Få bättre immunförsvar?
Hej! Mitt immunförsvar är såå dåligt. Jag blir sjuk väldigt väldigt ofta och missar en hel del i skolan! Jag missade hela veckan i skolan innan lovet, sen var jag frisk i 6 dagar och nu har jag blivit sjuk igen. Jag får stickningar i hjärtat varje dag och äter medicin mot magsår för tillfället. Och jag blir väldigt lätt stressad över skolan. Hur ska jag undvika att bli sjuk hela tiden? Är rätt orolig nu när de nationella proven närmar sig och det får jag inte missa.
Kan ju tillägga att jag är vegetarian (om de nu skulle spela nån roll) och att jag blivit oftare och oftare sjuk sen jag började i 1an på gymnasiet i höstas.
Hur länge har du varit vegetarian?
Endera äter du fel sorts mat och har fått någon bristsjukdom.
Eller så har du en medfödd brist på någonting.
Det låter hemskt med magsår på en så ung person. Någonting är definitivt fel.
Hur må du i övrigt? Ork? Kondition? Träning? Utevistelse?
En sak som det är väldigt lätt att få brist på i Sverige är D-vitamin och det är ett vitamin som stärker immunförsvaret.
Man skall inte köpa på apotek, för det är alldeles för svaga doser. Vi behöver mycket högre än så. Sök på iFokus på D vitamin om du vill lära dig mer och få rekommendationer om märke mm.
Har du pratat med läkare om stickningar i hjärtat? Det bör ju utredas om det är det, för då behöver du kanske helt andra mediciner.
Låt maten vara din medicin är en tanke, dvs du äter inte tillräckligt bra. Oavsett vilket kosthåll man väljer måste man äta mycket varierat och om man ofta blir sjuk, så behöver man ta bra kosttillskott. Mycket viktigt är att du måste gå till läkare och kolla upp både stickningarna i hjärtat och magsår och få båda ordentligt utredda.
/Désirée

Ta d3 vitamin.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag är trött och har huvudvärk nästan hela tiden, jag tränar inte men går ut med mina hundar ett par gånger om dagen. Jag va inne på akuten och de gjorde ekg på mig där och allt var bra med hjärtat. Håller på att utreda magen, ska tillbaka i maj någon gång. Jag tar ett kostillskott som heter ''Mitt val - vegetarian'' varje dag, och försöker äta så varierat som möjligt. Ska kolla upp detdär med d-vitamin.
Jag fick bättre immunförsvar när jag började jogga några dagar i veckan :)
"Små stjärnor lyser också i mörkret"
Har de kollat upp järnvärdet? Ferritinvärde ska du be om annars, Hb visar inte alltid järnbrist.
Viktigt att kolla när man har dåligt immunförsvar.
D-vitamin som de andra nämnt är viktigt att äta också. (kan ju be om test på vårdcentralen angående det med, men de är tyvärr inte alltid villiga att ta det provet)
Stress/ångest/ sömnproblem och liknande kan ställa till det på samma sätt också.
Då gäller det ju att se över sin livssituation, få in avslappnande rutiner varje dag (mindfulness/meditation, yoga, qi-gong, avslappningsövningar av den typ som tex Uneståhl har eller annat som du vet gör dig avslappnad och får dig att må bra)
Äter du mycket socker blir du dessutom infektionskänsligare/får sämre immunförsvar.
Du kanske inte äter varierat och får i dig bra vegetarisk mat?!?
Får du i dig mycket frukt och grönt? (man kan ju äta väldigt ohälsosamt och/eller för lite grönsaker även som vegetarian tyvärr)
Var dig själv, det finns redan så många andra.
Vad brukar du äta under en vecka?
Lök och speciellt vitlök ska ju vara väldigt bra för immunförsvaret annars.

Stress gör en lättare dålig, så jag skulle satsa på att hantera stressen.