Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 976 ggr
Hjulia
0

Illamående

Jag förstår att det är omöjligt för folk på ett forum att veta vad ett så diffust symtom beror på men slänger iväg en fråga ändå.

Jag har nog mått illa ett par månader minst. Kanske tre. Aldrig när jag ligger och vilar eller på natten när jag sover. Men när jag är uppe på benen. Jag kräks inte men ibland har det varit nära. Tex när jag ska äta och samtidigt mår illa. Visa livsmedel jag tidigare tyckte om kan jag inte alls äta nu utan att få kväljningar. Ägg är en av de sakerna.

Jag besökte vc och de tog lite prover. Jag fick veta att jag var kärnfrisk. Doc skrev ut omeprazol och sa att jag  kunde testa det några veckor. Jag ät dem tre veckor utan att märka någon skillnad. Jag tjatade mig till en ny tid (de ville inte ta emot mig en gång till) Läkaren gjorde ingenting vid andra besöket. Såg ointresserad ut och sa att jag kunde gå till apoteket och rådfråga personalen där om att köpa någon magmedicin receptfritt. På apoteket frågade de om jag har halsbränna, vilket jag aldrig märkt av. Då rekommenderade de inte mig att ta någon magmedicin.

Jag blir ganska hämmad av illamåendet som är mer eller mindre konstant. Jag undviker platser där jag är "instängd" och inte snabbt kan gå undan om det krisar sig. Tex bussar eller biosalong

Maria
0

Äter du några mediciner?

/Maria

Hjulia
0

Nej ingenting alls, inte heller p-piller

Maria
0

Är du orolig eller ängslig? Det kan ju också påverka kroppen fysiskt.

/Maria

AnnaFagerell
0

Jag mådde också så. Hittade ett diafragmabråck samt candida i tarm och magsäck. Ge dig inte. Ring nästa ställe.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

parsley
0

Tipsar om den här sidan. Det är möjligt att du hittar några tips du kan ha användning av där.  http://magkliniken.se/

Hjulia
0

#3 Nej inte orolig vad jag vet. Klart jag undrar varför det inte gett med sig. Men i början tog jag bara för givet att det antingen var nån magsjuka på g eller nåt tillfälligt bara så jag oroade mig inte alls.

#4 hur gjorde de den diagnosen? Och hur fick du hjälp att må bra igen?

Jag har även gått ner 10 kg ofrivilligt vilket jag ofta får beröm för. Många tror att jag bantat då inte så många vet sanningen. Men jag hade lite övervikt innan så därför reagerade väl inte läkaren. Jag är ju helt normalviktig nu. Och jag lyckas hålla vikten uppe genom att äta sött nu. Det är mycket lättare att få ner glass och nyponsoppa eller kräm om man mår illa än att tex äta fisk potatis och grönsaker.

Maria
0

#6 Jag menar mer en oro och ängslan överlag. Inte just för illamåendet. Det kan handla om familj, skola, arbete eller vad som helst. Oro och ångest kan skapa illamående. Det var så jag tänkte.

/Maria

Hjulia
0

#7 Jaha nej inte alls haft några sådana besvär.

Ary
0

Att äta för dåligt ger illamående så att försöka äta bra och näringsrik mat är viktigt.

AnnaFagerell
0

#6 endoskopi samt gastroskopi. Dietisten har hjälpt mig samt att jag slutat äta gluten, gris och nötkött. Jag gick också ner 10 kg men jag vägde 58 kg från början så gick ner till 48kg. Hade förvisso hemskt ont i magen i perioder men alla kan ju ha olika symptom. Däremot kom man på att allt hemska illamående å kramper jag hade som gravid hade också med detta att göra men det visste man inte då. Har du provat probiotika? Finns kapslar på apotek å hälsokost med goda tarmbakterier. Hur är din avföring?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

OlgaMaria
0

Probiotika är en bra sak att prova

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Fransu
0

Fy vad jobbigt med illamående. Lider med dig. Du ska givetvis försöka ta reda på vad det beror på. Men under tiden kan det vara värt att försöka lindra besvären. Det finns ju medel mot illamående. Jag tar Lergigan när min yrsel är som värst vilket gör jag jag mår illa. Nackdelen är att man bli trött av den. Men det ska finnas en som heter Lergigan Comp som man inte blir trött av (många gravida får den vet jag). Medicinen är dock receptbelagd. Så du får snacka med en läkare om det. Finns även en medicin som heter Theralen som också ska vara bra mot illamående, också receptbelagd. Annars finns ju sådana handledsband som ska vara bra mot illamående. Har aldrig provat själv, men kan vara värt att testa.

En onyttigt grej, men som ofta funkar för mig vid illamående är att äta saltlakrits. Typ Djungelvrål eller liknande.

Lite tips bara, hoppas du blir fri från illamåendet snart. Måste vara oerhört påfrestande.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."