Hormonspiral
Hej om två veckor ska jag sätta in en hormonspiral för första gången. Jag har alltid haft p-stav men ska bytta då det är mycket hormoner i den som ger mig mycket mellan blödningar och värk i magen. Är det nån som använder hormonspiral som vet hur det funkar om den är bra och inte får så mycket mens? Glad för svar
Min gyn sa till mig att 90 procent blir av med sin mens. Jag däremot hade mens 3 veckor varje månad. Efter ett år gav jag upp. Men vanligare är det såklart att det funkar bra.
Jag satte in en hormonspiral i november förra året. I början blödde jag lite titt som tätt, sen minskade det till vanliga mensblödningar, och nu blöder jag ytterst lite dagarna kring mensen. Jag tycker att det funkar bra, däremot har jag lite mer känningar vid ägglossning nu. Sen om det beror på spiralen eller min tidigare graviditet kan jag inte svara på. Jag upplevde inte att det gjorde ont att sätta in den heller. Fick lite mensvärk en stund efter, och hade det några dagar efteråt.
Okej. Jag har aldrig haft spiral så är lite nervös för att sätta in den.
Jag tyckte faktiskt inte att det var något speciellt farligt. Jag hade läst att det skulle göra ont och vara jätteobehagligt, men det tog typ 2 minuter att sätta in, och ja det ilade lite och kändes lite konstigt men jag tyckte inte att det gjorde ont. Men för säkerhetsskull, så ta en värktablett en stund innan du ska dit. Jag fick det rådet av min bm. :)
Okej har alvedon Novum som värkar på 20 minuter tänkte ta en sån innan. Så det inte ska kännas. Men sitter kvar eller kan den åka ut på nåt sätt?
Känns gör det kanske ändå, men det lindrar väl eventuell mensvärk efteråt. Den ska ju naturligtvis sitta kvar där, men vad jag har förstått så ska man väl vara försiktig om man använder tampong, eftersom trådarna kan fastna i tampongen. Jag har hört så många olika åsikter om tamponganvändning när man har spiral. En bm sa att jag absolut inte fick använda spiral medans en annan sa att det var okey. Har du frågor så skriv ner dem och fråga din bm som sätter in spiralen :)
Kroppen kan stöta ut en spiral. Men hur vanligt det är vet jag inte.
Okej. Ska fråga när jag ska dit vad som gäller och sånt
Det är inte alla som blir av med mensen helt, men den brukar minska iaf. Jag slipper allt vad mens heter (värk, blödning och pms). Det går alldeles utmärkt att använda tampong med spiral, dock inte under den första veckan pga ökad infektionsrisk. Jag hade mellanblödningar som minskade hela tiden under det första halvåret men min vanliga mens var borta efter en månad.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Okej vad bra. Får se hur det blir för mig