Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1740 ggr
Blanksteg
1

Illamående efter jordnötssmör

Det här är säkert ingenting alls, men frågar ändå.

För några veckor sedan så började jag må smått illa efter att ha sett ett avsnitt av en serie där en kannibal åt ett ägg, närmare bestämt hårdkokt äggula. Och hela den dagen så mådde jag lite illa av bara tanken på hårdkokt äggula. Numera kan jag inte alls tänka mig att äta ägg igen (som tur är dock, då jag är vegan och ägg är en av de saker jag haft svårt att sluta med). 

Och nu igår kväll så åt jag två smörgåsar med jordnötssmör (för första gången, eller jag tror jag testat nån gång förut också för längesen). Och jag började må illa efter det, och mår illa nu fortfarande denna morgon. Är inte allergisk mot något, vad jag vet.

Är det normalt att må illa av vissa livsmedel? Ägget är väl inget medicinskt konstigt i detta fall då jag inte åt ägg…

Tycker bara det är konstigt eftersom jag innan detta inte mått illa på flera, flera år. Är inte så att jag vill spy, men nästan.

OlgaMaria
0

Är väl inte orimligt att du fått någon magsjuka/förgiftning?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

DesK
1

Det är inget konstigt alls. Jag kan bara äta ytterst lite jordnötssmör och mesost /messmör innan jag börjar må illa. Först och främst är det nog den stora mängden socker som ställer till det, det andra är att båda produkterna har en lite knepig konsistens.

/Désirée

Blanksteg
0

#1 kan man ha magsjuka utan att spy? Har aldrig heller haft det tidigare, inte ens när jag var liten.

#2 Ok. messmör/mesost har jag kunnat äta mkt av. men tror faktiskt att jag mådde liite dåligt av jordnötssmör förra/första gången jag testade det för flera månader sen. Råkade väl förtränga det bara.

OlgaMaria
0

Ja, man kan vara magsjuk utan att spy. Det hela handlar om hur väl din mage lyckas ta hand om det hela, och hur allvarlig smittan är. Personer som har bra försvar mot magsjuka får ju mildare symptom ifall man ändå skulle bli drabbad. Men har du kunnat äta jordnötter utan problem förut?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Blanksteg
0

ah ok.

ja, jordnötter kan jag äta. är bara just jordnötssmör som verkar få mig att må illa.

Zadeira
1

Jag tänker på om det kan vara att det är både väldigt fett och sött som gör det. Min pojkvän kan tex inte äta Nutella pga det.

Blanksteg
0

ja kanske. har mått lite illa idag också, men inte lika mkt. blir även bättre om jag dricker vatten eller äter nåt.

får komma ihåg att aldrig köpa jordnötssmör igen, om det nu är det som orsakade illamåendet.

[MissMisery]
2

kan det vara psykologiskt? du pratar om ägg och kannibaler i ditt första inlägg

Blanksteg
0

haha jag vet inte. jättekonstigt att jag började må illa av den scenen. men jag har aldrig tyckt om hårdkokt äggula.

[Devya]
0

Förstår inte riktigt vad kannibalen och äggulan har att göra med ditt egentliga problem som du beskriver, om du inte menar att det är något psykiskt?

Blanksteg
0

nej men jag tyckte bara det var konstigt att jag mådde illa en hel dag efter att ha sett den scenen i serien.

Blanksteg
0

Jag har även i ett par dagar nu haft mörk avföring. Inte svart, men mörkbrun. 

Har ätit mkt pasta med tomatsås på sistone. utöver det har jag inte ätit något som jag inte brukar äta, eller ätit något mer än vanligt. inget järntillskott.

[Devya]
0

#12 Låter helt normalt i mina öron. Färgen kan variera emellanåt.

Blanksteg
0

ok. illamåendet är borta nu iaf :) och kom på att jag iofs ätit proteinbars med lakritssmak senaste veckan.

har åkt på förkylning nu dock.

morochdotter
1

Kolhydrater och socker är boven