Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1027 ggr
Liz85
0

Tandinfektion?

Lagade nyligen en tand  som redan innan var "hotad" att få genomgå en rotfyllning, i beroende på hur det såg ut. Har känt av den tidigare till och från men dock inte haft något besvär av den på sistone. Har till och med vid något tidigare tillfälle (minns ej exakt när, var ett bra tag sedan…) tagit värktablett mot det onda som molat ut mot örat men nämnde inte detta. Har i de allra flesta fall bara borstat lite extra och låtit det förvinna av sig själv. 

Slapp visserligen rotfyllning, men när jag nu googlade fram lite info för att förvissa mig om att tanden faktiskt nu är hel och säker ser jag detta i en text om tandinfektioner: 

"En tandinfektion har ofta flera stadier som ofta skiljer lite i symtom. För att göra det enkelt delar vi upp det i två stadier, det första när tandinfektionen precis börjat och tanden ännu inte dött, och det andra stadiet när tanden är helt död. Symtom vid det första stadiet av tandinfektion är ofta kraftig smärta som inte kan lokaliseras till en specifik tand. Man känner att det gör ont på höger eller vänster sida men ibland kan det till och med vara svårt att skilja överkäke från underkäke. Denna värk är mycket intensiv och ibland hjälper inte ens värktabletter." 

Innebär detta att jag egentligen redan har en tandinfektion som hunnit leta sig längre in i tanden, som inte är borta??

Å andra sidan kan man läsa detta under rotfyllning på wikipedia:  Om skadan i tanden är lindrig och pulpainflammationen begränsad kan den läka när tanden lagats, tanden behöver då inte rotfyllas.

Om inte turen nu är med, hur märker man om en infektion sprider sig nedåt?

Maria
0

Har du en tandinfektion så lär du känna av det😉

/Maria

Liz85
0

Känner ju inget just nu så då är det kanske lugnt då… 🙂🥵

[rumelle]
0

Har man karies så finns det alltid en inflammation i tanden. Efter att man har lagat taden har inflammationen chans att läka ut. Om det har varit ett djupt hål kan det ta några veckor och man kan känna en viss lättare värk/känslighet. Men det kan också hända att det inte läker ut och man får en infektion, som brukar kunna synas ner runt rotspetsen när man tar röntgen. Det är inte alltid som man får värk. Ibland kan man av en slump upptäcka att det finns en infektion runt en rot om man tar en röntgenbild i det området, trots att tanden var lagad för kanske 20 år sedna och patienten inte har haft några problem. Men det kan också hända att man får värk. Och då är det rotfyllning eller extraktion som gäller.