Vatten
Glöm inte att dricka nu i värmen.
/Maria
Försöker men vatten är inte så gott hehe så går segt :P
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Du kan ju smaksätta vattnet med ex. lime, citron, eller något annat du tycker om.
/Maria
#2 Provat med lite allt möjligt men biter inte på mig :(
Bara bubbelvatten men det kan jag inte dricka så mycket av.
Man behöver ju inte dricka mängder men man behöver kanske fylla på en aning om man svettas i värmen.
/Maria
Äntligen lyckades jag komma ihåg att packa ner min vattenflaska i väskan när jag gick hemifrån idag. Det har jag glömt, och saknat, flera gånger…
Jag tror att kroppen sköter det där rätt bra själv. När den behöver vätska påminner den oss om det. Sen är det en annan sak om man väljer att strunta i de signalerna.
Kroppen brukar sköta det bra men ibland så kanske man jobbar och inte har möjlighet eller kanske rentav glömmer att fylla på sina "depåer"
/Maria
På sommaren brukar det ofta följa med en flaska i väskan. Särskilt de dagar då jag vet att jag ska vara ute en längre stund. Det har liksom blivit en vana då det också blir mycket billigare i längden att fylla på den vid en kran (gratis) istället för att köpa vatten på flaska när man blir törstig.
#8 Jag har en tendens att glömma bort xD
Bra påminnelse som många nog behöver trots allt!
Tror för övrigt att törssignalerna inte alltid är de bästa hos alla på samma sätt som hungersignaler kan vara, jag själv känner i princip aldrig någon hunger och har nästan aldrig gjort det under mitt liv heller, så varför skulle det inte kunna vara det samma med törst?!
Var dig själv, det finns redan så många andra.
Jag är helt övertygad om att när ert törstcentrum signalerar att ni måste dricka så kan ni inte "glömma bort" det - förutsatt att ni är friska.
Min man har jobbat utomlands i flera år och när han var i vissa afrikanska länder så åt de salttillskott.
En gång i Korea så fick han sådan salt och vätskebrist att han började krampa så det beror säkert på vad man sysslar med. Han upplevde sig ha druckit vatten men det var absolut inte tillräckligt.
/Maria

#13, skulle precis påminna om salt. Det är viktigt, huvudvärk i värmen kan mycket väl vara vatten och/eller saltbrist.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#14 Har du tips hur man kan få i sig salt på ett bra sätt?
Utan att dricka typ saltvatten.
Salta på maten eller att äta något som är salt är enklast.
Annars kan man kanske ta en Samarin som innehåller lite salter.
/Maria
#16 Vet inte hur pass mycket jag vågar salta, för vill inte att maten ska smaka salt :)
Vad kan man äta som är salt men inte onyttigt? =)
#15: drick buljong.
#18 Det har jag provat, det smakade hemskt 😇
Hm.
Men får bli mer salt på maten de dagarna i så fall eller om ja hittar något annat nyttigt salt :)

Ta en bit gurka med salt på? Eller nåt. Salt är inte onyttigt, det är livsviktigt. Finns salttabletter på apoteket också, tror jag. Det fanns förr i alla fall.
#22 Vet att det inte är onyttigt, i rätt mängd. Men jag gillar inte när det smakar salt/är väldigt salt annat än viss godis typ :)
Smakar såna tabletter mycket salt då?

#23. Smakar ingenting, det är bara en pilla du sväljer hel.
#24 Får kolla upp det och se hur stora dem är (svårt att svälja tabletter)
För kan vara saltbrist vissa dagar förmodligen, läste om det nyligen och mycket stämmer in
Problemet är att många faktiskt inte känner törst. Dom får huvudvärk mm. Med känner inte själva törsten.
Så nu i värmen när man vet med sig att man inte brukar få i sig det man bör är vätskeersättning samt mycket grönsaker bra om man inte tycker om vatten.
Jag har väldigt dåliga törstkänslor, så jag måste medvetet se till att dricka vatten. Annars dricker jag oftast bara 2-5 dl även när det är varmt. Senast jag var utomlands fick jag tillslut ont/ett tryck i njurarna, och först då insåg jag att jag knappt druckit något alls dom senaste tre-fyra dagarna trots att temperaturen låg på 25-30 grader och vi hade varit ute och gått mycket.
Så alla kan inte lita på törstkänslorna, tyvärr.
Sommartid fryser jag in vattenflaskor så att jag alltid har iskallt vatten (enda jag dricker), och sen sätter jag alarm så jag kommer ihåg att ta fram en och dricka. Tar alltid med mig en om jag ska någonstans också. Gillar även att kolsyra vatten, gärna med massa citron i (blir nästan som läsk, men utan tillsatt socker och sötningsmedel). Mynta är också en bra smaksättare. Försöker få i mig ungefär 1-2l per dygn. När det är varmt brukar jag även salta lite extra på maten eller ta lite salt i vattnet. Jag älskar salt, så för mig är det inget problem (:
Saltbrist känner jag dock av väldigt snabbt, eftersom jag får för lågt blodtryck då och börjar känna mig yr/svimfärdig när jag reser på mig när jag fått i mig för lite salt.
//Jessie
jag har svårt att dricka tillräckligt nu i värmen och mina törstsignaler är inte bra mår dessutom väldigt dåligt av både värmen och att jag dricker för lite
mitt tips är att blanda till vätskeersättning och dricka jag köper färdig (pulver) och blandar i vatten då jag har även svårt att tåla sötningsmedel så blir det Sempers jag alltid köper den med zink i smakar inget vidare men jag blir piggare och mår bättre direkt så det uppväger
Jag har börjat att dricka vätskeersättningen Resorb på sommaren sen förra året, då en kompis sa till mig det. Hon sa att hon aldrig sett en människa lida så av värmen som jag gör. Jag får huvudvärk och är allmänt virrig så fort det blir varmt. Jag dricker massor och har alltid vattenflaska med mig ut året runt.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!