Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 2177 ggr
[AnimeV4]
0

Bra multivitamintillskott?

Hej! Jag är på jakt efter multivitamin. Att det inte finns något sötningsmedel såsom aspartam och att doserna av de olika ingredienserna är rimliga prioriteras högt hos mig, så jag har fastnat på dessa: http://www.vitaminvaruhuset.se/ledins-komplett-multivitamin-100-tabletter

Vad tror ni och vad vet ni om dessa? Även tips på andra multivitamin mottages tacksamt!🙂

Karmatarerskanise
2

Har du vitaminbrist?

[AnimeV4]
0

Det är inte vad jag vill diskutera, men jag kan svara iallafall. Jag har ingen aning om jag har det men det finns mycket som tyder på det, så jag tänkte testa och se om det blir någon förbättring. Därför har jag heller inget behov av att börja med några superhöga doser, utan vill mest få till en hjälpsam knuff.

Till saken hör att jag är deprimerad och har ångest, samt problem med halsen. Jag har ätit D-vitamin sen ungefär en vecka tillbaka.

Varför undrade du?

Karmatarerskanise
4

Jag undrar eftersom en del vitaminer och mineraler inte är bra att tillföra om man inte behöver.

Så bäst är egentligen kolla om man behöver tillskott.

D vitamin behöver dock de flesta i vårt land tillföra vinterhalvåret.

[AnimeV4]
0

Då var det som jag trodde. Jag kikar därför på RDI samt hur mycket som krävs för att det ska vara skadligt/eventuell förgiftning och eftersom jag inte vet så försöker jag hålla mig helst lite under eller strax över RDI. Aldrig i närheten av vad som är skadligt, även om det är vitaminer vars överskott följer med ut i urinen.

Kollar man detta genom blodprov? Det är big no-no, tyvärr.

Bill&Bull
1

En multivitamin kan man med fördel äta om man kanske inte äter så varierat eller av nån annan anledning kanske inte får i sig tillräckligt. De flesta vitaminer/mineraler är svåra att överkonsumera av generellt. Då skulle man behöva häva i sig, vilket är ganska osannolikt att man gör.

||My Love For Animals Is Immortal||

[AnimeV4]
0

#5 Det beror vad det är för något. Jag har kikat här och utgår ifrån det som står när jag letar tillskott http://www.netdoktor.se/traning-kost/artiklar/vitaminguide/

DesK
1

RDI är lägsta mängd som man behöver, de flesta behöver betydligt mer. Ex vis D-vitamin behöver vi få i oss mycket mer av än RDI.

/Désirée

[AnimeV4]
0

Ja, men jag räknar att jag får i mig resten via maten jag äter. D-vitamin är ju dock väldigt svårt att få i sig via livsmedel, så förutom det :)

[tk1971]
0

Själv har jag tagit Mitt Val Kvinna i flera år.

[Giiisella]
0

Mitt val vegetarian tar jag. Kolla på apoteket, det finns ju massa olika sorter. Men de är bra och borde kunna guida dig rätt 

[AnimeV4]
0

Jag beställde den jag länkade! Tack för tipsen!

[AnimeV4]
0

Nej, nu behöver jag återuppliva denna tråden! Jag åt först de jag beställde dagligen som man ska, men numera tar jag dem kanske inte ens en gång i veckan. De smakar VIDRIGT och jag mår dåligt av att äta dem pga smaken.

Hur smakar de sorter ni tipsade om och är de utan sötningsmedel? Jag får helt enkelt plocka ihop D-vitamin, C-vitamin och annat om det inte finns något bra multivitamin. Vill inte behöva beställa hem sort efter sort som jag mår dåligt av, för jag har inte alla pengar i världen.

[tk1971]
1

#12: Hur hinner du känna smaken? Svälj dem på en gång så smakar det inget.

[AnimeV4]
0

#13 De verkade ju jättebra! Ett bra pris också. Tack!👍

#14 Jag vet inte hur jag hinner det, men jag gör det. Dessutom ligger smaken kvar länge, trots att jag äter något direkt efter för att inte spy eftersom de smakar förjävligt.

Zadeira
0

#15 Jag har dem plus tillskott av magnesium från samma märke då jag behöver extra magnesium, och är jättenöjd med produkterna.

[AnimeV4]
0

#16 Aha! Kul att det funkar så bra! Jag ska absolut testa dessa🙂