Skabb,kläder?
Hur länge lever skabb i kläder? Köpt tröjor på loppis och blev jätte nojig när en kompis sa att man ska vara försiktigt när man köper hem textilier från loppis pga vägglöss men även skabb? Vägglöss i möbler osv förstår jag men skabb? Hur länge överlever dom i kläder? :o
Har för mig att skabb bara överlever ett fåtal dagar utan en värd.
#1 Tack för svar!
Usch!😮 Har aldrig tänkt på att kläder skulle kunna bära på Skabb, men det låter ju möjligt! Nu har jag ytterligare en grej att oroa mig för, fast jag brukar tvätta grejer jag har köpt så då är det ju ingen fara! 🙂
Var dig själv, det finns redan så många andra.
Tvätta kläderna i 60 grader(då dör skabben) eller lägg det i ihopknutna plastpåsar i tre dagar(tror jag det är) men personligen hade jag låtit det ligga en vecka. Om man lägger det i plastpåsar så lägger man det självklart inte i närheten av sina vanliga kläder/andra textilier.

Varför skulle en skabbsmittad person lämna kläder till loppis?
Risken för det är nog väldigt liten. Tror få som har skabb lämnar in kläder, dessutom otvättade.
Vet också att en del butiker själv tvättar kläder.
#5 och #6 Fast skabb kan vara relativt symptomfritt om det drabbar en person som inte har nedsatt immunförsvar så man kan gå omkring och inte förstå att man har skabb ett tag och då riskera att smitta andra. Dessutom är det svårt att diagnostisera då de oftast inte ger resultat på skrapprov och liknande och man brukar behandla för annat först(exem eller svamp exempelvis) innan man kommer fram till vad det är. Anledningen är att en person med "normalt" immunsystem endast får några enstaka djur, max/ca tio stycken tror jag det är och då är chansen att få med ett av dessa djur väldigt liten på ett skrapprov.
Sedan dör skabben först vid 60 grader och många tvättar inte sin tvätt i 60 grader = skabben överlever. Många klädesplagg idag krymper dessutom vid så höga temperaturer så de går inte ens att tvätta så varmt.
Det kan ju i så fall lika gärna hända när man provar kläder i en affär, att någon med skabb provat plagget innan. 😮
#7 Ja säkrast är väl då att köpa kläder (nya) från nätet så ingen med skabb haft kläderna på sig ;)
Känns ju hysteriskt.
#10 inte riktigt då man måste ha "hud mot tyg" kontakt i 5-10 minuter för att skabben ska kunna flytta sig från kropp till plagg. Tror inte det händer jätte ofta att folk har på sig kläder de provar så länge :) #11 nja inte riktigt, läs mitt svar till #10 :) Jag skulle dock personligen tvätta kläder jag köpt begangnat innan användning även om inte skabbrisken finns :)
#10 Aha. Var hittar du information om hur lång tid man måste ha kläderna på sig?
Så vitt jag förstått räcker hud mot hudkontakt. Har inte sett att det måste gå en viss tid.
#11 har varit i nära kontakt med en drabbad och dennes läkare som vi fick informationsblad från så har tyvärr inga exakta källor..
Det är ganska "svårt" att få skabb. Det krävs i princip hudkontakt av längre slag (Skaka hand är ingen fara, hålla hand länge kan överföra smitta) även om det rent teoretiskt går att få det genom att dela kläder, solarier och handdukar.
Tant är ingen ålder, det är en livsstil!