett schampo till min hund som har problem med klåda ibland och det hjälper verkligen. Tack för tipset! 👍
Huvudet är borta. Fästingen kröp när jag fick loss den.
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
Hoppas det hjälper. Största anledningen till att jag tar på tee tree är för att minska risken för borrelia. Tee tree sägs vara det enda medlet som kan tränga in en bit i huden och döda bakterier. Är mycket i skogen så det brukar bli ett par fästingbett per säsong.
#2 Ett shampo som innehåller tea tree olja och som är för hundar? Seriöst? Tea tree olja för hundar är ju farligt så jag fattar inte hur de kan ens sälja sådant och mena att det är bra för hundar. Skrämmande. :\ En veterinär här fick in en hund som hade behandlats med tea tree olja, hunden överlevde nätt och jämt. :\ http://m.petmd.com/blogs/thedailyvet/ken-tudor/2014/january/tea-tree-oil-safe-pets-31282
Jag brukar ta receptfria allergitabletter när jag är utomlands och får myggbett, för utomlands får jag ibland stora kliande bölder och det brukar funka.
#3 Ja, det blir till att köpa oljan och testa.
#4 Oj, det hade jag helt missat, att tee tree olja kan vara farligt för hundar. Googlade lite och livmedelsverket rekommenderar att man inte använder tee tree-produkter överhuvudtaget till sina djur. Att det får säljas. Det är Esprees Tea Tree & Aloe Medicated Shampoo vi har. Som tur är ar vår hund inte fått några reaktioner. Men jag får allt kolla upp detta noggrannare.
#5 Jag har provat antihistaminer och det biter tyvärr heller inte på min klåda. Tack ändå för tipset! 🙂
Borreliautslag brukar inte börja synas förrän efter en vecka vad jag har förstått. Då borde klådan ha hunnit gå ner. Jag fick ett fästingbett i söndags och igår var första dagen det inte kliade så jag blev tokig.
Man kan få borrelia utan att det blir det klassiska runda märket också så det är bra att vara på sin vakt.
/Maria
#8 Nej precis, alla får tydligen inte märket. Så det är ju lite lurigt. Symptom på borrelia kan ju vara rätt diffusa också. Att det är lätt att tro att det är något annat. Jag har behandlats för utslag vid fästingbett 2 gånger, men inte haft andra symptom. Vad jag vet…
Jag fick neuroborrelios med hjärnhinneinflammation utan att jag märkt av någon fästing.
/Maria
Jag fick riktigt stora bölder av myggbett som höll i sig i flera veckor förra året, då baddade jag dem med bikarbonat blandat med vatten två gånger om dagen och det hjälpte i alla fall mot klådan 🙂
Var dig själv, det finns redan så många andra.
Jag brukar ha alsolsprit på myggbett och andra insektsbett. Tycker det lindrar klådan och dom försvinner lite snabbare. Får jag många bett tar jag även allergitablett eftersom jag är överkänslig mot myggbett och får så stora utslag/bett annars.
//Jessie
#11 bikarbonat är bra, det brukar jag ta på myggbett.
Jo, mot klådan, svullnaden gav sig dock inte alls utan förblev stor och bred i flera veckor trots allt, såg ut som om jag hade fått någon jobbig hudsjukdom på benen.Måste ha blivit riktigt överkänslig mot myggor, för så hårt drabbad har jag aldrig blivit här i Stockholm tidigare.
Hjälper bikarbonat att få ner svullnaden för dig?
#14 Nej, det hjälper inte mot svullnaden. Själv fick jag hemska bölder när jag var i norra Finland en sommar. Vet inte om det var myggen eller knotten. Det bästa sättet att undvika svullnad är att aldrig börja klia på bettet.
Det har du säkert rätt i, lite svårt bara när handen lätt går före hjärnan i sådana situationer…
#16 Jo, det är nästan omöjligt att inte klia. Men om man kan låta bli, och det inte sitter så till att kläderna skaver mot det, så försvinner klådan på några dagar och det blir bara lite svullnad.