Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1389 ggr
Fridaaaa
1

Få igång aptiten?

Hur kan man gå igång aptiten igen?
Sedan jag hade influensa i januari så har jag haft dålig aptit.
Idag tex har det blivit en korv med bröd och 2 knäckebröd, samt lite dryck, det är allt. Inte hungrig, och proppmätt på det lilla
Kan inte tvinga i mig mat, men samtidigt så måste jag ju äta mer för att orka, både träna och jobba och plugga :( Tips?

NEJ jag har ingen ätstörning, om det är någon som tänkt kommentera det!
Eller läkare (är inte sjuk).

(OBS Äger ingen mixer)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

mangemani4
0

ju mindre aktiv du är desto mindre energi/kcal gör du dig av med och därmed så kan du känna dig mätt och inte hungrig under en längre tid. ämnesomsättningen sjunker när man inte lyckas få i sig den mängd man bör ha i sig och det blir ännu sämre. det är en ond cirkel när det väl har satt igång.

"tvinga" i sig mat går, ner med allt i en mixer och drick, att dricka föda är mycket enklare än att tugga och svälja den, det tar inte emot så mycket. håll för näsan och drick.

PS: skaffa mixer

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Stallmima
7

Ät ofta och lite åt gängen, ät det du verkligen tycker om så kommer aptiten nog igång. Annars finns mycket proteinsaker i vanliga affären, just för orkens skull

Karmatarerskanise
8

Välj energirik mat. Knäckebröd ger ju ingenting tex.

Fridaaaa
0

#1 Inte råd att skaffa mixer just nu, så hjälper inte ändå.

Jo det vet jag om, men inte lätt att vara aktiv, när man inte orkar, och jag blir proppmätt, så tvinga sig i mer, blir svårt :/ 
Äter enbart frukt&bärsmoothie. Men ville ha tips som inte innebär något som kräver mixer, är därför jag skrev som jag gjorde 

#2 Har försökt göra det :( Men tar tvärstopp vid några tuggor :( 
Vad tänker du på då? Som är minus gluten, laktos, sötningsmedel och socker?

#3 Nej vet att det inte är det, men det jag fick i mig.
Tips på energirik mat?
Nötter äter jag enbart saltade och rostade.

(äter glutenfritt, laktosfritt, ingen kål & lök för magen och äter ju bara gurka, majs, sallad och ärtor i grönsaksväg); så vet inte riktigt vad flr energirik mat man kan äta? som inte är så jättefet

Karmatarerskanise
11

Tar det stopp hjälper det ju inte vad vi än tipsar om. Du får väl hoppas du blir hungrig till slut.

Fridaaaa
0

#5 Tänkte på energirik mat, så kanske det kommer igång, plus får i mig mer kcal i alla fall och får mer ork, så jag tänkte

Hoppas på det. Värdelöst när det är såhär :( Extra jobbigt när jag jobbar

DesK
3

Ät mat lagad från grunden, utan några konstlade tillsatser. Se till att maten är fräsch med mycket färska grönsaker och rotsaker och ett minimum av gluten och mjölkprodukter och absolut inget som helst (raffinerat) socker.

/Désirée

[AnimeV4]
7

Ingefära sägs hjälpa aptiten. Gott i varm dryck med honung och går att tillsätta citron eller vad man själv vill. Du är inte fortfarande lite halvsjuk?

Du har väl hundar? Blir du inte lite trött och hungrig av promenaderna? Hur blir det om du rentav struntar i att äta i en dag?

Fridaaaa
0

#7 Lagar det mesta från grunden.
Äter redan glutenfritt och laktosfritt :) 
Dessvärre äter jag bara de grönsaker jag nämnde, rotfrukt är det bara potatis.
Minimalt med socker med :) 
Men är vanliga kosten jag kört innan, men tar tvärstopp av det med, är det som är det dumma :( 

#8 Tack men ingefära får jag inte i mig, om man känner smaken :( 
Nej jag är inte halvsjuk, frisk som en nötkärna :)

Japp har hundar. Nej blir ju inte det, orkar bara korta rundor nu när jag äter så lite men blir inte hungrigare. Och när jag äter, om jag känenr mig lite hungrig, tar det tvärstopp efter några få tuggor :( 

Skulle jag strunta i det helt, skulle jag må skit, och inte kunna jobba, plugga eller ut med hundarna :(

Annielle
0

Testa att göra pannkakor på mandelmjöl banan och ägg som du serverar med bär och mandelsmör typ.

Himla gott (innehåller dessutom en hel del energi) vilket gör det lättare att få i sig om man inte känner hunger tycker jag! 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Fridaaaa
0

#10 Tack men äter inte varm frukt.
Använder laktosfria produkter, gillar inte mjölkfria (de flesta i alla fall):
Men kan man göra pannkakorna utan banan?

Annielle
5

Självklart kan du göra mandelmjölspannkakor utan banan 🙂

Mjölkfria produkter?!? Har inte nämnt några vad jag vet?!?

Fridaaaa
0

#12  Mandelsmör är väl det? =) Var det jag tänkte på :)
För införskaffa mjölet imorgon :)  hoppas det finns i lilla affären :)

DesK
5

#13 Det att du tror att mandelsmör innehåller vanligt smör visar på dåliga kunskaper om vad mat innehåller. När du ber om hjälp och tips, se till att först veta vad du pratar om. Då slipper många av oss svara välment men få bannor av dig.

/Désirée

mangemani4
0

proteiner är den sämsta energi källan du kan få i dig, proteiner har inte den verkan, visst de omvandlas i kroppen till energi, men ger dålig energi. fett ger energi, men inte den bästa. den bästa energin får du utav kolhydrater och där räknas allt spannmål in, ris, potatis, pasta osv och utav allt det så är nog pasta att rekommendera, men med tanke på att du inte orkar äta och inte äger(eller känner någon du kan låna utav) mixer, så kvittar det.

men jag tror ändå att det bästa för dig är att du dricker maten istället tills kroppen din har fått upp ämnesomsättningen för när den kommer tillbaka så får du åter igen din aptit och du kan börja äta normalt igen. så jag tycker du bör satsa på att spara till en en mixer eller låna en.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Fridaaaa
0

#14 Jag har inte sagt att mandelsmör innehåller vanligt smör? Vet inte vad du fick det ifrån men OK. 

#15 Jag undviker helst att låna mixer ja. Av flera anledningar.
Men hade inte mixat pasta, potatis mm så det blir som barnmat dock, det hade jag verkligen inte fått i mig bättre, tvärtom, tack ändå. Mat äter jag som den är, och inte i flytande form :) (syftar på pasta, och sånt).

Detta är en tillfällig grej. Och mixer blir det inte nu. 
Vill inte höra mer tjat om mixer och "mixermat"; därav att jag skrev som jag gjorde i huvudinlägget, snälla respektera det :) Finns andra sätt än mixad mat.
Och hela denna våren kommer jag att ha dålig ekonomi, så hjälper inte mig nu.

Flytande blir dryck i så fall. Frågan är vad, som är bra för kroppen bara.

Annielle
4

# 13

Mandelsmör anser jag inte hamnar i kategorin mjölkfria produkter eftersom det inte ersätter mjölk så vida det inte är mandelmjölk då, men smöret man gör av mandel (som man även kan göra själv i en bra matberedare el mixer) brukar man vanligtvis ha till andra saker 🙂

Fridaaaa
0

#17 Äger som sagt ingen mixer och har ingen matberedare. Men finns det färdigt?
Nej olika vad man kategoriserar det. Men jag räknar det dit i alla fall :)  Eftersom det inte är mjölkprodukter i :)

DesK
0

Förlåt, men jag ör helt säker på att mandelsmör inte ineehåller mjölkprodukter, vilket du påstpr i #13!

/Désirée

Fridaaaa
1

#19 Jag har inte påstått i #13 att mandelsmör innehåller mjölkprodukter. Nu får du läsa igen :)

Karmatarerskanise
11

#18 Så du säger att jordnötssmör är en mjölkfri produkt också? Är ju som att säga att ris är en mjölkfri produkt. Allt utan mjölk haha

Fridaaaa
2

#21 Nu tycker jag du bara beter dig löjligt!
Och jag tänkte att mandelsmör = ersätter vanligt/laktosfritt smör.
Ser skillnad på jordnötssmör.

MAn behöver inte håna folk bara för att man tänker olika. (jo jag anser att du hånar mig just nu)

Karmatarerskanise
7

#22 Förstår inte varför. Är ju lätt att googla fram vad det är om man inte vet.

Jag hånar inte. Jag skrattar för det är komiskt.

Fridaaaa
1

#23 Ser inget komiskt i det hela, att man ser olika på saker och ting, men OK….
Jag vet vad mandelsmör är. Inte påstått att jag inte vet, inte ens antytt till det.
Och vet de med mjölkallergier som använt det istället för vanligt smör, därav att jag skrev som jag gjorde och kategoriserar det som jag gjorde.

Annielle
3

Ja, man kan absolut köpa mandelsmör, men det kan tyvärr vara rätt dyrt nu för tiden! 😕

Fridaaaa
0

#25 Aa okej, vad synd :( 
Men får kolla upp det, om vår lilla butik har det ens, inte säkert :/

Karmatarerskanise
11

#24 If u say so.

Skulle gett råd om näringsdryck men kom på att det är du och vet redan att svaret skulle vara "har tyvärr inte råd".

Ännu en gång har det skett.

Annielle
0

Du kan alltid ta jordnötssmör om du gillar det och tål det? Inte lika hälsosamt, men finns ju åtminstone utan socker som är gott ändå, Coop brukar ha en god sort utan socker, Green choice eller något heter det.

Fridaaaa
0

#27 Jag har inte råd med något dyrt nej. Eknomin kan jag inte ändra på
Men finns det näringsdrycker som är utan laktos, gluten, socker och sötningsmedel? Vet inte om jag set det

#28 Tål det men inte glad för det tyvärr.

[AnimeV4]
6

Det låter nästan som att du borde ta en sväng till någon läkare eller kostrådgivare? Det är inte sunt att äta så dåligt och det är ju definitivt ett problem i din vardag.

Angående ingefära tror jag att det kan finnas kapslar.

Fridaaaa
1

#30 Nej det behöver jag inte.
Och detta är efter influensan. Jag är frisk nu. Detta är bara tillfälligt och inte pga sjukdom, så läkare kan ändå inget göra. Kostrådgivare = tummen ner är mina erfarenheter. Och hur skulle den personen få igång aptiten? 

Kan inte svälja kapslar.  Har jätteproblem med både det och tabletter, måste så jättesmå tabletter om det ska gå.

Fridaaaa
1

Om jag skriver: Inte mixer , inte läkare.
Då vill jag inte ha råd om det heller. Snälla respektera det! :)

[AnimeV4]
8

Men då kanske du bara ska googla lite ("få igång aptit", "mat som ger aptit", "energirik mat") eftersom det alltid är svårt att pricka rätt hos dig = Du kan sålla bort vad du inte vill ha. Sedan kanske saker såsom läkare är ett nödvändigt ont. Detta går ju även ut över dina djur och ditt plugg såsom jag förstod det.

Mixer kan du förövrigt få för ca 100 spänn.

Fridaaaa
0

#33 Djuren får det de behöver, har sambon också. 
Alla har inte 100 kr över dock, och haft sån billighets men den gick sönder snabbt
Och flertalet månader framöver måste annat prioriteras före som är viktigare (räkningar, mat mm)
Men detta gäller nu och inte längre fram

Ja om man misstänker att man är sjuk ja, men jag är inte sjuk så vad ska en läkare göra liksom?

mangemani4
0

hmm, men om du får i dig mycket fett då, 1 gram fett är 9 kcal medans 1 gram kolhydrater eller proteiner är 4 kcal, krävs mindre fett än kolhydrater/proteiner för att hamna på ett högt dagligt kcal intag. om du lagar den lilla mat som du nu käkar, vräk på med raps eller olivolja(bra omättade fetter), eller om du dricker ett glas mjölk, blanda i oljorna där då. kanske inte blir det godaste om du vräker på med oliv olja, men det är ju ett alternativ för att boosta kcal intaget.

Karmatarerskanise
7

Något är ju fel om du inte kan äta mat som du brukar äta.  En frisk person äter.

Fridaaaa
0

#35 FÅr jag i mig för mycket fett - ballar magen ur.
Men lite fettökning går.

#36 Jag är frisk! Allting annat är som vanligt. 
Ibland kan det vara så, att man har svårare att komma igång att äta ordentligt när man varit sjuk. Vissa kroppar tar längre tid på sig än andra

[AnimeV4]
10

#34 Jag förstod det, men skulle det inte vara roligare om du själv kunde vara med? Du har ju antagligen något slags mål med tråden.

Då vänder vi på frågan. Vad förväntar du dig att vi ska hjälpa dig med bättre än en läkare kan? Nog för att folk kan ha erfarenheter, men en läkare kanske märker saker som vi inte kan se. Det finns så många orsaker till minskad aptit och en läkare kan ju se, känna och ta prover på dig. Sen att man inte vill gå dit som steg 1, visst.

Du får många tips, men de passar inte dina behov och då är det ju ändå bättre att du googlar och sållar själv istället för att det ska bli en lång tråd som inte resulterar i annat än tips som inte funkar. Nu har du ju iallafall fått ett hum om lösningar och då kan du gräva vidare i det. Ex. mer energirik mat eller något som ökar aptiten.

Fridaaaa
0

#38 Jag är med. Är inte så att han har hela ansvaret. Däremot får han just nu gå långrundorna. Resten sköter jag.

Därför att en läkare = utbildad på sjukdomar och jag är inte sjuk. De är dessutom inte utbildade kring kost, utan är dietist. Och dietist har jag inte direkt bra erfarenheter av om man säger så. 

Jag vet vad minskade aptiten beror på.

Har frågat flera gånger ang mer energirik mat, utefter det jag kan äta och det jag äter (se högre upp) men inte fått riktigt svar där, samma med näringsdryckerna, inget svar där heller.

Karmatarerskanise
11

Som sagt du kan googla fram vad som är energirikt. Är ingen mening att ge tips på rätter eftersom du är fruktansvärt kräsen. Bättre du letar själv. Näringsdryck kan man också googla eller fråga apoteket eller läkare om.

När man som du dissar typ allt får man ju söka lite själv för att hitta något.

Fridaaaa
2

#40 Jag dissar extremt sällan saker dock: återigen har folk svårt att skilja på dissa, och att tacka nej pga att det tex inte är något man söker. Markant skillnad.

Och ska inte till apoteket, och man kan väl svara när man gett rådet? Eller tänker jag fel?

Att vara kräsen samt har känslig mage, är inget jag har valt. Och det är ett helvete på rent svenska och inget jag vill ha men inte mycket att göra åt. Inget jag personligen hade valt att ha kvar,  om jag hade kunnat välja bort det.
Något jag kämpar med dagligen

Karmatarerskanise
11

#41 Svaret är fråga om näringsdryck på apoteket som säljer det. Jag äter inte näringsdryck och vet inte vad det finns för sorter. 

Och du har fått svar du efterfrågat. Jag tipsade om energirik mat. Som sagt kan du inte få allt serverat, speciellt inte när du i princip inte äter något man normalt brukar äta. 

Så det är upp till dig att leta fram något som passar.  Du förstår väl att andra inte har tid att försöka göra din kräsenhet nöjd.

Är det svårt för dig att googla och leta själv?

Fridaaaa
5

#42 Får se om jag hittar info på nätet då. För kan inte åka, om det inte finns där.

Har inte "krävt" att få något serverat, däremot svar på det jag frågat, det är inte samma sak. man kan ge exempel, det är itne samma sak.

Är det svårt för dig att vara trevlig? Känns som det rätt ofta faktiskt
Men visst vi kan lägga ner alla forum, eftersom alla ska googla exakt allting idag.

Och känns som att du inte riktigt förstår hur livet är att vara kräsen, som att det är bara att "bli av med" osv, känns som det på det sätter du skriver i alla fall.

Karmatarerskanise
11

#43 Är det svårt för dig att göra någonting själv?

Ingen har bett dig googla efter precis allt. Men NÅGOT. Stor skillnad ser du.

Jag har inte svårt för att vara trevlig. Just nu är jag bara neutral och trött.

Kräsenhet är något barnsligt för mig. För tex alla grönsaker smakar olika och har olika textur. Går att variera i oändlighet.  Så det är trams enligt mig. Definitivt något man kommer förbi om man väljer att göra det.

Fridaaaa
3

#44 Nej det har jag inte påstått heller.
Men uppenbarligen svårt för vissa att svara på frågor, ang saker de kommit med förslag på…. 

Stor skillnad att be om exempel/tips och att begära allting serverat också, ser du.
Du är otrevlig men du verkar inte se det själv.

Karmatarerskanise
14

Ja när det gäller tips på vad DU ska äta är det svårt att svara. Eller nej inte svårt. Omöjligt rent av. Förstår du verkligen inte det? Varför det är bättre att du googlar?

Det är din åsikt. Jag håller inte med dig.

Du är tjatig med alla dessa trådar men du ser inte det själv.  "Kan inte, går inte, vill inte, fungerar inte, men, annars tack" Ständigt återkommande fraser i dina trådar. Testa tänka utanför boxen. Testa göra tvärt om en gång. Du har allt att vinna på det.

Fridaaaa
3

#46 Du verkar inte förstå skillnaden på vad exempel är aja :P 

Du verkar inte se din attityd men men släpper det.
Och den är återkommenade i mångas trådar, tyvärr.

Hur ska man kunna tänka utanför boxen när man är kräsen samt överkänsligheter, dvs saker man inte kan styra över? Det är liksom omöjlighet. Är det saker man kan styra över, ja då är det en annan femma.
Hur vore det att lyssna och försöka förstå vad den andra personen genomlider istället för att praktiskt taget idiotförklara? vore betydligt bättre.

Maria
10

Nu låser jag tråden då det blivit totalstopp.

Många goda råd finns.

/Maria

Inlägget är låst för nya kommentarer