Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 2386 ggr
[strutter]
0

Tandvärk

Sedan tre veckor har jag ont i en av de tänder som sitter på en s.k. brygga i överkäken. Det är längesen, ca 15 år, som bryggan sattes in. Hade vissa problem med bryggan redan då, men inget som hade med värk att göra.

Har varit till tandläkare (dock inte den som gjorde det hela för han är pensionerad) som har röntgat. Inga fel finns, tänder och tandkött ser fint ut.

Dock, det molvärker i tanden. Jag står ut, men det tar på humöret att ha småont hela tiden. Jag är lite förkyld och jag hoppas att det bara beror på det. 

Vad gör man när det inte finns/syns några fel? 😕

[AnimeV4]
1

Värken började alltså i samband med förkylningen? Har du feber? Om ja och ja ska du tänka såhär, tycker jag:

1. Du tar smärtstillande (som då även är febernedsättande) och riskerar att dras lite längre med förkylningen.

2. Låter bli smärtstillande och blir av med förkylningen i normal takt. Har du fortfarande ont då får du söka vård igen.

Anledningen till att man får feber är för att kroppen på så vis gör det otrivsamt för de bakterier eller virus som angriper kroppen. Tar man då febernedsättande trivs de bättre = det tar längre tid.

Jag själv var riktigt grinig efter att jag opererat mig i munnen och då blev det mycket värktabletter..😊

[strutter]
0

#1 Tack för dina  råd! Ja, jag har småfeber samtidigt. Det lutar nog åt att ta smärtstillande och sedan hoppas på det bästa.

[AnimeV4]
0

#2 Det skulle nog jag också ha gjort. Inte kul att ha ont, ju. Krya på dig🙂

Aleya
0

Jag får ofta ont i munnen då jag är förkyld. Kan t o m innan jag blir förkyld få en slags plopp i gommen som börjar smått göra ont och sedan blir det ont i hela munnen p g a den då förkylningen bryter ut. Så mitt råd är att ta smärtstillande, vila och om inte detta försvinner så testa borsta med corsodyl eller skölj munnen med det. Det är mina råd.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Karmatarerskanise
0

Förhoppningsvis beror det på förkylningen.

Gissar att du har permanent brygga där man slipat ner dina riktiga tänder. Går smärtan inte över kan det tyvärr vara tecken på att en av tänderna håller på att dö.

[strutter]
0

#3 Tack! 👍

#4 Har googlat corsodyl för det har jag inte hört talas om tidigare. Men jag ska testa det. Tack för tipset!

#5 Vet du, jag är rädd för att det är så. Alltså att tanden håller på att dö. Och då är det väl rotfyllning som gäller gissar jag. Usch och fy!😕

Karmatarerskanise
0

#6 Håller tummarna!

Har själv 4 bryggor. Alltså 8 nedslipade tänder :(