Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1240 ggr
Maria
4

Lämna blod !

Detta är en uppmaning till alla. Fundera inte bara på det utan gör det🙂

http://www.expressen.se/gt/linneas-liv-raddades-av-168-framlingar/

/Maria

vendelay
0

Det är så himla viktigt att lämna blod, alla som kan borde verkligen göra det! Här i Sverige blir vi ju till och med belönade med både dricka och present plus att vi får sms när blodet används.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

starhawk
0

Det var länge sedan jag sist lämnade blod, men senast fick jag inte lämna blod, det var en av mina mediciner som var problemet, men jag har käkat den i åratal och aldrig gjort någon hemlighet av det. Så jag har bara kommit upp i ~83 tappningar.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Lia
0

https://geblod.nu/bli-blodgivare/kan-du-ge-blod/ Klicka på "hur ser ditt sexliv ut?" Varför ska män som haft sex med andra män vänta ett år med att lämna blod? Någon som förstår?

Effie
1

Har haft perioder när jag haft för dåligt blodvärde för att få lämna. Har haft perioder då blodtrycksmedicin inte varit tillåtet för att få lämna. Men sist jag var på blodbussen lyckades jag ta mig igenom alla frågor och prover, och fick lämna. Ett glas vatten och någon trisslott…ja, det är ju inte därför jag lämnar blod. Att det är lätt att komma åt är ju mycket viktigare.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

vendelay
0

#3 Jag TROR att det har att göra med risk för att sprida HIV men det har ju varit mycket prat om den regeln på sistone.

Lia
1

#5 Ja så måste det vara. Däremot får heterosexuella lämna blod 3 månader efter ny sexuell kontakt. Homosexuella män som levt med varandra i 10 år och knappast plötsligt kan få hiv från ingenstans får inte lämna blod om de inte lever i celibat… Men nu blev det OT.

vendelay
0

#6 Ja, det är helt galet men det är den enda anledningen jag kan komma på i alla fall. Det är så sjukt men ja, OT.

Scorpio97
0

Får tyvärr inte lämna blod, har för dåligt järnvärde (måste äta tabletter periodvis för att hålla värdet uppe) :/

//Jessie

Sommarek
3

Jag lämnar gärna blod när de slutar med sina homofoba regler.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Wowy
0

Jag skulle vilja bli blodgivare, men jag uppfyller inte alla krav. Är 15 och väger under 50 kg. Håller för i övrigt med #9.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Lia
4

#9 Jag tänkte också så först. Dock är det ju inte blodtagarnas fel att dessa regler finns, och det är de som får lida om man slutar ge blod pga det.

Sommarek
3

#11 Men om behovet nu är så stort så borde de ju jobba på att fixa sina stenålders-regler så att fler kan lämna.

Maria
2

Jag kan hålla med om att reglerna bör ses över men samtidigt så är ju det livsviktigt att blodet är "rent"

Att "straffa" eventuella mottagare genom att vägra på grund av några regler är ju också lite synd.

/Maria

vendelay
2

#13 Det är absolut livsviktigt att blodet inte innehåller virus eller andra tråkigheter, men det är knappast så att endast homosexuella män får HIV/AIDS så egentligen borde det ju inte ha något med saken att göra. (Förutsatt att de inte haft en ny partner på 3 månader)

Maria
1

#14 Det var därför jag skrev att reglerna bör ses över.😉

/Maria

Sommarek
2

#13 Det är inte mottagarna som ska straffas, utan beslutsfattarna som det ska sättas press på. Jag ansåg mig själv lika straffad och särbehandlad den gången jag ville lämna blod men min dåvarande pojkvän var bisexuell så jag inte fick lov.

Bill&Bull
0

Man fick inte vara sjukskriven, vad spelar det för roll? Så länge det inte påverkar blodet så borde det väl kvitta?

||My Love For Animals Is Immortal||

Maria
1

#17 Sjukskriven är man ju för att man är sjuk. Det kan vara mängder av orsaker och man gör ju inga djupanalyser av varje enskild blodgivare utan man har generella regler.

Är man sjukskriven så gissar jag att en hög procent även äter mediciner av olika slag.

/Maria

[nevamisse]
0

Det jag tycker är lite skrämmande är att det känns inte som att blodet är tillräckligt kontrollerat, för den som tar emot det alltså. Att folk svarar ärligt på pappren känns ju inte helt säkert.

Fransu
0

Så fort jag hade åldern inne blev jag blodgivare. Det var självklart för mig. Några år senare fick jag problem med hälsan och fick inte ge längre. Ett år sedan följde jag med min man till blodcentralen när han skulle ge blod och tänkte höra om jag kunde börja ge igen. Men eftersom jag har problem med yrsel och ligger nära viktgränsen så får jag inte ge blod. Men jag tycker verkligen att alla som kan ska ge blod.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Maria
2

"Alla blodgivare testas för smittsamma blodsjukdomar innan de får ge sitt första blod. Därefter testas blodet vid varje blodgivning för HIV, hepatit B och C samt syfilis. Men skulle blodgivaren nyligen ha smittats är det inte alltid som testerna visar rätt. Blodet kan vara smittat trots att provsvaret visar negativt, med andra ord fritt från smitta.

Det är därför väldigt viktigt att du svarar sanningsenligt på de frågor som ställs vid blodcentralen. Ingen vill ha på sitt samvete att ha fört över smittat blod till någon annan."

_http://blodgivning.se/forsta-gangen-testas-blodet/
_

/Maria

[nevamisse]
0

#21 Det har jag läst. Tänker mer på att det bara är några få sjukdomar blodet testats för.

Maria
0

#22 Vilka andra blodsjukdomar tänker du på?

/Maria

[Thiah]
0

Skulle gärna ge men får inte :(

[Devya]
0

Jag har gett blod ett par gånger men förra året fick jag inte för jag hade för lågt blodvärde. Senast jag gav blod var i februari och hade då ett jättebra hb på 146. Problemet jag har är dock att jag håller hela tiden på att svimma efteråt. Jag måste i princip vänta två timmar innan jag kan gå hem. Förra gången väntade jag endast en timme innan jag gick hem och då höll jag på att svimma av på bussen, men såg till att vara lite oartig så att jag tog upp två säten och sitta så att benen kom upp högre än resten av kroppen. Allt så att jag inte skulle tuppa av. Skrämde tydligen upp en hel del människor på bussen. =P

Min kropp tycker inte alls om att jag ger blod. Jag blir i dåligt skick ett par dagar efteråt också. Men det är det väl ändå värt.

Fransu
0

#25 Tycker inte att du ska ge blod om du blir dålig efteråt. Om du berättar det på blodcentralen kommer dom inte låta dig ge blod. Du ska ju verkligen inte behöva må så dåligt. Du måste vara rädd om dig!

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annielle
0

Jag ser verkligen ingen anledning till att inte ge blod om man känner sig frisk och uppfyller kraven på att vara blodgivare, hade definitivt gett blod om jag hade mått bra.

Har gett blod två gånger för länge sedan, men blev jättedålig i flera månader efteråt , kände mig sjuk, svag orkeslös och som att jag gick omkring med ett virus i kroppen hela tiden.

Kollade sedan flera år senare av andra anledningar upp vad jag hade haft för blodvärde när jag gett blod och det visade sig att jag hade 120 i Hb första gången, andra gången var det så lågt som 115!  Så tack så hemskt mycket för att de tog mitt blod fast jag hade värden som tydde på blodbrist!!😕😡

Man ska inte få ge blod om ens blodvärde är under 125, hoppas verkligen att detta följs nu för tiden!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Ladydragon
0

jag blev nekad att lämna blod av anledningen att jag äter en del mediciner främst smärtstillande spelade ingen som helst roll att jag bara äter dom vid behov och kan göra ett uppehåll på några dagar om det behövs och har mycket svårt att förstå hur dom medicinerna jag äter påverkar mitt blod

jag vill jättegärna hjälpa till men får inte 😡

Lia
0

Jag har alla möjliga brister titt som tätt, så jag kan inte heller ge.

Maria
0

Jag har försökt att bli blodgivare ett antal gånger men jag har alltid haft för låga blodvärden och numera är det helt kört då jag har varit sjuk och äter en del mediciner.

/Maria

starhawk
0

#28: Känner igen det där, det står klart och tydligt i FASS att min medicin aldrig lämnar tarmen men det var ändå stopp. Dom föreslog att jag kunde göra uppehåll ett par dagar före men då får jag ju tillbaka magvärken (har IBS) så det var inget alternativ.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Devya]
0

#26 De vet om det här redan. Jag svimmade en gång då jag var där på plats så de har noterat att jag har en benägenhet att svimma, plus att jag har berättat att jag också hållt på att svimma hemma. Det har inte varit ett problem för dem, de har bara sagt att jag måste vara försiktigare.

oh-la
4

Jag kan tycka att det är bra att man är hård med medicinerande blodgivare. Skulle det finnas minsta spår av medicinen i blodet vid en transfusion kan ju faktiskt blodtagaren dö om det vill sig illa. Kan finnas interaktioner eller överkänslighet som gör att en redan känslig patient lägger av helt. Sedan finns det väl andra saker jag tycker är sådär i reglerna, men för mig har det varit viktigare att ge än att hålla på principer. Det finns andra sätt att protestera mot om stiga regler än att inte ge i min värld. Jag har gett blod i många år, med kort uppehåll vid flytt. Ha en riktigt bra blodgrupp att ge så jag kan hjälpa många. Nu är jag gravid och får inte ge, men hoppas inte det är blodbrist i september när jag ska föda om något skulle gå tokigt. Jag har gett och hoppas att någon annan kan ge till mig vid behov :)

Fransu
0

#32 Oj, okej. När jag var på blodcentralen förra året för att höra om jag kunde bli blodgivare igen så fick jag nej framförallt för att jag har yrselproblematik. Hon sa att dom inte ville riskera att jag skulle svimma och må dåligt. Därför uppfattade jag det som att man inte skulle ge blod om man svimmade/mådde dåligt av det.

Jag tycker att du ska strunta i att ge blod, med gott samvete!

Zadeira
0

Jag skulle gärna lämna blod. Tyvärr får jag inte.

[Devya]
0

#34 Nu har jag flyttat utomlands så jag vet inte om jag ens får ge blod mera, faktiskt. Annars har jag inget emot att ge blod fast jag mår dåligt efteråt. Får ju gratis mellanmål där sen.  :D

Sommarek
0