Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 646 ggr
Mabrotnosh
0

Diskbråck i nacken

Hej

Har  fått ett samtal från min läkare som säger att jag har ett kraftigt diskbråck i nacken och att jag ska "fortsätta" äta mina tabletter mot smärta (amitryptylin och naproxen) jag har aldrig tagit dem. 

Jag fick dock ingen mer info och nu är jag livrädd för hur jag ska betee mig, vilka rörelser ska jag undvika och vilka ska jag inte undvika eller ska jag bara vara som vanligt och undvika göra sånt som göra ont? 

Smärtan strålar ut mot armen och så domnar fingrar och armen bort, jag kan fortfarande använda dem dock en aning fumligt då jag inte riktigt känner att jag håller i något. De senaste två veckorna har jag haft huvudvärk varje dag och idag blev jag på riktigt rädd, allt blev typ kolsvart och jag såg ingenting för ett kort ögonblick. När jag väl kunde se igen så snurrade hela rummet runt och jag fick lägga mig ner där jag satt. 

Kommer ta examen som undersköterska till jul och skulle vilja jobba nu men samtidigt så vet jag inte riktigt om det är så himla smart av mig att göra det när jag har det här problemet, eller ska jag inte låta det hindra mig från att göra saker som jag vill göra. Jag menar Ergonomi är ju a och o men sen då, finns det något jag bör undvika?

OlgaMaria
0

Låter som att du skulle behöva bra rådgivning framför allt. Jag skulle leta efter en riktigt duktig sjukgymnast / kiropraktor. Ring först och fråga om de har kunskap om diskbråck i nacke och att du vill komma in för rådgivning.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

The_pearl
0

Leta upp en bra sjukgymnast som #1 skriver! Så du kan träna upp din nacke å göra den stabil. Å så får du veta där vad du ska tänka på i lyft och olika belastningar.

Kiropraktor är också bra! 

Tänk på nu innan du får hjälp att du INTE lyfter någonting tungt. Minsta lilla smärta du känner under ett lyft, eller efter, är tecken på att det var för mycket att lyfta.

Konstigt att läkaren inte skickade dig till en sjukgymnast! 

Jag själv har diskbråck i ländryggen och vet att ett diskbråck aldrig bara är ett diskbråck. Ett diskbråck påverkar mkt mer i kroppen än vad man tror. Mycket hänger liksom ihop!

Zadeira
0

#2 Läkare skickar inte remisser till sjukgymnaster nuförtiden. I alla fallär det inte standard utan man får själv leta upp sjukgymnast vid behov.

Till TS, vet din läkare om att du inte använder dina smärtstillande? Jag tänker att det definitivt är bra om läkaren inte tror att du tar medicin som du inte tar. Sen håller jag med om att en rba sjukgymnast för framförallt rådgivning kring dina funderingar i första hand, sen även hjälp med hur du går vidare, är en bra ide.

Mabrotnosh
0

Fått tid till kirurg nästa vecka. Min läkare vet att jag inte tar mina smärtstillande och hon vet också varför. Får ringa till sjukgymnast