Vinterkräksjuka
Hur vet man att man är helt frisk från vinterkräksjuka?
Hakuna Matata.
När man känner sig helt frisk och kan äta normalt.
/Désirée
Kräktes nämligen igår, men har inte gjort det idag och har ätit gröt
Hakuna Matata.
Du smittar i två dygn tror jag det är efter du haft senaste symtomet. Så även om du känner dig frisk ska du stanna hemma. Gärna tre dygn för säkerhets skull.
#3 ok, tack
Hakuna Matata.
Håll dig hemma minst 2 dygn till, dvs minst 48 timmar.
Men är du pigg och som vanligt? Säkert på att det är vk?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 jag har i princip bara legat i sängen men alltså jag känner mig piggare än igår iaf och är hungrig (även om jag vänjer mig vid vanlig mat långsamt, har druckit lite lite blåbärssoppa, proviva mango och ätit lite gröt) Ganska säker. Har fått diarré och kräkts. Kräkningarna började på fredagskvällen, diarre under fredagsnatten. Var utomlands i torsdags. Har även fått ont i magen, vilket stämde in på artikeln jag läste.
Hakuna Matata.
#6 Kan ju varit vanlig magsjuka eller något du ätit också? Vinterkräksjuka som jag förstått det, slår hårdare än sådär för de flesta i alla fall.
Du är frisk när du varit utan symptom i 48 timmar. Däremot kan du känna av effekterna i många dagar. Som att vara kraftlös, yr, trött mm…
#7 vet inte så mycket om vanlig magsjuka, men är ganska säker på att jag bara ätit samma saker som resten av min familj.
Hakuna Matata.
#7 Hur menar du hårdare? Ts har ju både kräkts och haft diarréer. Hon har inte skrivit hur mycket.
#10 Menar att det brukar vara längre än bara över dagen, och sedan känna sig frisk dagen efter, i alla fall vad jag hört läkare säga samt folk som drabbats av det.
#8 ok
Hakuna Matata.
48 timmar gäller inte enbart aptit, kräkningar och diarre.
#10 #11 har fått lite ont i magen kanske men vet inte om det var hunger eller illamående
Hakuna Matata.
#13 hur menar du?
Hakuna Matata.
#11 Det är inget konstigt att bara ha det i ett dygn. Så det kan mycket väl vara det eftersom det är i farten.
#13 Hur menar du?
#14 Det hade jag räknat som symptom. Så börja räkna dig som frisk först efter att magontet gått över.
#16 ok
Hakuna Matata.
#16 men det kan ju vara hunger också, igår drack jag bara provova och vatten åt inget
Hakuna Matata.
När jag hade vinterkräksjukan hade jag så ont i magen att jag hamnade på akuten. Och väg spydde massor. Men det gick över inom ett dygn. Min brors flickvän hade det också, hon hade också ont men inte lika. En annan har haft på samma sätt. Gemensamt för alla oss är i alla fall att det gått över fort, men symtomen är lite olika. När jag blev matförgiftad däremot spydde jag 3 dagar non stopp. Jag hade vilat och satt igång Netflix eller nåt om jag var du :-)
Jag har aldrig förstått mig på namnet vinterkräksjukan. Den finns året runt ändå. Spysjuka som spysjuka, oberoende om det är norovirus. sapovirus eller rotavirus osv, då det ändå ger typ samma symptom. Nåja, det sistnämnda tar mycket längre att blir frisk från, vanligtvis.
Oberoende så är det bra att stanna hemma åtminstone 48h så att man inte råkar smitta ner några andra. Magsjuka är i allmänhet otroligt smittsamt så man ska vara aktsam och försöka att inte sprida det omkring. :)
#19 har både vilat och sett på Netflix Spydde i princip tills jag inte hade något att spy upp, benen darrade och även då spydde jag lite till Förlorade du mycket i vikt? Är nämligen redan underviktig och tar tid för mig att GP upp i vikt
Hakuna Matata.
#20 har läst att det är vanligare under vinterhalvåret, därför heter det så Mina föräldrar har spenderat mycket tid med mig, får hoppas att de inte är smittade då Vill för övrigt inte äta mera :/
Hakuna Matata.
#20 Vinterkräksjukan är extremt smittsamt eftersom det krävs ytterst lite av det för att bli smittad. Och det är under vintern det är flest smittade.
#23 Rotavirus är faktiskt minst lika smittsamt även om oftast småbarn råkar ut för det här.
#22 Jag har aldrig kallat norovirus/sapovirus för vinterkräksjukan för jag anser ordet vara missvisande då det ändå existerar året runt. Men det är väl bara jag det.
Om det är noroviruset så lär dina föräldrar med största sannolikhet ha blivit smittade. Lite svårt att undgå det om man bor i samma hus. Om de inte blir smittade så kanske det har väldigt bra immunförsvar eller så hade du något annat.
#24 Och är det lika många som blir smittade av det varje vinter? Troligtvis inte.
Men du får ju så klart kalla det vad du vill. Jag kallar det vinterkräksjukan just eftersom det sprids mest under vintern. Det märks tydligt på dagis vilken säsong som det är vanligast.
Nu vet vi ju inte vad ts haft utan kan bara gissa. Då är det bäst att råda till minst två dygn hemma efter senaste symtomet.
Har ännu mer ont i magen nu och illampende
Hakuna Matata.
#25 Jag lär nog kalla det för dess riktiga namn eller magsjuka då man oftast inte ens vet vad för sorts virus som har orsakat det. :) Vinterkräksjukan, det namnet fick jag faktiskt först höra för kanske 6-10 år sedan och det är väl kanske därför jag aldrig har fastnat för det då jag har växt upp med att kalla det för något helt annat. Det känns också som om om det begreppet har blivit mera populärt de senaste 5-10 åren.
Men alla får ju förstås kalla det för vad de vill, helt klart. Ingenendera av namnen är ju fel. :)
#26 Du är nog inte frisk ännu så ta det lugnt med ätandet. Kanske bäst att vara lite försiktigare med vad du stoppar i dig då din mage inte är i skick ännu. Hoppas att du mår bättre snart!
#27 men om det inte är vinterkräksjuka, kan jag gå på min gitarrlektion på måndag då?
Hakuna Matata.
#28 Om det inte är vinterkräksjukan så kan det vara ett annat smittsamt virus som du har råkat ut för, så du ska absolut inte gå på din gitarrlektion på måndag.
Det är alltid bäst att vara på den säkra sidan eftersom man kan omöjligtvis avgöra på egen hand exakt vad det är som har orsakat kräkningarna och diarrén.
#29 ok, men tisdag då? Har prov
Hakuna Matata.
#28 och #30 Du kan inte gå på varesig lektionen och spela eller göra prov eftersom du fortfarande har symptom. Det ska som vi skrivit flera gånger gå 48 timmar från det då du är symptom fri!
Det här med magsjukor är ett gissel oavsett viket virus det handlar om.
Jag minns när jag jobbade på sjukhusavdelning för många år sedan och det blev ett utbrott av magsjuka. Jobbade en hel helg i plastförkläde och gummistövlar. En kollega till mig skulle torka upp på golvet nedanför en patientsäng och patienten kräktes rätt över henne. Hon var dränkt i spy från håret och ner😛 men hon var den enda i personalen som klarade sig helt den gången.
Lite surt när man jobbat och sedan åker på en karensdag som tacken😡
/Maria
#31 jaha :/ #32 :S usch, det måste ha varit jättejobbigt
Hakuna Matata.
Har droppat 4kg
Hakuna Matata.
#34 Inte konstigt alls. Du har förlorat en massa vätska. Se till att dricka ordentligt.
#35 kommer vikten tillbaka sen när jag är frisk?
Hakuna Matata.
#36 Ja det brukar den göra när man har fått tillbaka vätskan och får i sig bra med mat igen.
#36 Absolut.
Jag hade lunginflammation i över en månad och tappade 7kg. Det tog tid men jag lyckades gå upp i vikt igen sen då jag blev frisk.
För mig, som underviktig, så kan det ta lång tid att få tillbaka de få kilona jag tappar när jag är sjuk. :(
#39 Fast om man går ner i vatten som ts helt klart gjort eftersom vi snackar något dygn så borde även du gå upp när vätskebalansen är återställd.
Är det vikt pga att man inte ätit under lite längre tid förstår jag att det kan ta lite tid för en del.
#40 jag går inte direkt upp de kilon jag tappat under något dygn av magsjuka. Spelar ingen roll
#41 Märkligt.
#41 Man går ju inte upp de kg man tappat direkt utan det kan ta ett par dagar och i vissa fall veckor.
För mig tog det ett par månader men visst kom kilona tillbaka.
#43 jag vet det. Kan ta upp till ett halvår innan jag får tillbaka minsta kilo
Jag blir imponerad över att ni verkar ha stenkoll på er vikt😉
/Maria
#37 #38 ok #39 brukar ta ett År för mig att få upp ett kg
Hakuna Matata.