Massa sår..
Har under flera år haft problem med att jag får sår på låren, överarmarna och axlarna. Ha varit på vårdcentralen och så men det är ju bara "vanliga sår.." Tänkte att någon här kanske vet nånting om det eller har någon idé. Iallafall, såren kommer alltid utan att jag skadar mig eller något. Dom är helt runda och växer rätt så snabbt. Det blir aldrig riktigt någon skorpa på dom så det blöder väldigt ofta. Såren brukar inte bli mer än en centimeter och läker oftast inom ett år. Det är dock ett ärr jag har på vänsterarmen nu som är nästan lika stort som en enkrona och det blir väldigt ofta ett sår igen, det läker aldrig helt.. Jag vet inte någon som helst anledning till varför jag får sår eller varför dom vägrar läka.. Har testat massa olika salvor från Apoteket och så, vet dock inte vad dom heter. Så ja.. Såren i sig kanske inte är så jättejobbigt, det kliar ju inte eller något annat jobbigt. Men mina armar och lår är täckta av ärr, speciellt armarna.. Ärren är brun-röda runtom och vita i mitten.. Blir bara så trött på det..
Läker inom ETT ÅR?
Byt vårdcentral! Detta är inte normalt och måste utredas. Kan inte förstå att dom sa att det är vanliga sår. Man får inte sår på det viset utan anledning. Så som sagt. Byt VC!
Håller helt med Hera, detta ska definitivt utredas och inte bemötas på ett sådant uselt sätt som du blivit bemött på din vårdcentral.
För du berättade väl att de kan ta ett år innan de läker och det andra som du har nämnt här så att de vet allt om det?
Klart du ska ha hjälp med detta!
Var dig själv, det finns redan så många andra.
Jag blir faktiskt rädd att läkare inte utreder det omedelbart.
Det blir jag också, helt sjukt av vifta bort det och bara säga att "det är vanliga sår".
Finns inget vanligt sår som uppkommer av sig själv och beter sig så ju!
Ja jag säger att det tar väldigt lång tid innan det läker och att de kommer utan anledning. Men själva såren tycker jag också är "vanliga sår," det är inte infekterat eller någonting annat konstigt med dom. Men något är ju fel och jag ska till en annan vårdcentral snart. Tänker om det kan vara något fel på blodet, huden eller något som gör att det inte läker..
Men du behöver vara mer precis och säga att det kan ta ett år så att de med länge tror att det är en mycket kortare tid eftersom länge är ett relativt begrepp.
Vet de om att du får ärr av såren också och att de inte får någon sårskorpa?
Runda sår är ju heller inte vanliga sår.
När du går till läkare nästa gång ta med dig ett papper där du klart och tydligt har beskrivit hur det ligger till med såren, detta papper kan du ge till läkaren om du vill eller bara ha som en komihåglapp så att du berättar tydligt allt om det.
#5 Att såren se "normala " ut är verkligen ointressant.
Att dom uppkommer utan anledning och inte läker är det läkaren borde reagerat på.
Håll oss gärna uppdaterade om hur det går med nya läkaren.
Be om en remiss till en Hudläkare om inte Våerdcentralen hjälper dig .
#6 Ska beskriva bättre nästa gång :) Bra idé att ta med sig ett papper också, det ska jag göra! Har svårt att prata med människor så det blir väll alltid lite jag missar. Sist jag var där hade jag nästan bara sår på benen och där syntes ärren inte like tydligt eftersom de är mer utspridda, så det såg inte ut som så mycket. De visste att det inte blev någon skorpa heller men det var "antagligen för att byxorna rev upp dom"- också därför de inte läkte. #7 Ja.. Sist (vilket var rätt så länge sen) sa läkaren att det bara var att vänta tills det läkte eftersom jag inte hade så mycket problem med det.. Men dom på armarna har jag ju problem med nu, inte för att det gör ont eller så.. Ska vara tydligare och hoppas nästa läkare hittar något fel. Ska hålla er uppdaterade också :)
Jag har alltid med mig ett papper så, man blir ju stressad av att gå till läkare (de flesta blir nog det i någon grad i alla fall) och då glömmer man ju lätt.
Låter inte som någon bra förklaring i från läkaren att byxorna rev upp såren, jag har då aldrig haft problem med något sår som inte ville läka bara för att det satt på benen.
Det kan ju tyvärr vara så att läkaren tror att du har ett självskadebetende!?
Det vill säga skapar såren själv och pillar på dem så att de inte läker och där med ger dig ärr, det kan nog vara bra att nämna att du själv inte orsakar dig såren..
Och som Agafia nämnde, be om remiss till hudläkare om de inte kan hjälpa dig, man kan även skriva en självremiss annars.
Lycka till verkligen! 🌺
Ska man be om en remiss till en hudläkare på vårdcentralen isåfall? Jag vet att för ca två år sen var jag där (på grund av ett annat problem) och då sa dom att dom skulle "skicka vidare" mig till en hudläkare och de fixade en tid. Det tog mer än ett år och två till besök innan de ens brydde sig.. Men det problemet försvann ju några månader efter så det var ju inget allvarligt ändå, men det kunde ju ha varit.. Sen så spelar det inte jättestor roll om jag behöver vänta ett tag heller eftersom det har hållt på i flera år och det blir inte riktigt sämre..
Har du någon bild? Kan det vara ringorm?
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Nej jag har ingen bild och det är inte ringorm. Det skulle nog inte hjälpa med en bild ändå eftersom såren ser helt normala ut..
#12 Så ter sig inte ringorm.
Låter som "chronic wounds" / kronisk sår. Googla dock inte efter bilder för de visar de mest äckliga bilderna på fenomenet. Ditt låter lite mindre extremt.
A chronic wound is a wound that does not heal in an orderly set of stages and in a predictable amount of time the way most wounds do; wounds that do not heal within three months are often considered chronic. Chronic wounds seem to be detained in one or more of the phases of wound healing.
http://www.woundcarecenters.org/article/wound-types/chronic-wounds
https://en.wikipedia.org/wiki/Chronic_wound
People with the one or more of the following are at risk for developing chronic wounds:
- Chronic medical conditions, such as diabetes, high cholesterol, severe burns, cancer or AIDS
- Vascular disease, including heart disease, hypertension, atherosclerosis, anemia, varicose veins or deep venous thrombosis
- Elderly, immobile or obese people are at a greater risk
- Unhealthy lifestyle or habits like smoking, poor diet and hygiene or lack of exercise
- Previous history of ulcers, multiple surgeries or prolonged periods of bed rest
- Weak immune system, as in patients taking corticosteroids, chemotherapy or radiotherapy
- High-risk occupations with radiation exposure or long periods of sitting
Det är väldigt viktigt att du kollar upp det här, för det är inte normalt. I värsta fall kan det vara någon sorts cancer eller t.om.aids (vilket var min första tanke då du berättade om sår som dyker upp utan orsak). Men det kan vara en massa annat också förstås och just därför är det viktigt att du är envis med det här och ser till att läkarna tar dig på allvar, vilket kan förstås vara en utmaning.
Så det är väll iallafall kroniska sår då.. Fast det säger nog inte så mycket i sig.. Tror inte att någon av dom punkterna stämmer in på mig, för det ä ingenting jag märker av (googlade på de och så) men det är väll svårt att säga bara så. Jag har fått såna sår i nästan tio år och eftersom jag inte några andra "symptom" för något som har vart värt att kolla upp, så har jag inte riktigt gjort det. Är säker på att det inte är aids iallafall.. Men cancer har jag tänkt på en del, vet dock inte någon typ som skulle passa in. Är det blodprov man tar för att ta reda på det då? Alltså kan man ta ett blodprov bara och om det är något fel så märker dom det? Ush, hatar blodprov >~< Jag ska in och kolla det iallafall. Vet inte när eller om jag ens kommer göra det "snart" eftersom det inte alls är "akut" eller så när det har hållt på så länge.. Ja det kan väll också vara svårt att få läkarna att ta det på allvar när jag själv knappt gör det.. Men jag ska försöka iallafall :)
#16 Det kan ju vara så att det inte finns någon vettig orsak till varför du får dem. Man kan vara frisk och få de här såren ändå, läste jag. Oftast är det vanligaste att man har en annan underliggande sjukdom.
Jag vet inte vilka test de gör för att ta reda på om det är cancer (kan vara hudcancer, blodcancer osv). Eventuellt tar de blodprov och hudbiopsi/stansbiopsi. Men det beror ju på vad läkaren tror om det hela.
Jag tycker att du ska ta itu med det asap. Alltid bra att kolla upp sådant där, men synd att det har tagit dig så länge att göra något åt det. Hoppas att det är inget farligt åtminstone. =/