Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 789 ggr
strobii
0

sol/ljuskänslig

finns det nån mer här som är extremt solkänslig? och då främst när det kommer till ögonen? 

jag har alltid varit känslig för solen och får soleksem varje sommar, har redan nu fått på händerna trots att jag smörjer mig med solfaktor 50. 

men mitt största problem är sedan några år tillbaks, och det är att jag är så extremt ljuskänslig med ögonen. Jag har klarat mig i två dagar den här veckan med att ha varit ute i solen, men idag den tredje så är det lika illa som det är mitt i sommaren. det rinner i dom hela tiden, och jag får liksom kisa eller knipa ihop ögonen. så det är inte bara att det rinner som det kan göra utav pollenallergi utan det är mer som när man hackar lök - att det blir fysiskt omöjligt att hålla ögonen öppna. 

jag tar både pollenögondroppar(och tabletter), ögondroppar för torra ögon och köpte mig förra sommaren polaroid-solglasögon som jag har på mig exakt hela tiden utomhus. Ändå händer det här varenda sommar. Det hindrar mig helt klart från att ha ett vardagligt liv då jag helt enkelt tvingas vara inomhus och i princip får överväga att stanna hemma även från utlandsresa. 
Besvären håller även kvar sig några dagar även om jag är inomhus, och det gör det väldigt svårt att koncentrera blicken på någonting överhuvudtaget - att läsa går liksom inte. Och jag får som sår i ögonvråna eftersom jag Hela tiden får torka tårar. Kan omöjligt gå någonstans utan att ha med mig papper. 

Jag har varit till ögonläkare och dom kan inte hitta något fel, utan den enda förklaringen jag fick var att en del helt enkelt är mer ljuskänsliga än andra. Men jag känner liksom att jag inte kan ha det såhär längre. Jag som älskar värmen får redan nu börja längta efter vintern igen då det är mörkt :( 

Finns det möjligtvis någon annan här som lider av samma problem? Och som dessutom hittat någon lösning? Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre :(

Maria
0

Hjälper det med solglasögon och en keps eller hatt kanske?

/Maria

strobii
0

som sagt: köpte mig förra sommaren polaroid-solglasögon som jag har på mig exakt hela tiden utomhus.

så nej :( och keps gör inte heller någon nytta.

Maria
1

Jag tänkte snarare kombinationen.

Annars kanske det är bra att söka vården igen?

/Maria

strobii
0

#3 jaha förlåt! :) men nej tyvärr, den kombinationen har inte heller fungerat.