Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 985 ggr
XeZafir
0

Ny höft

När jag var 8 år ramlade jag, på knä, av gungan och bröt lårbenshalsen. JAg blev spickad och de sa att det var en virus som hade gjort benet mjukt.

Under många år nu har jag haft probelm, smärta och ramlat vid viss rörelse som innefattat att jag sprungit.

I förra veckan hade jag en tid hos ortoped, enligt röntgen så var min vä höft helt knas och allt brosk nästan borta. Inte konstigt jag haft ont :)

Är det någon här inne som gjort operationen, höftprotes? Jag är uppsatt på väntlista och om ca 5 månader bör det vara dags.

Jag är faktiskt lite nervös, redan! Har läst broschyren som vården gav mig, men förutom en massa hjälpmedel och vad jag inte får göra de närmaste 3 månaderna efter op, så vill jag ha mer info om vad jag kan vänta mig!

Någon här inne? Vad kan jag förvänta mig? Vad är bra att tänka på innan och efter? Hur kände ni er innan och efter?

Tacksam för alla svar 🌺

DesK
1

Själv har jag ingen erfarenhet av detta, men Jag hade en god vän, som bytte ut båda sina höftleder. Han blev som en ny människa 🙂 Från att han knappt kunde gå, så sprang han ledigt i trappor och gick långa promenader i skog och mark, med sina hundar. Kanske lite glädjande för dig i alla fall 🙂

/Désirée

[Shettisar]
1

Jag har bytt höft. Vad vill du veta? Från att ha gått med smärta och plågor från helvetet till att känna mig som en människa med värde .Tog över 1 år innan operation kom till pga läkare. Hjälpmedel efteråt fick man endast genom en toasitshöjare. Annars var det kryckor som gällde .Att inte ligga på samma sida som man är operererad  (tror det gällde 4 veckor eller nåt efter op)och att inte ex lägga benet över det andra osv.osv. Men allt sådant sitter i ryggmärgen efter någon månad.

XeZafir
0

Det är ju sant, det ska bli skönt att slippa ha ont, att kunna röra sig igen som man bör kunna.

Tack för att ni tog er tid att svara!

Pialinn
0

Är det ledkulan eller själva höftbenet du ska få bytt???

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

XeZafir
0

Det är ledkulan som är det stora problemet, men det är hela de byter ut.