Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1320 ggr
tötenöten
1

Albumin

Jag fick nyligen tillbaka resultat på ett blodprov och där visade det sig att jag har brist på Albumin, något udda tycker jag då jag är gravt överviktigt och äter relativt bra. Någon som vet hur det kan komma sig?

Jag har också haft starka funderingar på om min sköldkörtel kanske underproducerar. För drygt 1,5 år sen började jag gå upp i vikt, och det snabbt. Närmare 100% av min kroppsvikt på 7-8 månader. Och sen dess har jag gått upp lite grann, men lyckatd hålla vikten på nästan samma iaf. Precis innan jag började gå upp i vikt fick jag en allvarlig körtelfeber som slutade med att jag fick ligga inne etc, tycker rent logiskt sett att sköldkörteln också påverkas då. Iaf så har jag kollat upp symptom på underproducerande sköldkörtel och känner igen mig så mycket. Jag gjorde dock ett blodprov som visade att allt låg inom gränsvärdena. Vad kan det vara som hänt?

Är bara 17 år, och ens kropp ska inte hålla på så här då..

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Sisselie
1

Jag vet inte vad det beror på, men jag hade också det nyligen. Åkte in på akuten för mina ben svullnade plötsligt upp nåt enormt. "Lågt albumin i blodet" sa de. De sa inte vad som orsakat det, men jag tolkade det som proteinbrist. Jag ökade på proteinet, och symptomen försvann.

tötenöten
0

#1 Okej, tack för svar! :)

Tycker inte jag har så lågt proteinintag dock, därför jag är något konfunderad..

IaMiaMaria
0

Jag har också lågt Albumin och det sa de att det kan bero på övervikten, då man kan få fettlever och att den då inte jobbar riktigt lika effektivt för att producera Albumin. Vet du om de tog andra leverprover och om de var bra eller inte?

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Sisselie
0

Jag är underviktigt. På mig testade de hjärta, lever och njurar. Hjärta och njurar kunde de säga definitivt att det inte var, men levern gick inte att veta säkert, även om inget i proverna tydde på det. Dvs enligt vad som syntes i proverna var det inte pga levern.

tötenöten
0

#3 Vad jag vet har de bara tagit ett vanligt blodprov. Vet inte så mycket mer då allt jag fick som svar var att det visade lågt calcium och albumin, och något högt blodsockervärde

sali
0

Har för mig man kan få lågt kalcium om det är vajsing med binjurarna, dock utan att ha kollat upp det så jag är helt säker.