Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1008 ggr
Fridaaaa
2

För att orka?

Sovit dåligt 2-3 nätter i rad (ena hunden har hållt mig vaken ) Idag är jag svintrött. Men kan inte sova på dagen, för då sover jag inte på natten sen

Ska jobba imorgon. Huvudvärk och illamående med pga sömnbrist :( 
Kul det att försöka orka med jobb imorgon :(

Finns ingenting man kan göra va? Mer än att sova? Är det kört? :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[AnimeV4]
2

Kanske en huvudvärkstablett och någon uppiggande dryck?

Karmatarerskanise
8

Precis. Det som hjälper är att sova.

Fridaaaa
2

#2 Sova kan jag dock inte göra mitt på dagen, då sover jag inte inatt

#1 Redan tagit huvudvärkstablett men den hjälpte inget.
Tips på uppiggande dryck? Utan koffein och ingefära?

parsley
3

Testa yoga nidra. Det är en form av djup avslappning. Du kan hitta program på t ex Youtube, om du vill testa. Man slappnar av och vilar, men sover inte. Förhoppningsvis kan du känna dig lite piggare efteråt, utan att nattsömnen blir förstörd.

Karmatarerskanise
7

#3 Du behöver inte upprepa dig. Du frågade vad som hjälper och jag svarade. Sa inte att du ska sova nu eftersom du redan skrev att du inte ska sova på dagen.

Fridaaaa
2

#5 Visste inte om du missat eller ej, därav nämnde det igen

#4 Kan kolla upp det, rädd bara att jag inte sover inatt sen, då blir det pannkaka, men ska kolla upp det :)

[AnimeV4]
2

#3 Jag har tyvärr inga tips på rak arm. Apoteket borde ha en kategori för det. Annars kanske du kan äta en stadig frukost och ta druvsocker då och då för att fylla på när du behöver en kick? Fast druvsocker håller nog inte särskilt länge..

Fridaaaa
2

#7 Idag har jag redan ätit frukost men imorgon börjar jag redan kl 7, så då jag högst i mig en macka på sin höjd innan jag åker :( 
Apoteket har stängd idag, det som ligger närmast :( 

Druvsocker tror jag däremot att jag har i skåpet, kan kolla det
Tnkte uppiggande idag ochimorgon :) Ev fler dagar om jag inte får till sömnen.

[AnimeV4]
1

#8 Alltid något! Ett tips är att göra mackan ikväll och lägga i kylen så kan du dra dig lite längre i sängen🙂

Hoppas att det hjälper! Annars kanske någon chokladboll eller liknande går att äta någon gång under dagen? Fast den är det nog koffein i..🤔

Karmatarerskanise
6

#6 Bättre att anta att andra läst det man skrivit.

Fridaaaa
2

#9 Ja det kan man ju göra :) 
Det lilla i chokladboll gör inget. Är när det är tex kaffe som det inte går :) Men jobbar på skola, så blir nog inte så bra ;)

#10 Inte alltid man kan det dock, för alla läser inte allting. Så bättre att ta det säkra före det osäkra :)

Karmatarerskanise
6

#11 Håller inte med. Jag skrev ingenting som antydde att jag inte hade läst. Så att du ändå upprepar är en dumförklaring.  Så det är bättre att anta att folk har läst fram till dess att dom visar att dom inte gjort det så slipper du verka dryg.

Fridaaaa
5

#12 Nej det är inte att dumförklara, din egna fria tolkning.
Men tänker inte tajfsa/diskutera det mer nu, då det bara är OT:
Jag har inte varit dryg, du har däremot varit det mot mig nu i tråden

Men vi kommer ej vidare så är avslutad.

[AnimeV4]
2

#11 Aha! Hm. En frukt då?🙂

Fridaaaa
1

#14 Ja frukt brukar jag ha med och ta när barnen har rast :)

Karmatarerskanise
4

#13 Jovisst är det drygt att gå runt och anta att folk inte är intelligenta nog att läsa det dom svarar på. Speciellt när ingenting antytt det.

Fridaaaa
3

#16 Fast det har jag dock inte påstått! Nu är det du som tolkar fritt, igen. 
Man kan missa saker i texter, händer mig, händer alla, Betyder inte att man påstår att någon är ointelligent och inte kan läsa xD
Men släpp det nu,  istället för att traggla och traggla. Blir bara massa onödig ot.

Karmatarerskanise
3

#17 Trodde du var klar med diskussionen.

Och jo. Det påstår du när du antar att folk inte läst istället för att anta att dom gjort det. Så ta till dig rådet att anta att folk läser om dom inte skriver något som visar motsatsen. Speciellt när det gäller så löjligt korta inlägg ;) Så slipper du upprepa dig i onödan.

Maria
1

När jag har haft problem med att sova så har jag ändå legat kvar i sängen och försökt tänka på trevliga minnen. Jag inbillar mig att kroppen vilar även om jag inte somnar.

Det värsta är ju om man stressar upp sig för att man inte kan sova. Då somnar man garanterat inte så vila är ett alternativ i alla fall för mig.

/Maria

Fridaaaa
0

#19 Stressa upp mig gör jag inte, varit lugn hela dagen :) 
Men får hoppas på sömn inatt, ska lägga mig om en stund. 

Jag blir inte lugnare av att bara ligga i sängen, då blir jag bara rastlös och så och tröttare, inte piggare.

Men hoppas jag är pigg imorgon och får sova, denna helgen och speciellt denna dagen har varit hopplös och värdelös :( Inte blivit mycket gjort av det jag planera :(

Maria
1

#20 Någon form av stress är det väl ändå eftersom du skriver om det och frågar hur du ska orka?

Jag tror att om man oroar sig för sömnen så blir problemet värre oftast. Inte lätt att bryta vanor förstås.

/Maria

Fridaaaa
0

#21 Nej det är ingen stress bara för att man frågar?
Känner mig inte ett dugg stressad i alla fall.

Dock är sömnen pga hunden, och inget hos mig?

Amasten
1

Ligga i sängen och läsa en tråkig bok brukar hjälpa mig om jag inte kan sova. Men får inte vara nån spännande bok då blir jag piggare. En tråkig bok där inte mycket händer då blir jag trött efter 20 min.

Men nu var nog mitt råd för sent för det var ju idag du skulle upp tidigt.🤐

tlover
0

Har inte orkat läsa allt tjafs och det kanske är för sent nu men meditation är så bra att man kan minska ner på sömnen om man mediterar så det kan vara värt att testa

l'm back

Maria
1

Kan du inte stänga dörren till sovrummet?

Jag vet att det kan vara svårt då vår ene katt Moritz alltid lever rövare på natten och jag är uppe 2-3 gånger varje natt men det har liksom blivit en vana.

Jag har testat med stängd dörr men då hoppar han som en galning på handtaget.

Men det kanske skulle funka med din hund?

/Maria

Fridaaaa
0

#25 Ingen dörr till sovrummet. Stänger enbart för med galler. Men hade inte hjälpt, för då hade hon varit orolig där ute, och börjat skälla, låta högre osv, så hade förvärrat tyvärr

#24 Ja nu är det löst, hon har varit lugn två nätter nu, hoppas att det håller i sig :=)