Magont - IBS?
Åkte tillbaka till Asien för ungefär en halv år sen. Stannade i 1månad. Fick ont i magen nästan varje dag jag var där, maten var kanske inte så rent och eftersom jag flyttade hit så tidigt hade jag kanske inte "immun" för det. Sen dess har jag haft ont i magen oftare (i Sverige) i början var det magont och oftast diarea. Då det bruka gå över efter att ha varit i toalettbesöken. Eller när man släpper ut gaser. Kan det vara IBS? Men kan man få IBS random? Eller "föds" man med det?
jag tycker du ska gå till läkaren och ta prover så du inte har fått parasiter eller bakterier.
Ja det låter ju som att orsaken är din Asien-vistelse. Du kan ha fått någon parasit eller bara en dålig tarmflora. Kanske kan probiotika hjälpa
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#1 #2 Ska boka en tid men tycker det är läskig ifall man ska göra en avföringsprov
Varför då? :) Finns så mycket värre man kan göra. Bajsprovet fixar du själv hemma.
#4 En i familjen fick blod i avföringen och gick till doktorn hörde att de typ stoppade något i rumpan XD låter inte så bra
#5 Då gjorde de nog en rektoskopi då man går in med en liten kikare för att se hur det ser ut på tarmväggarna bland annat. Ett avföringsprov innebär helt enkelt att du får bajsa hemma och lägga lite av det i en liten burk och lämna in.
#6 Jag vet att avföringsprov är en annan sak men är mest rädd om de ska göra en rektoskopi också :c
#7 En rektoskopi görs med all säkerhet inte på ett förstabesök utan ska du göra en sådan så bokas en ny tid.
Det krävs lite förberedelser för en rektoskopi som att man ska ha tom tarm.
/Maria
Tror inte att rektoskopi är det första de vill göra på dig heller.
#8 #9 Ok, känner mig lugnare i alla fall :)