Mysko knöl- körtel?
Hej! Upptäckte en knöl vid örat för ett tag sedan, tog ett tag innan jag gjorde något åt det och ska träffa sköterska imorgon för att försäkra mig om att det inte är något farligt. Men blev lite nyfiken på vad ni säger. Vi pratar om en liten knöl (kan inte riktigt avgöra hur stor, en halv ärta kanske eller lite mindre) som är avlång och sitter på baksidan av örat. Den är mitt emellan själva örat och huvudet i sig. Har funnits där i minst en månad, men antagligen flera. Är lite osäker dock. Har innan, för jättelänge sedan, skrivit inlägg då jag frågade om rörliga klumpar. Men denna är inte rörlig. Vad tror ni?
Hakuna Matata.
En sköterska kollade på den. Kommer få tid hos doktorn. Gjorde ont när hon tryckte lite hårdare på den. Så får väl veta exakt vad det är om en månad ungefär. #1 palperat?
Hakuna Matata.
#2 Palpera betyder att undersöka med händerna/känna på så att säga.
När du skriver bakom örat, mittemellan örat och huvudet så tänker jag genast på brosk.
/Maria
#3 #4 ok! Brosk? Känns typ som en kudde… men om det är så brosk känns så är det väldigt lugnande att höra! Har hittat (eller hittat o hittat, har haft dem i flera år) två nya 'saker' på kroppen. Ska kolla upp de också för säkerhetsskull men skulle gissa att det bara är vanliga leverfläckar. De är liksom utåtbuktande, lite åt det mörkare hållet och den ena är oval och den andra nästan rektangulär samt skrovlig. Men ska som sagt kolla upp de för säkerhets skull, så att man får ro liksom.
Hakuna Matata.
Den gör lite lite ont när man trycker, och bör jag tryckte (inte så hårt) för någon dag sedan så gjorde det ganska ont. Har fortfarande inte fått tid hos doktorn.
Hakuna Matata.
Försök att låt bli och tryck. Vänta tills du varit hos doktorn.
Jag har också någon avlång liten kännbar upphöjning bakom ena örat och själva skallbenet. Jag har haft den så länge jag kan minnas men jag har aldrig frågat om den.
/Maria
#7 ok. Blir bara så orolig Den var väl ofarlig?
Hakuna Matata.
#8 Jag gissar det då jag har haft den så länge och jag är 54 år😉
/Maria
#9 ok
Hakuna Matata.