När börjar migrän?
Kan migrän börja i vilken ålder som helst? Alla jag känner som har migrän säger att det började tidigt, ca 20 års åldern eller i tonåren. Men kan migrän debutera efter 50 om man aldrig haft huvudvärk förut?
(är mamma som får attacker som hon inte haft förut, kräks och bultande huvudvärk)
Migrän börjar vanligen långt tidigare, så din mamma behöver gå till läkare för att utreda huvudvärken.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Ja om din mamma mår så illa kan det vara allvarligt. Akuten är en passande plats nu.
"Omkring 15% av den vuxna svenska befolkningen har migrän, varav 65% utgörs av kvinnor. Migränsjukdomen debuterar framförallt under tonåren, medan debut efter 50 års ålder är mycket sällsynt. Förekomsten av migränanfall är störst i medelåldern, varefter de minskar med stigande ålder med omkring 30% per tioårsperiod."
Så det är en möjlighet, men väldigt ovanligt. Har din mamma varit hos läkare för det? Det känns som att hon borde det med tanke på ovanligheten. Då kan ni få bekräftat att det verkligen är migrän och dessutom hjälp mot anfallen.
Din mamma ska absolut besöka läkare. Är det Migrän så finns hjälp att få och är det något annat så är det bra att få det hela utrett. Man kan få huvudvärk av många olika orsaker.
/Maria
Migrän kan debutera senare i livet ja. Men se till att få sjukvård då det finns hjälp att få.
Min mamma hade en långsamtväxande tumör stor som en clementin som tryckte mot hjärnan. Det var i sista stund som de opererade henne. Hon hade troligtvis haft den länge men utan symtom i början när den var liten. Hade hon väntat bara lite till med att söka vård kunde det varit för sent sa läkaren. Känns hemskt att tänka att jag kunde vara utan mamma nu. Hon är hemskt trött nu hela tiden men mår annars okej.
Vad skönt att det verkade som din mamma ändå sökte vård i tid.
Bra att du skriver och berättar också. Jag själv opererades för en hjärntumör 2011 och det har gått bra för mig.
/Maria
Jag v ar ca 20 när jag började få migrän. Min mamma var 55 när hon började få migrän. Så ja, det kan komma när man är äldre, men det är inte lika vanligt. Bra att boka en tid på vc för utredning för att vara säker på att det inte ligger någonting allvarlige bakom.
#8 Klampans mamma har redan opererats för en tumör så det var inte migrän.
/Maria
#9 Oj, missade det inlägget! Skönt att höra att det gick bra! ❤️
Själv var jag liten när migränen började, kanske 7-årsåldern. Jag har tydliga minnen av att jag försökte lindra smärtan genom att ta på mig mammas mjuka, fluffiga mössa av mjukt angoragarn, och ligga i stillhet i ett mörkt rum.